vererving zijde vederigheid

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 25 mar 2017 21:45

van de zijdehoenhaan x hennetjes (bos x zijdehoen) wil ik eigenlijk de beste hennetjes houden omdat die minder plaats zouden innemen. (met die ophokplicht houd ik rekening met alles)
en ik moet toch een bepaald aantal hennetjes houden omdat niet elk hennetje groene eieren zal leggen he.

van de zijdehoenhaan x hennen brahma 2de generatie groenige eieren zou ik dan de beste haan houden.

een kleinere haan op grotere hennen is dragelijker voor de hennen,maar minder kans op goede bevruchting.

maar het boskrieltje had ook geen schade opgelopen toen ze bevrucht was door een brahmahaan :gutgut:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 29 apr 2017 02:11

effe terug naar boven gehaald met ineens vraag en bevestigingsvraag.
hennen die voortkomen uit glad x zijde (zijn dus glad,want die heb ik) x een zuivere zijdehoen geeft 50 procent glad en 50 procent zijdevederig.
dat klopt he???
dus als ik in theorie 2 hennen zijdevederig wil overhouden,dan moet ik in theorie minimum 8 eieren uitbroeden op voorwaarde dat dan nog eens alles uitkomt.
4 glad.
4 zijdevederig.
waarvan 2 hennen en 2 hanen.
in theorie he ;)

als ik dan nog eens minimum 2 zijdevederig hennen wil hebben dat dan mogelijks groenige eieren legt (zoals de 50 procent hennen dat doen) dan moet ik in theorie 16 kuikens hebben,want het gaat ook om groenige eieren en das ook 50 procent kans om dat te verkrijgen als je groen leggers x bruin leggers kruist.

dus in theorie 16 kuikens omdat de helft zijdevederig is.
zijn 8 kuikens zijdevederig waarvan 4 hanen en 4 hennen (in theorie he)
van die 4 hennen legt nog eens de helft mogelijks groenige eieren.
dus in theorie van 16 kuikens heb ik 2 zijdevederige hennen die groenige eieren leggen.

amai.
begrijpen wie het begrijpen kan als je begrijpt wat ik bedoel :gutgut:

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor heusnoorn » 29 apr 2017 08:18

Je theorie klopt. Nu nog hopen dat de praktijk meewil.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 29 apr 2017 21:45

de praktijk kan inderdaad helemaal anders uitdraaien.
maar tis zo al redelijk wat kuikens om dan in theorie 2 zijdevederige hennen met groenige eieren te bekomen.
laatste keer had ik van de kruising bos x zijdehoenhaan 11 kuikens waarvan 8 hanen.
gelukkig legt al zeker 1 van die 3 hennetjes groenige eieren.
als er maar 1 groenige eieren legt dan kan ik in de praktijk in 1 broedsel al geen 16 eieren uitbroeden.
alhoewel ik nu al 13 dagen aan een stuk 1 ei heb. (das dus wel goed)
dus komt dat neer op 14 eieren als ik het laatste ei ook nog een dag laat rusten.
wat dan uitkomt dat het oudste ei 14 dagen oud is als ik start met broeden. (dat is de uiterste aantal dagen dat ik gebruik)
maar voorlopig staan er eerst nog andere broedsels op de lijst.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 07 jul 2017 23:19

van de 10 kuikens zijn er normaal gezien 6 zijdevederig.
net iets beter dan in theorie :gutgut:
nu nog hopen dat er minimum 3 hennen zijn.
en toch minimum 1 groenlegger,maar ik hoop dat het er minimum 2 zijn,maar eerst is afwachten hoeveel hennen er zijn.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 07 jul 2017 23:26

nu nog effe wat rekenwerk voor de kenners :

als ik nu terug een zuivere zijdehoenhaan op die f2 hennen zet met zijdevederigheid.....is het dan allemaal zijdevederig?

en als ik een zijdehoenhaan zet op die f2 gladvederige hennen...wat komt daar dan uit???
is dat ook terug maar 50 procent kans op zijdevederigheid of meer???

en als ik een f2 gladvederig haantje x f1 hennetje doe?
wat komt daar in theorie uit?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor Roan12 » 08 jul 2017 10:11

Zijdevederig is recessief, dus moet het fokzuiver aanwezig zijn, voor het zijde wordt.
Zijde x zijde levert dus 100% zijde op. Zelfde als je dus een zijde haan x f2 zijde hennen doet.

F2 gladvederig kan twee dingen zijn. 50% van de gladde dieren, zijn drager voor zijde. 25% is zuiver glad. Volgens mij is niet te achterhalen aan het uiterlijk met welke dieren je te maken hebt. Dat weet je alleen als je een paar test kruisingen uitvoert.
Door gladde dieren, drager voor zijde te kruisen met zijdehoen haan levert het je 50% glad, drager zijde en 50% zijde op.
Dieren die fokzuiver glad zijn en kruist met zijde haan, levert 100% gladde dieren op. Allemaal drager voor zijde.

F2 glad haantje, kan ook weer zuiver of drager zijn voor zijde. F1 (zijde x glad toch?) is al drager voor zijde. Hier kan dus een en ander aan variatie uit komen ook.
F2 zuiver glad haantje x F1 glad, drager voor zijde hennetje = 100% gladde dieren in uiterlijk. Genetisch gezien is 50% drager voor zijde.
F2 glad, drager voor zijde haantje x F1 glad, drager voor zijde hennetje = 50% glad, drager voor zijde, 25% zuiver glad en 25% zuiver zijde

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 28 jul 2017 23:53

uit een 2de generatie heb ik blijkbaar toch 1 heel mooi gladvederig hennetje.
komt dus uit :
vader een zijdehoen.
moeder dus kruising uit zijde en glad. (gladvederig dus)

als ik dat f2 hennetje kruis met een zijdehoenhaan,dan is er nog altijd 25 procent dat die kruising glad geeft????

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor danielb » 28 jul 2017 23:54

of in theorie 25 procent gladvederige die er uit kunnen komen?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vererving zijde vederigheid

Berichtdoor Roan12 » 29 jul 2017 06:35

Het hennetje is drager voor zijde. Zijde is recessief en komt alleen tot uiting als er 2 genen voor aanwezig zijn. Zij vererft dus 1x het gladvederige gen en 1x zijdevederig gen. Het haantje is zijde en heeft dus 2x zijdevederig gen om over te erven. Nakomelingen zouden in theorie dus 50% gladvederig maar drager voor zijde zijn en 50% zijdevederig.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten