vererving pootkleur

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor danielb » 31 dec 2016 00:25

ze kunnen dus ook eventueel autosexend zijn dan????
donker potige haan x lichtpotige hen geeft hanen met lichtere poten en hennen met donkerdere poten.
maar dan moeten beide dieren wel zuiver pootkleurig zijn he???
in de combinatie dat ik heb aangegeven licht dat anders he????
zou dit ook mogelijk zijn bij kalkoenen???
zuivere ronquire (lichte poten) x kalkoenras met donkere poten???

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor Roan12 » 31 dec 2016 11:34

In sommige combinaties wel:
Zuivere haan voor donkere poten (W+/W+ id/id) x hen voor lichte poten (W+/W+ Id/- of W+/w Id/-)
De hen hoeft niet zuiver voor W+ of dat je dat toch niet gaat zien in het uiterlijk waarschijnlijk (theoretisch).
Uitkomst is inderdaad alle hanen hebben lichte poten en alle hennen hebben grijze poten.
Je krijgt dan in geval van beide ouders zuiver: 50% hanen met lichte (roze) pootkleur (W+/W+ Id/id) en 50% hennen met grijze pootkleur (W+/W+ id/-).
Hier werkt de combinatie andersom niet (witte poten bij haan x grijze poten bij hen), het dominante Id gen van de haan zorgt ervoor dat alle poten licht zijn.

Het werkt ook met gele en groene poten.
Zuivere haan met groene poten (w/w id/id) x zuivere hen met gele poten (w/w Id/-)
Uitkomst geeft 50% geel potige hanen (w/w Id/id) en groenpotige hennen (w/w id/-)
De combinatie andersom werkt ook niet (gele poten bij haan x groene poten bij hen), het dominante Id gen van de haan zorgt ervoor dat alle poten geel zijn.

Dit zijn even de twee makkelijkste combinaties. De combinaties van ouders met gelijk kleurige benen spreekt voor zich.

danielb schreef:donker potige haan x lichtpotige hen geeft hanen met lichtere poten en hennen met donkerdere poten.

Dus, ja!

danielb schreef:in de combinatie dat ik heb aangegeven licht dat anders he????

Deze combinatie?:
Roan12 schreef:Zijdehoen haan x F2 geelbenige hen (w/w Id/-)Kan weer twee kanten op:Als pa zuiver is voor W+/W+ dan krijg je hanen met witte benen (W+/w Id/id) en hennen met grijze benen (W+/w id/-).Als pa onzuiver is, dus W+/w dan krijg je weer het zelfde verhaal; kuikens met 4 beenkleuren. Dit keer zijn alleen de verhoudingen anders. Je krijgt namelijk wit (25%) en geel (25%) bij de hanen en bij de hennen grijs (25%) en groen (25%).


Ik heb mij niet verdiept in de genetica bij de kalkoen. Ik heb wel gezocht naar hoe de poot kleur vererft of wat de genen zijn, maar heb zo gauw niets kunnen vinden hierover. Misschien heb jij hier praktijk ervaring mee?

Maar het blijft een lastig verhaal omdat er meerdere genen invloed hebben op de werkelijke pootkleur. Is dus afwachten wat jouw dieren precies gaan doen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor danielb » 02 jan 2017 20:30

Ik heb mij niet verdiept in de genetica bij de kalkoen. Ik heb wel gezocht naar hoe de poot kleur vererft of wat de genen zijn, maar heb zo gauw niets kunnen vinden hierover. Misschien heb jij hier praktijk ervaring mee?

de kruising die ik heb gehad was met een zwarte vleeskalkoen en die had donkere poten,maar vleeskalkoenen zijn niet raszuiver he.
ik denk dat bij die kruising toen geen echt verschil was in pootkleur tussen hennen en hanen.
[/quote]

Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 jan 2016 20:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor Ivan » 27 jan 2018 23:01

Ik hoop dat het toegestaan is dat ik dit wat oudere topic hier omhoog haal, zo niet dan wil ik wel een nieuwe aanmaken :-)

Ik heb de hier boven genoemde kruising gemaakt van een (geel witpel-achtige) haan met donkere poten en een witte hen met witte poten en heb daar 4 (onzuiver) witte kuikens uit:
2 x haan met witte poten
1 x hen met donkere poten
1 x ?? met gele poten (toont nog weinig geslachtskenmerken)

Nu heb ik geprobeerd om met de bovengenoemde gen-gegevens de genetische eigenschappen van de vader en de moeder te achterhalen en het geslacht van het ?? kuiken. Ik kom dan op het volgende:
Vader: W+/w id/id
Moeder: W+/w Id/-
?? kuiken zou dan een haan moeten zijn.

Kloppen mijn bepalingen of zijn er nog andere mogelijkheden?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor Roan12 » 28 jan 2018 10:05

Het lijkt erop dat het klopt! ;)
Ben je nog niet zeker van de zaak dat het een haan is?

Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 jan 2016 20:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor Ivan » 28 jan 2018 10:43

Nee eigenlijk niet. De twee met witte poten hebben nu duidelijk een flinke rode kam met bijbehorende lellen maar die met gele poten laat helemaal geen ontwikkeling zien :roll: Op de foto zie je de twee hanen en links op de voorgrond zit de kip met gele poten. Het oranje kipje erachter is volgens mij een hen. Ze zijn nu 8 weken oud dus hij kan gewoon langzaam zijn...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor Roan12 » 28 jan 2018 13:01

Ik zou zeggen dat je twee hanen en twee hennen hebt. De hanen zijn het dier linksachterin en op je rechterbeen. Deze hebben beduidend grotere kopversiersels en zijn roder van kleur. Het witte dier vooraan evenals de bruine zien er wat mij betreft uit als een hen. Hebben kleinere kopversiersels en zijn minder gekleurd als de twee haantjes.

Misschien dat er iets niet klopt in de berekening? Even afwachten hoe ze over een paar weken zijn.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor Fryske » 28 jan 2018 14:19

Weet jij ook hoe dat zit met haan blauw zuivere poten x hen gele poten? Ik meende dat blauw dan dominant over geel was maar is dat ook zo?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor Roan12 » 28 jan 2018 16:47

Lastige te zeggen Fryske. Dit komt omdat er ook andere genen/factoren mee kunnen spelen in het vormgeven van de pootkleur.

Aseelke
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: vererving pootkleur

Berichtdoor Aseelke » 29 jan 2018 16:47

en wat dan met dit?
oud engelse vechtkriel hen tarwekleurig
gele poot met groene vlek
Afbeelding

Afbeelding


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten