vererving pootkleur

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

vererving pootkleur

Berichtdoor danielb » 24 dec 2016 22:58

er zijn hier al een aantal topics van,maar dan van jaren geleden.
en ook het antwoord dat ik zoek vind ik er niet in terug.
welke pootkleur hangt het dichtste bij de blauwe/zwarte pootkleur zonder rekening te houden met huidskleur of veerkleur.
is dat de witte pootkleur of de gele?????
hoe het in theorie zit weet ik niet,maar als ik zie naar kruisingen (de praktijk) zou ik denken dat de witte pootkleur het dichtste zit bij de blauwe.
klopt dit ook????

ik heb wel een aantal voorbeelden,maar die zijn misschien eerder toevallig :

brahmahaan (gele poten dus) x hen donkere poten (niet bekend welke kleurpoot de ouders hadden) gaf kuikens met gele en witte poten.
ik zou denken dat het geel dus van de brahma komt en het wit dan van het hennetje. (die donkere poten heeft)
of weet ik veel hoe het komt dat er enkel kuikens met ofwel gele of witte poten bijzaten.
maar doordat de ouders van het hennetje niet bekend zijn is dit waarschijnlijk gissen.

zijdehoenhaan x hen met witte poten (die voortkomt uit een bovengenoemde kruising) gaf allemaal witte poten.

is dat nu omdat witte pootkleur dichter bij blauwe pootkleur zit dan gele pootkleur of is witte pootkleur gewoon dominant????
of is het toeval????

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor Roan12 » 25 dec 2016 02:32

De vererving van de pootkleur is een wat lastiger verhaal. De pootkleur van de kippen wordt bepaald door twee genen: W en Id. Maar ook de basis van de kip (e-allel) heeft invloed op de kleur hiervan. Soms ook andere genen, maar dat laten we even buiten beschouwing.

Globaal gezien zijn er 4 pootkleuren.
Je hebt:
- Roze (W+ Id)
- Grijs (W+ id+)
- Geel (w Id)
- Groen (w id+)
Ik denk wel dat grijs en roze (W) inderdaad, zoals je zegt dichterbij elkaar liggen. Net als geel en groen (Id). Je ziet soms wel eens gele dieren met groene aanslag op de poten. En omdat bij deze twee groepen elk het andere gen dominant is.

Stel en zwarte kip (E/E) heeft leiblauwe/grijze benen (W+/W+ Id/Id). Maar omdat hier het e-allel ook zijn steentje bijdraagt, worden de poten donker, wel tot bijna zwart.

Om zeker te weten hoe de pootkleur in elkaar steekt is het dus handig te weten welke kleur de ouderdieren hebben. Maar ik zal proberen te achterhalen wat er gebeurt zou kunnen zijn.

brahmahaan (gele poten dus) x hen donkere poten (niet bekend welke kleurpoot de ouders hadden) gaf kuikens met gele en witte poten.
ik zou denken dat het geel dus van de brahma komt en het wit dan van het hennetje. (die donkere poten heeft)
of weet ik veel hoe het komt dat er enkel kuikens met ofwel gele of witte poten bijzaten.
maar doordat de ouders van het hennetje niet bekend zijn is dit waarschijnlijk gissen.


Waarschijnlijk heeft er ongeveer dit plaats gevonden:
Haan: w/w Id/Id =geel
Hen: W+/w id+/- =grijs, een nog donkere pootkleur komt dus door het e-allel. Daarnaast is Id geslachtsgebonden.
w/w Id/Id x W+/w id+/- = globaal 50% geel en 50% wit


zijdehoenhaan x hen met witte poten (die voortkomt uit een bovengenoemde kruising) gaf allemaal witte poten.

Als ik hier de fokonzuivere dieren pak die witte poten hebben, wat ik zou verwachten aangezien er een geelbenige vader is. Zou ik op de volgende kruising komen:
Haan: W+/w Id/id+
Hen: W+/w Id/-
Maar dat houdt in dat er ook geelbenige kuikens uit vallen en zelfs grijze en groen. De vraag is dus: "Hoeveel kuikens zijn er gefokt van deze combinatie?" Er zijn namelijk best veel combinaties mogelijk dus misschien toeval dat er alleen witbenige uitvielen?
Kuikens kunnen volgende combinaties hebben:
Hanen:
W+/w Id/Id = wit 12,5%
W+/w Id/id+ = wit 12,5%
W+/W+ Id/Id = wit 6,25%
W+/W+ Id/id+ = wit 6,25%
w/w Id/Id = geel 6,25%
w/w Id/id+ = geel 6,25%

Hennen:
W+/w Id/- = wit 12,5%%
W+/w id+/- = grijs 12,%%
W+/W+ Id/- = wit 6,25%
W+/W+ id+/ = grijs 6,25%
w/w Id/- = geel 6,25%
w/w id+/- = groen 6,25%

is dat nu omdat witte pootkleur dichter bij blauwe pootkleur zit dan gele pootkleur of is witte pootkleur gewoon dominant????
of is het toeval????


Ja, zoals eerder gezegd.
Fokzuiver geel = w/w Id/Id
Fokzuiver wit (roze)= W/W Id/Id
F1 zal W/w Id/Id zijn, dus witte benen.
Dus wit is inderdaad dominant over geel.

Hopelijk heb je hier wat aan!

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor danielb » 25 dec 2016 03:39

zijdehoenhaan x hen met witte poten (die voortkomt uit een bovengenoemde kruising) gaf allemaal witte poten.

Als ik hier de fokonzuivere dieren pak die witte poten hebben, wat ik zou verwachten aangezien er een geelbenige vader is. Zou ik op de volgende kruising komen:
Haan: W+/w Id/id+
Hen: W+/w Id/-
Maar dat houdt in dat er ook geelbenige kuikens uit vallen en zelfs grijze en groen. De vraag is dus: "Hoeveel kuikens zijn er gefokt van deze combinatie?" Er zijn namelijk best veel combinaties mogelijk dus misschien toeval dat er alleen witbenige uitvielen?
Kuikens kunnen volgende combinaties hebben:
Hanen:
W+/w Id/Id = wit 12,5%
W+/w Id/id+ = wit 12,5%
W+/W+ Id/Id = wit 6,25%
W+/W+ Id/id+ = wit 6,25%
w/w Id/Id = geel 6,25%
w/w Id/id+ = geel 6,25%

Hennen:
W+/w Id/- = wit 12,5%%
W+/w id+/- = grijs 12,%%
W+/W+ Id/- = wit 6,25%
W+/W+ id+/ = grijs 6,25%
w/w Id/- = geel 6,25%
w/w id+/- = groen 6,25%

waren maar 4 kuikens en dus grote kans dat dit toevallig is

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor danielb » 25 dec 2016 03:40

en toevallig alle 4 hanen.
zit dus dicht bij de theorie waarbij 4 van de 6 hanen witte poten zouden hebben en 2 gele.
en het zijn dus alleen maar hanen en het zijn er maar 4 en dus in praktijk heel dicht bij de theorie.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor Roan12 » 25 dec 2016 09:08

Dan nog vond ik dit zelf een lastig iets. Omdat pootkleur in vele vormen voorkomen, ook naast de 4 "basis" kleuren. Uiteindelijk na wat gepuzzel alleen deze twee genen gepakt en niet gekeken naar andere invloeden (die ik niet weet). Toen kwam ik hier op uit, was toen erg benieuwd naar het aantal kuikens. Omdat ik dacht: "Hoe kan het dat er alleen wit-benige kuikens uitgekomen zijn, terwijl er theoretisch meer kleuren mogelijk zijn".

Heb je een van deze hanen nog gebruikt om te fokken?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor danielb » 26 dec 2016 02:33

maar theoretisch gezien heb je 50 procent kans op hennen en 50 procent op hanen.
maar het waren in dit geval 4 hanen.
en in theorie heb je bij de hanen kans op 2 hanen met gele poten en 4 met witte poten.
dus is dat eigenlijk best normaal dat ze alle 4 witte poten hebben......
ik heb met 1 van deze hanen nog niet verder gekweekt en denk dat ik dat ook niet ga doen,maar ik heb nog wel iets anders in mijn hoofd.
ik zal morgen eens proberen neer te pennen met welke vraag ik nog zit.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor danielb » 26 dec 2016 18:52

de volgende vraag is welk het meeste kans geeft op donkere poten.
ik zal het proberen zo duidelijk mogelijk neer te zetten,maar dan is het misschien nog wel wat zoekwerk......

begint dus ook zo :
brahmahaan (gele poten dus) x hen donkere poten (niet bekend welke kleurpoot de ouders hadden) gaf kuikens met gele en witte poten.
ik zal ze even f1 hennen noemen.

daarna brahmahaan (gele poten dus) x een f1 hen met witte poten en had ik hennen met gele poten en witte poten.
f2 hennen dus.

als ik dan een zijdehoenhaan (donkere poten dus) x die f2 hennen doe.......
welk geeft het meeste kans op kuikens met donkere poten????
x de f2 hen met gele poten of x de f2 hen met witte poten?????

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor Roan12 » 27 dec 2016 12:15

danielb schreef:als ik dan een zijdehoenhaan (donkere poten dus) x die f2 hennen doe.......
welk geeft het meeste kans op kuikens met donkere poten????
x de f2 hen met gele poten of x de f2 hen met witte poten?????


In principe maakt het weinig uit. Je gaat sowieso twee keer moeten kruisen wil je dat alle kuikens donkere poten krijgen. Ik weet niet wat het genotype van de zijdehoen is, maar dat kunnen er twee zijn: W+/w id/id of W+/W+ id/id. Allebei donker. Je zult pas achterhalen wat het is zodra je kuikens hebt. Misschien wel leuk om te weten..?

Zijdehoen haan x F2 witbenige hen (W+w/Id/-)
Als pa namelijk W+/w is, dan zal hij er volgens mij voor zorgen dat alle kleuren eruit vallen (los van andere factoren die meespelen, reken ik even niet mee). Daarnaast zal hij ook voor een soort scheikuikens gaan zorgen op deze manier.

Hanen hebben namelijk witte (37,5%) of gele poten (12,5%). Hennen alleen grijze (37,5%) of groen (12,5%).

Als pa zuiver is voor W+/W+, dan heb je alleen hennen met grijze poten en alleen hanen met witte poten. Id van de hen is dominant dus zorgt voor witte poten W+/W+ Id/id = wit, bij de hanen (geslachtsgebonden). De hennen krijgen van hun moeder de - (zelfde verhaal als X en Y bij de mens zeg maar), en van pa id. Daarom kunnen zij geen witte of gele benen krijgen in deze combinatie.

Om ook de hanen met grijze (donkere) poten te hebben, zal je dus de grijsbenige hennen terug moeten kruisen op een donkerbenige haan. Dat kan de vader, de zijdehoen haan zijn, of een onverwante. Als de F2 hennen allemaal gladvederig zijn, dan zit je ook weer met de zijdeverderig factor, zoals in je andere topic.

Zijdehoen haan x F2 geelbenige hen (w/w Id/-)
Kan weer twee kanten op:
Als pa zuiver is voor W+/W+ dan krijg je hanen met witte benen (W+/w Id/id) en hennen met grijze benen (W+/w id/-).
Als pa onzuiver is, dus W+/w dan krijg je weer het zelfde verhaal; kuikens met 4 beenkleuren. Dit keer zijn alleen de verhoudingen anders. Je krijgt namelijk wit (25%) en geel (25%) bij de hanen en bij de hennen grijs (25%) en groen (25%).

Mij lijkt het handiger om een witbenige F2 hen te pakken omdat de kans groter is dat er grijsbenige (hennen)kuikens uitvallen. Als je dan van de nakomelingen een aantal hennen pakt en die bijvoorbeeld terug kruist op pa omdat je donkere benen wilt behouden. Dan zal je dit er ook bij de hanen uitkrijgen. Natuurlijk kan het zijn dat er ook kuikens met groene benen uitvallen omdat pa en ma fokonzuiver zijn, maar dat weet je niet gelijk (is pa fokzuiver, dan zie je dat pas in de kruising erna). Je selecteert dan gewoon de kleur die je wilt hebben, of de combinatie waar geen groene benen uitkomen. Dan heb je zo fokzuivere dieren theoretisch gezien.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor danielb » 27 dec 2016 19:52

het is inderdaad vooral de bedoeling om vooral donkerbenige hennen te verkrijgen en dan terug op een zijdehoenhaan te zetten.
bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg :duimop:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor Roan12 » 27 dec 2016 21:36

Graag gedaan! ;)


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten