Autosexing pootkleur

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Autosexing pootkleur

Berichtdoor Fryske » 29 aug 2016 13:47

Hier een reactie van Johan Alberda op het raskippenfb voor de geïnteresseerden:

De kleur van de benen wordt bepaald door 2 dingen. De kleur van de onderhuid en de kleur van de opperhuid. Bij zowel de witte benen (lichte), als bij de leiblauwe benen is de kleur van de opperhuid wit.
De kleur van de onderhuid is bij witte benen wit en bij leiblauwe benen donker. De erfelijke factor die de kleur van de onderhuid bepaald is gelachtsgebonden. De witte kleur is dominant over de donkere kleur.

Kruis je een haan met fokzuivere witte benen met een hen met leiblauwe benen, dan hebben alle nakomelingen witte benen. De beenkleur van de hanen zijn dan fokonzuiver voor de witte beenkleur.
Kruis je een haan met leiblauwe benen aan een hen met witte benen, dan krijg je hanen met witte benen en hennen met leiblauwe benen.

Kruis je een haan met witte benen die fokonzuiver is voor de witte beenkleur met een hen met witte benen, dan krijg je de helft van de hanen met witte benen, die fokonzuiver voor de witte been kleur en de andere helft met leiblauwe benen en hen waar de helft leiblauwe beenkleur heeft en de andere helft de witte beenkleur.

Kruis je deze haan met witte benen die fokonzuiver is voor de witte beenkleur met een hen met witte benen, dan krijg je hanen met witte benen, die voor de helft fokzuiver zijn en de helft fokonzuiver voor de witte been kleur en hen waar de helft leiblauwe beenkleur heeft en de andere helft de witte beenkleur.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Autosexing pootkleur

Berichtdoor Roan12 » 29 aug 2016 19:57

Interessant!

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Autosexing pootkleur

Berichtdoor danielb » 29 aug 2016 20:38

is ongeveer de werking zoals goudpatrijs kleurig op zilverpatrijs dan.
gouden haan op zilver hen geeft scheikuikens. (lichte hanen en donkere hennen)
zilver haan op gouden hen niet.(beide geslachten zijn licht)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Autosexing pootkleur

Berichtdoor Fryske » 30 aug 2016 09:07

Om nog even op jouw opmerking van de kippencalculator terug te komen Daniel.

Uit de bovenstaande combi heb ik 'witte' kuikens zoals bijv. op de foto van het haantje maar ook met veel minder tekening....beetje columbianekje maar wel allemaal met een gelige gloed erover. Overigen allemaal haantjes zo als het nu lijkt. Verder buff met blauw en het hennetje waarvan ik hier ook de foto heb geplaatst. Lijkt een soort van Lemon pyle bij Brahma's. En dan nog één hennetje wat ik hieronder plaats.

Geen zwart geen blauw.....

Afbeelding

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Autosexing pootkleur

Berichtdoor Roan12 » 30 aug 2016 10:09

Deze kleur is denk ik afkomstig van Zilverpatrijs

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Autosexing pootkleur

Berichtdoor Fryske » 30 aug 2016 12:46

Daar ga ik ook van uit


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten