autosexende kuikens

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor Roan12 » 06 nov 2016 18:09

Ik heb deze tekening bij meerdere rassen gezien in patrijs (bij kuikens).Welsumer, leghorn, brahma, zijdehoen etc. om maar iets te noemen.
Ik denk dat je naarmate je zuiverder gaat fokken het ook duidelijker te zien is.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor danielb » 11 nov 2016 21:13

je bedoeld met de goudpatrijs?
of ook de zilverpatrijs?
ik heb inderdaad weinig ervaring met kleurzuivere kuikens omdat ik graag vanalles wat heb en het gewoon door elkaar laat lopen.
zuivere goudpatrijs brahma heb ik al wel gehad,maar die heb ik toen niet goed bestudeerd omdat ik ook niet wist dat die eventueel autosexend waren.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor Roan12 » 11 nov 2016 21:27

Ik heb deze tekening bij goudpatrijs gezien bij deze rassen. De Welsumer is roodpatrijs en die heeft het ook. Bij zilverpatrijs Brahma's en Zijdehoenders heb ik het ook gezien.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor danielb » 11 nov 2016 21:47

van zilverpatrijs vind ik niets terug.
heb enkel voorbeelden goudpatrijs gezien,maar dan blijkt het nog altijd niet ZO simpel te zijn.
ik wil mij er zelf wel in verdiepen in de toekomst.
is altijd gemakkelijk dat je ze in bepaalde periodes van het jaar kunt seksen en de haantjes al vanaf dag 1 of zo kunt weggeven.
met de duidelijke mededeling dat het normaal gezien haantjes zijn he.
ook voor mijn zijdehoenders zou dit gemakkelijk zijn.
maar van mijn laatste uitkomst zijdehoenders zitten er 2 kuikens bij dat normaal gezien goudpatrijs gaan worden (wel niet kleurzuiver) en hebben bijvoorbeeld ook allebei een duidelijk streepje aan het oog,maar 1 volgens mij een haantje omdat het al een wijde kamaanzet heeft.
misschien nog eens beter bekijken,want heb ze nog maar 1 keer duidelijk bekeken en kan zijn dat ik mij vergis hoor.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor danielb » 10 feb 2018 19:28

zuivere chocohaan x bijvoorbeeld patrijskleurige hennen geeft autosexende kuikens,maar zijn er zo nog kleurslagen???
ik bedoel kleuren waarvan de haan autosexende kuikens geeft x bijvoorbeeld patrijs kleurigen zoals goud en zilver patrijs.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor Roan12 » 10 feb 2018 19:36

Ik principe kun je alle kleuren gebruiken die gemaakt zijn d.m.v. geslachtsgebonden genen. Dat geldt voor Koekoek, Chocolade en Goud/Zilver.
Maar aan de hand van het artikel kun je ook bij goed doorgefokte stammen van o.a. patrijskleurigen al zien wat hanen en hennen zijn. Dit gaat ook op voor kleuren op patrijs basis, zoals gezoomden. Maar dan moet hier wel op geselecteerd zijn en de stam moet reeds gevorderd zijn in generaties (heb eens horen zeggen dat je dan minimaal 4-6e generatie moet hebben), anders is de kans dat het niet helemaal klopt.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor danielb » 10 feb 2018 19:54

maar ik bedoel dus...
ik neem een nieuwe haan met totaal nieuw bloed en dus ook kleuren onverwant met de goud en zilverpatrijzen waar ik dus vooral met de zijdehoenders wil gaan verder fokken.(2 zuivere lijnen opbouwen)
wat ik dus het leuke vond is de chocohanen (totaal nieuw bloed) die autosexende kuikens gaven x mijn recessief witte hennen...
eerst wou ik ook nog lijn choco opbouwen,maar ga dat niet doen denk en enkel de chocohennen terug kruisen met voorlopig een zilver patrijshaan. (zou 50 procent zilver zijn (waarvan enkel de hennen echt zilver zijn) en 50 procent zwart wat daar uitkomt.)
maar zou dan enkel de zilver kleurige hennen houden om verder te gaan met zilver uiteraard...
chocokleur heb ik dus al gebruikt om totaal nieuw bloed te hebben,maar zou dat later ook met een andere kleur willen doen.
is er nog een andere kleur als choco waarbij dit mogelijk is.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor Roan12 » 10 feb 2018 20:07

Koekoek dus, zwarte haan x koekoek hen geeft koekoek hanen en zwarte hennen. Je kunt dus ook zilverpatrijs haan x koekoek hen doen. Krijg je koekoek hanen en zwarte hennen. Je kunt dan een koekoek haan uit F1 terug zetten op zilverpatrijs en dan zou er ook koekoek zilverpatrijs uit kunnen komen, samen met wat andere kleuren. Hiervan uitgaand dat als je met een koekoek hen start, dat de basis anders is dan de basis van een zilverpatrijs.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor danielb » 10 feb 2018 20:26

heb de voorkeur om enkel een haan als nieuw bloed te nemen.
kan ik dan bij verschillende hennen zetten.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: autosexende kuikens

Berichtdoor danielb » 10 feb 2018 20:32

koekoek wil ik voor mijn zijdehoenders eigenlijk ook niet gebruiken vanwege de witte poten,maar vooral niet door de lichte kam die ze hebben.
is erkend bij koekoek,maar ondanks ik geen tentoonstellingsfokker ben is voor mij kruisen met koekoek uitgesloten omdat ik een rode kam of eventueel witte poten bij zijdehoenders niet graag zie.
die witte poten zal bij een kruising niet veel problemen geven,maar die rode kam en lellen mogelijks wel...


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten