kippencalculator

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

kippencalculator

Berichtdoor danielb » 28 apr 2017 23:17

ik kan er nog altijd niet helemaal mee overweg.
als je een combinatie maakt,dan kun je ook een bepaalde hen of haan vasthouden voor later.
maar waar vind ik die dan terug???

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: kippencalculator

Berichtdoor Fryske » 29 apr 2017 08:57

Helaas, de kippencalculator kan ik helemaal niets mee. We moeten nog maar eens les hebben Daniel :-D

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippencalculator

Berichtdoor peertje » 29 apr 2017 10:57

ik vind het juist een heerlijke tool die me veel inzicht -lees gemak- geeft bij het opzetten van kruisingen.
... en die ikzelf helaas ook een paar keer volledig verkeerd heb toegepast omdat in de praktijk gebruikte benamingen anders bleken dan je qua genotype zou vermoeden....
Als je daar rekening mee houdt, is het toch altijd makkelijker dan een schema op papier zetten. Plus dat je een inzicht krijgt van verhoudingen en verwachte verschillen in uiterlijk.

Ik gebruik trouwens vaker Chicken Quest http://kippenjungle.nl/kruisingCQ.html?mgt=&fgt=&

Toch ook een paar voorbeelden waar het net even anders kan zijn. Met dank aan wederom Roan ook.
Buff Columbia heeft geen dilute gen naar ik begrepen heb.
Chocola kan je op meer manieren krijgen.
Buff is kennelijk niet alleen op tarwe te bouwen...

Die Buff Columbia gebruik ikzelf als tussenstap om aantallen in verschillende genotypes laag te houden in een schema waarin je een gen vanuit een dier dat geen Columbia heeft wilt inbouwen bij een type dat dat standaard wel heeft... zit het verschil alvast niet meer in Columbia, anders krijg je zoooo veel verschillende kuikens...
Bij de Chocola was ik ervan uit gegaan dat het om het Choc-gen zou gaan bij eieren die ik op marktplaats tegenkwam. Na een tip van Roan en narekenen van een ander aanbod van dezelfde verkoper gaat het waarschijnlijk om een variant op het dominant Wit-gen.... bruin/dun
En Buff... tja, volgens de calculator standaard op Tarwe, mijn haan die in de hemelen is had dit mogelijk op Aziatisch patrijs? Lijkt veel bruikbaarder als je verder wil met porselein of gezoomd... maar ja... hij is niet meer.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippencalculator

Berichtdoor peertje » 29 apr 2017 11:01

Misschien een leuk idee om hier te posten wat je voor ogen hebt en dan samen met anderen kijken hoe je dat kan bereiken?
Of ook... je hebt al een paartje op het oog en bent benieuwd wat eruit komt...
Ik ben zelf ook op die manier geholpen, werkt vast voor anderen ook. :duimop:

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippencalculator

Berichtdoor peertje » 29 apr 2017 11:02

... en aan Daniel...
die vind je in de Recall M/F terug...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippencalculator

Berichtdoor danielb » 29 apr 2017 22:14

ik had het gisteren nacht uiteindelijk nog gevonden.
naast voorbeelden staat terughalen :gutgut:
maar ook enkele van de niet "vastgehouden voor later" staan daar tussen.
precies dat van elke kruising dat je maakt de mogelijkse combinaties kunt terughalen.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippencalculator

Berichtdoor peertje » 30 apr 2017 10:07

... elke kruising die je doet komt ook automatisch in datzelfde tabblad te staan... handig voor als je een fout maakt of wilt terugkruisen :duimop:

hylke
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 feb 2017 14:39
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Friesland

Re: kippencalculator

Berichtdoor hylke » 30 apr 2017 23:41

Ik ben ook een beetje aan het prutsen met de calculator :oops: . Ik benwat aan het experimenterenmet kleurtjes die me leuk lijken en dat zijn voornamelijk zalm-achtige kleuren. Een vraagje: hoe krijg je rode of gouden schouders zonder de rest van de in dit geval haan goudpatrijs of rood te maken? Met het mahogany gen kan ik veel maar zilverpatrijs word creme of zalm, wat ik in dit geval niet wil.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: kippencalculator

Berichtdoor Roan12 » 01 mei 2017 00:08

Hetzelfde effect is te bereiken met Autosomaal rood, maar richt zich meer op het sierbehang, schouders en borst. Maar ook daar worden de zilverkleurige dieren gelig (vooral sierbehang) van en kan je zelfs wat roest in de witte veren krijgen. Bij gouden dieren krijg je daarmee dus rodere schouders. Als je bovengenoemde calculator erbij pakt, zet de standaard goudpatrijs naar zilver en zet ar/ar op Ar/Ar, dan kun je het verschil zien in schouders wat het doet met en zonder autosomaal rood. Autosomaal rood zit er eigenlijk standaard in bij goud.

Hopelijk kun je zo bereiken wat je zoekt!

hylke
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 feb 2017 14:39
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Friesland

Re: kippencalculator

Berichtdoor hylke » 01 mei 2017 07:49

Bedankt voor de uitleg! Ik ga het meteen proberen! :duimop:


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten