brahmas met plofkipbloed

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 17 feb 2018 19:47

deze haan gaat normaal gezien voor de 1ste kuikens van dit jaar zorgen,maar dan moeten de hennen eerst nog wel gaan leggen waar ik met hem kuikens van wil.
de haan is dus 93,75 procent brahma en zal op hennen 87,5 procent brahma gezet worden.
ik wacht nog effe tot ze leggen,want anders zijn ze kaal voordat ze eieren leggen :gutgut:

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 17 mar 2018 04:02

1 hen 4de generatie was al een tijd mank en daalde ook meer en meer in gewicht....
heb ze moeten hemelen.
was een berkenhen....
heb nu dus nog 3 hennen 4de generatie waaronder ook een andere berkenhen die ups en downs heeft....
blijkbaar 2 slechte hennen.....
dus waarschijnlijk nog maar 2 kweekhennen voor volgend jaar....(zwart en zalmachtig)
de haan zilver patrijs 4de generatie zit sinds vorig weekend bij de hennen 3de generatie.
hanen ook nog eens gewogen....
haan zilver : 5500 gram
haan goud : 4500 gram
de goudpatrijs ga ik normaal gezien x hennen goud doen (zuivere brahma hennen)

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 23 mar 2018 20:14

vanaf morgen eieren bijhouden van de 3 (zilver) hennen 3de generatie x haan zilver patrijs 4de generatie.
een enkel ei zou eventueel nog bevrucht kunnen zijn van de goud patrijs haan 4de generatie,want die heeft er 12 dagen geleden ook een dag bijgezeten,maar dat geeft niet.
de eieren van de eerst komende dagen ga ik trouwens misschien toch nog niet gebruiken.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 08 apr 2018 21:23

1 van de dagen beginnen met de 1ste broedronde.
dit jaar alles 1 voor 1....
haan is een 4de generatie meerzomig zilver patrijs en de hennen 3de generatie (meerzomig) zilver patrijs.
ik zou er graag 4 stevige goed groeiende meerzomig zilver patrijs hennen aan over houden en misschien 1 meerzomige zilver patrijs haan.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 13 apr 2018 01:21

ik heb een nieuwe broedmachine,maar als ik natuurbroed kan doen,dan is dat de 1ste optie die ik neem en heb dat dus nu ook gedaan....
sinds woensdag 8 eieren onder een krielhen.
nog eens 9 eieren onder 2 krielzusjes.
en nog eens 12 onder een kalkoen waarvan 2 die geen dag gerust hebben en 2 die toch al 15 dagen oud waren...
tja...geen zekerheid of die eieren onder de kalkoen zullen overleven omdat ze redelijk zwaar is,maar het zijn iig extra eieren die de 1ste broed dagen wel zullen overleven....
na een dag of 5 eens schouwen en eventueel wat eieren herplaatsen...

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 15 apr 2018 20:58

na 4 dagen zijn 3 van de 12 eieren al stuk van diegene die ik onder de kalkoen had liggen.
veel te zware hen dus :gutgut:
heb de overige 9 eieren maar verhuist naar een kippenhen.
die eieren heb ik ook al eens doorgelicht en voorlopig lijken er maar 2 van de 9 bevrucht te zijn....
geen vette dus...
binnen 2 dagen de eieren nog eens doorlichten en ineens ook de andere 17 eieren.
maar 1ste gedacht lijkt de bevruchting deze keer niet goed te zijn....

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 20 apr 2018 19:19

van de 26 eieren die er nog waren zijn er 16 bevrucht en dat wil dus zeggen dat er zowiezo nog een ronde aankomt.
ook zowiezo nog afwachten hoeveel er uit gaan komen.
1 van die 16 lijkt wel afgestorven te zijn,maar dat laat ik voorlopig nog liggen.
de andere eieren waren niet bevrucht of in zeer vroeg stadium afgestorven...
1 ei had ik precies verkeerd geselecteerd,want daar zat wel een kuiken in :duimneer:

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 28 apr 2018 22:33

de 1ste ronde zou ongeveer woensdag moeten uitkomen.
omdat ik er toch al enkele eieren had uitgehaald die een afgestorven embryo hadden is de hoop op zeer goede uitkomst twijfelachtig.
de 2de ronde vandaag ook eens doorgelicht.
van de 16 eieren 1 onbevrucht en is de bevruchting toch al beter als de 1ste ronde,maar weeral zowiezo 2 afgestorven embryos...
ik heb geen idee aan wat het zou liggen...
1 van de dagen nog eens een ronde en dat zal de laatste zijn van combinatie 4de x 3de generatie.
ik hoop toch wel minimum 8 henne kuikens te hebben waarvan ik er 4 kan overhouden.
tja...blijft afwachten...

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 01 mei 2018 23:16

morgen zouden de 1ste kuikens er moeten zijn...
het ene nest heb ik kunnen bekijken,want hennetjes waren effe eten,maar niets te horen en ook nog niets aangepikt :duimneer:
andere nest ook kunnen bekijken,want hennetje was ook effe eten,maar daar lag een dood kuiken in :duimneer:
ik hoorde daar wel gepiep in de eieren...
maar lijkt in totaal van de nog 13 eieren geen vette te gaan zijn denk :(

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 02 mei 2018 19:49

daarstraks toch al 2 kuiken kopjes gezien.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten