vererving zijde vederigheid

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 29 jul 2017 22:58

ok.
had ik blijkbaar iets verkeerd gelezen/begrepen in een vorig bericht.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor peertje » 30 jul 2017 09:31

Het maakt niks uit uit welke generatie een kuiken komt. De essentie is wat de genetische aanleg is.
Zijdevederig is altijd raszuiver
Gladvederig raszuiver of split
Als er in een kruising twee mogelijke uitkomsten zijn heeft ELK kuiken dezelfde kans op een van de uitkomsten.
Simpel gezegd: in theorie is bijvoorbeeld 50% hen en 50% haan, maar in de praktijk kunnen ook alle kuikens hen of alle haan zijn. Naarmate de aantallen groter worden is de kans dat dat gebeurt kleiner, om uiteindelijk overall bij een 50/50 verdeling uit te komen.
Datzelfde geldt ook voor een kruising split x zijdevederig (voor elke eigenschap normaal gesproken).
Je kan dus maar zo allemaal gladvederige dieren krijgen of allemaal zijdevederig.
Leuk voorbeeld daarvan was dit jaar bij Fryske, die twee kennissen hetzelfde aantal dieren deed (5 geloof ik). De een had alleen hanen en de ander alleen hennen... statistisch gezien is die kans niet heel groot.
Anders gezegd: wat is de kans dat je uit een populatie van 10 dieren 5 dezelfde haalt... ongeveer 4/1000 volgens mij.
Je kan er een auto mee winnen ;)

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 02 aug 2017 21:13

dat de theorie anders kan uitdraaien als de praktijk weet ik inderdaad wel ;)

zijdevederig heeft dus altijd 2 genen voor zijdevederigheid.
zuiver glad geen.
maar glad van uiterlijk waarvan 1 van de ouders zijde is,heeft dus altijd 1 gen zijde en maakt dus niet uit uit hoeveel generaties zijde (steeds 1 dier volledig zijde) deze gladvederige voortkomen???
rare zin die laatste :gutgut:
maar ik denk dat ik het nu volledig begrijp.........

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 02 aug 2017 21:20

een gladvederige dochter (f1) die voortkomt uit zijde x zuiver glad heeft dezelfde genen naar zijdevederigheid toe als een gladvederige dochter (f2) die voortkomt uit f1 x zijde????
een gladvederige dochter (f3) dat dan weer voortkomt uit f2 x zijde is dan ook weer naar zijde toe weer hetzelfde als de f1 en f2 enz.......
puur naar vererving en doorgeven van zijdevederigheid hoor.
juist????

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor Roan12 » 02 aug 2017 22:11

Juist, als ik je goed begrijp, bedoel je dus het volgende.
Steeds weer pak je uit de volgende generatie een dier dat gladvederig is qua uiterlijk, het zal wel drager zijn voor zijde. Ondanks toevoegen van zijde in pure vorm (h/h) komt er toch steeds 50% nakomelingen uit die drager zijn voor zijde (H/h). De andere 50% is zijdevederig aangezien je glad drager zijde x zijde kruist steeds.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 03 aug 2017 06:35

inderdaad.
ik ben van plan om af en toe een gladvederig hennetje bij te houden om terug te zetten op zuivere zijdehoen.
ondanks de gladverigheid zal het donker vel en de 5 tenen en de vorm van de kam wel meer stabieler worden.
en ben ook benieuwd hoe de kuif eventueel verder evolueert.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor peertje » 03 aug 2017 06:54

Volgens mij zijn 'zwart vel' (fibromelanose) en 5 tenen gewoon ook van 1 gen afhankelijk en kan je dus met de kippencalculator voorspellen?... De kuif weet ik niet, maar geloof ik ook.
Ik bedoel: je kan je opzet in de calculator maken en de uitkomst is voorspelbaar... heb je geen dieren voor nodig. Als je bedoelt dat je het type wil verbeteren (van meerdere genen afhankelijk), dan volg ik je.
Overigens heb je met een nakomelingschap zoals van Boskrieltje een heel interessante genenpool... zitten leuke mogelijke combinaties in... ;)

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 03 aug 2017 19:39

de 5 tenen kwestie is niet zo eenvoudig.
viewtopic.php?f=14&t=80782&p=1263815&hilit=vererving+tenen#p1263815
in 1ste generaties kan je vanalles krijgen,maar ook veel later zelfs nog........,maar dan in mindere mate.
4 tenen,5 tenen,maar ook aan 1 kant 4 en de andere kant 5.
of zelfs 6 tenen.......

Nymeyer
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 aug 2017 13:45
Land: Nederland
M/V: V

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor Nymeyer » 03 jan 2018 20:49

danielb schreef:titel had ik misschien wat anders kunnen maken,maar dit waren de woorden die nu in mijn hoofd naar boven kwamen.
hoe zit het met de vererving zijde vederigheid.......
ik heb het wel geweten en gelezen van te voren,maar ik word ook wat ouder he :gutgut:
en mijn zoekwerk lijkt vandaag niet te lukken...... :gulzig:
zijdehoen x glad geeft glad.
die combinatie heb ik al meer gehad en gezien en heb ik nu ook trouwens.
50 procent zijdehoen x zijdehoen heb ik ook al gehad,maar ik weet eigenlijk niet meer hoe de zijdevederigheid toen was.....of eventueel welke percentage dat was of in theorie zou zijn......

maar hoe zit het met een haan die voortkomt uit bijvoorbeeld een zijdehoenhaan en gladvederige hen x een hen die voortkomt uit een zijdehoenhaan en gladvederige hen.?????
geeft dat in theorie 50 procent zijdevederig en 50 procent gladvederig?????
weet iemand dat uit zijn hoofd of ergens een link daarvan?



Mijn plan was om extra duidelijkheid te geven aan deze topic de schema's, alleen de manier is een beetje omslachtig omdat ik op een andere manier geen foto's kan toevoegen.. maar: mocht deze link het wel doen dan zie je een gedeeld Dropbox bestandje met twee foto's, de manier van simpele genetica hoe ik het op de middelbare school heb geleerd. Aangezien ik zelf van de schemas ben, helpt dit mij enorm om overzicht en duidelijkheid te krijgen, en hoop bij deze dat anderen er ook wat aan hebben. En mocht de Link het niet doen, dan ik kijken of ik het op een andere pc wel kan :-)

https://www.dropbox.com/sh/zns3ogi56dgg ... dMT3a?dl=0

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 12 jun 2020 00:13

hopelijk kijkt er iemand mee.
en hopelijk is het verstaanbaar.... :gutgut:
nu dus nog eens een vraag,want wat ik dacht blijkt niet te kloppen of misschien wel,maar dan zal ik dat nu wel gaan horen hopelijk.

effe op een rijtje zetten :
combinatie zijdehoen haan x gladvederige hen : heb ik een gladvederige hen van (F1)
deze hen x zijdehoenhaan geeft in theorie 50 procent zijde en 50 procent glad.

maar nu had ik van die F1 een dochter bijgehouden (F2) waarvan ik dacht dat de vader een brahmahaan was.
F1 x brahma is zowiezo allemaal glad.

maar nu heeft die F2 hen ook kuikens van een zijdehoenhaan en zijn er ook zijdevederige kuikens bij.
kan die F2 hen ook nog drager zijn voor zijdevederigheid??? of is de vader van die F2 hen dan toch geen brahmahaan geweest,maar wel een zijdeverige haan.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten