kippencalculator

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippencalculator

Berichtdoor peertje » 07 mei 2017 16:11

Ik post even een antwoord over een vraag bij roodporselein blauwgetekend hier, omdat die gaat over percentage in nakomelingschap en dus gebruik van de calculator...

misschien een idee om dat met andere vragen ook zo te doen?

f1 is eerste nakomelingschap, f2 tweede etc.
Een kruising tussen f1 en f2 noem je het beste ook gewoon f1xf2... je bent dan aan het terugkruisen vanuit een f2 naar het meer homogene type van de f1.
Zet voor de lol eens wat ouders met een paar genetische verschillen in de calculator en zie hoe die terugkomen in eerst de f1 en dan later als je die onderling weer kruist.
Hoef je maar een paar generaties te doen en je hebt alle denkbare combinaties die de verschillen tussen de oorspronkelijke ouders toelaten. En als je doorgaat tot je alle combinaties hebt ook de aantallen behorende bij die genetische variantie.
Dat wordt een ratjetoe... en zeker als je op zoek bent naar één bepaalde combi is dat niet praktisch, reden waarom je selecteert en terugkruist. Want je loopt de kans dat maar een paar van honderden of zelfs duizenden combi's de gezochte genen in de juiste setting hebben... en omdat een doorsneekip in haar leven niet aan duizenden eieren toe komt, loop je een aardige kans je gewenste combi nooit te vinden :puh2:

En aan Daniel... ja, je zou dan beter met percentages kunnen werken. Zie je meteen of een opzet wel zo zinvol is.
Je kan bijvoorbeeld terugkruisen of een extra ouderdier inbrengen dat 'tussen' je andere dieren in staat. Dan buffer je de aantallen een beetje...

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippencalculator

Berichtdoor danielb » 05 aug 2017 18:31

nog is effe wat combinaties gezocht ivm choco kleur.
om te weten of mijn chocohanen kleurzuiver zijn,dan moet ik eerst de test uitvoeren.
ik heb gekozen om dit met witte hennen te doen.
als de chocohanen kleurzuiver zijn en ik wil een toom oprichten die ook kleurzuiver is zonder toevoegen van kleurzuivere chocohennen,dan is de combinatie x wit,goudpatrijs of zilverpatrijs blijkbaar niet ideaal.
want als ik de haan of hanen terug op hun dochters zet,dan verkrijg ik wel allemaal chocokleurige dieren,maar is maar de helft van die hennen kleurzuiver en dat zie je spijtig genoeg niet aan de buitenkant.
als ik dan toch zeker wil zijn om naar kleurzuiver te gaan met mijn eigen dieren,dan zal ik ze al op een zwarte hen moeten zetten.(ondanks die eigenlijk ook niet echt kleurzuiver is en dus afwachten is na een volgende kruising)
als de chocohanen die ik nu heb niet kleurzuiver zijn,dan is het al helemaal op puur geluk om een toompje zuivere chocodieren te verkrijgen na verloop van tijd.......
enkel testen zal het uitwijzen.......

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippencalculator

Berichtdoor peertje » 05 aug 2017 21:22

De hennen zijn toch juist wel zuiver voor chocolade? Hebben maar 1 factor... geslachtsgebonden. En het is een recessief gen, dus alles wat choc-gen heeft is zuiver

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippencalculator

Berichtdoor danielb » 05 aug 2017 21:52

de hennen blijkbaar wel ja,indien je ze steeds op een zuivere chocohaan zet.
1ste generatie geeft choco hennen.
2de generatie choco hennen en hanen.(choco haan x f1 chocohennen)
bij de 3de generatie zou ik dus ook enkel mogen doorgaan met zuivere chocohaan,want er is kans dat als ik de verkeerde haan neem uit de 3de generatie x bijvoorbeeld de f1 hennen er ook terug andere kleuren kunnen uitkomen.

choco x zwart zit je bij de 2de generatie al met zuiver choco bij zowel hanen als hennen.
choco haan x zwarte hen geeft choco hennen en zwarte hanen.
die hennen terug x choco geeft terug allemaal zuiver choco.
volgens de kippen calculator en indien ik het allemaal goed heb gedaan :gutgut:

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippencalculator

Berichtdoor peertje » 06 aug 2017 08:27

Ja helemaal denk ik :mrgreen:
Waarbij vooral de choco haan maal zwarte hen een leuke kruising is: de zwarte zijn haantjes en choco zijn hennetjes :puh2:
(Wat met een split haan overigens deels ook opgaat: alle choco's zijn hen, al zitten er ook zwarte tussen de hennen)

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippencalculator

Berichtdoor danielb » 12 aug 2017 23:30

bestaat er ook half choco :gutgut:
ik zie bij de kuikens van de boskrielen (en dus ook vermoedelijk chocohanen als vader) kuikens die voorlopig duidelijk naar zwart gaan,daarnaast ook mogelijk choco kleur,maar ook zwart met choco op de vleugel( en enkele patrijzen en een wit kuiken)
ik heb er geen idee van,want ik heb nog nooit chocokuikens gehad en weet dus niet hoe ze er als kuikens uitzien.
maar door de vele zwarte kuikens denk ik wel zowiezo aan chocohaan van zowiezo enkele kuikens,want ik denk niet dat een niet kleurzuivere buffachtige haan zoveel zwarte kuikens voortbrengt........

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: kippencalculator

Berichtdoor Roan12 » 13 aug 2017 09:03

Half choco bestaat niet. Door het choco gen wordt al het zwart in de kip vervangen door chocobruine kleur. Veel kleuren die al bestaan waarin zwart zit kun je dus vervangen door choco. Hanen kunnen wel drager zijn voor choco. Hennen niet omdat het geslachtsgebonden is, hennen hebben er dus 1 nodig en hanen 2.

Even afwachten hoe ze uitgroeien. Ben er benieuwd naar foto's van de kuikens in het andere topic. ;)

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippencalculator

Berichtdoor peertje » 13 aug 2017 17:34

Half choco bestaat inderdaad niet, maar choco kan ook in de tekening vererven, waardoor je meerkleurige dieren krijgt toch?... Je hebt wel dieren die choco goudpatrijs zijn bijvoorbeeld?
Over de half choco trouwens... omdat die bij zijdehoen op choc gebaseerd is, is het chocola of niet ...
Waar het chocola gebaseerd is op een variant van Dominant wit I^d IS de chocoladebruine kleur 'half' (intermediair, vergelijk blauw/vuilwit), de homozygote versie is dan khaki-kleurig...
Heel veel mogelijk... voor zover je er chocola van kan maken :gutgut:
Zoals gezegd: ik ben dus wel in voor de creatie met bv het boskrieltje tot een leuk goud chocola getekend dier, dat groene eieren legt... met zo'n leuk kuifje... :ilove:
Wel erbij zeggen: ik ben nou zo'n halfjaar bezig met theorie van zoeken naar anders gekleurde dieren. Praktijk komt voorjaar 2018 pas... en Roan weet echt meer... :duimop:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippencalculator

Berichtdoor danielb » 14 aug 2017 00:04

ik zie ook soms zwarte dieren met een bruinige schijn.
daarmee dat ik dacht dat misschien zwart en choco samen konden.
maar dat zal dan eerder gewoon bruin zijn dat ik zie???
zwart en blauw in het uiterlijk kan niet,want dat is mij hier al verteld geweest.
en blauw en choco??? is dat mogelijk???

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippencalculator

Berichtdoor peertje » 14 aug 2017 08:08

Wat ik van blauw weet is dat het een onderdrukkingseffect heeft, dat de invloed van choco verder versterkt en de kleur op khaki zou moeten uitkomen... of dat op elke basis hetzelfde is (bv aziatisch patrijs itt zwart), weet ik niet, maar je zou kunnen vermoeden dat er verschillen zijn.
Blauw is overigens zelf al niet zuiver -split- vuilwit.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten