Cochin groot goud blauwgezoomd

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor reteip » 08 mei 2017 23:10

Hallo,

Ik ben al lang bezig met het kweken van kippen, maar nooit echt met een lange termijn doelstelling.
Nu heb ik eindelijk de plaats en de mogelijkheden en zou ik aan een eigen project willen werken.

Ik zou graag degelijke grote cochins goud blauwgezoomd kweken.

Ik heb me vorig jaar enkele cochins goud zwartgezoomd aangeschaft.
Maar het blijkt moeilijk te zijn om hier goede dieren van te vinden.
Ik wil dus graag en het type en zoming verbeteren en er blauw bij in brengen om blauw gezoomd te krijgen.
Van mijn GzGde toom heb ik ondertussen al enkele kuikens.
Om het type en het blauwe er in te krijgen heb ik zondag op de markt een blauwpatrijs haan gekocht om bij mijn gezoomde hennen te zetten.

Nu is mijn eerste vraag, is dit een goede combinatie voor mijn doelstellingen?

Ik heb ook enkel koekoek kuikens van erg moeie ouder dieren mee genomen om eventueel volgend jaar in te kruisen, had berekend via de kippenjungle dat kruising na de 2de generatie terug gezoomde dieren zou opleveren?

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor reteip » 08 mei 2017 23:47

dit is de oude haan
Afbeelding

dit is de nieuwe haan met 1 van de beter hennen
Afbeelding
Afbeelding

wat denken jullie er van?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor Roan12 » 08 mei 2017 23:58

Blauwpatrijs is een hele goede keuze geweest. Het gaat hier om een Meerzomige blauwpatrijs haan toch? Dan heb je de goede basis, kleur en patroon gen al meegenomen. Wat de goud zwartgezoomden erin moeten krijgen is de Columbia factor en het Melanotisch gen om zo een goede zoming te gaan maken.

Om te beginnen zou ik de haan inderdaad kruisen met de goud zwartgezoomde hennen. Hier komt de F1 uit in zowel 50% zwarte dieren en 50% blauwe dieren. De zoming zal nog onvolledig zijn aangezien er van twee genen sowieso maar 1 gen aanwezig is (fokonzuiver).

Wat je dan kunt doen is de F1 onderling kruisen maar dan krijg je veel meer varieteit. Daarnaast is het niet aan te raden om broer x zus te doen. Hoewel 1x niet heel erg zal zijn.

Beter is om blauwe F1 dieren te kruisen met de Goud zwartgezoomde ouderdieren. Zo zal de F2 ook weer 50% zwart en 50% blauw zijn met veel betere zoming. Zaak is dus om daar op te gaan selecteren.

Tips: kijk of je 2 lijnen kunt opzetten om zo verschillende genen gescheiden te houden die je later weer kunt inkruisen om zo een sterke stam te maken. Dan kun je ook twee blauwe onverwante dieren kruisen. Dat geeft over het algemeen goed gekleurde blauwe dieren. Maar zwart x blauw kan dat net zo goed

Ik weet niet of ik koekoek hierin zou willen kruisen. Het kan zijn dat er een gen in zit waardoor de veren trager groeien. Op die manier wordt de koekoek tekening gemaakt. Dat je de tekening er weer makkelijk uit kunt krijgen wil nog niet zeggen dat het zijn "sporen" achter laat. Misschien is er wel een andere manier om het type te verbeteren. Wellicht lukt dat ook al met selectie tijdens het bouwen van de kleur.

Ik ben benieuwd naar het vervolg. Houd ons op de hoogte!

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor reteip » 09 mei 2017 15:15

Bedankt voor je erg interessante uitleg.
De haan heb ik idd voor een meerzomig patrijs gekocht, ik vindt het zelf wel moeilijk om bij sommige hanen het verschil te zie met gewoon patrijs (moet ik me nog eens in verdiepen)

Een 2de lijn opstarten was al wel het plan, heb hiervoor enkel gezoomd kuikens gekocht van een kweker die met heel veel verschillende kleuren bezig is. Nadeel is,wel dat de kwaliteit er over het algemeen niet veel soeps is. Ik houd er denk ik 3 bruikbare dieren van over.
1goud wit gezoomd hen(met slechts pootkeur), 1 gzg hen en msh 1 goud blauw gezoomd haan maar daar twijfel ik aan, hij neigt erg naar dun zwart.
Zal er straks eens een foto van maken.
De koekoeks diende hier evetueel voor het type verbetering, maar daar moet ik dan msh beter alternatief voor zoeken.

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor Wyandodo » 09 mei 2017 21:24

Ik ben onder de indruk van wat je reeds lopen hebt. De goud zwartgezoomde dieren lijken mij op zich al meer dan deftig nageslacht op te kunnen leveren. De sterkte van deze combinatie zit hem zoals bij vele kleurprojecten in de grote aantallen. Hoe meer kuikens je dus kan grootbrengen, hoe beter.

Met de meerzomig goudpatrijs blauwgetekend heb je een goed dier in huis gehaald om het blauw toe te voegen. Als je de blauwe nakomelingen van deze combinatie weer paart aan de zuivere goud zwartgezoomde dieren verwacht ik al aardige resultaten.

Wat het inkruisen van koekoek betreft... Volgens mij is het interessanter om op zoek te gaan naar onverwante dieren in meerzomig goudpatrijs (blauwgetekend) die goed zijn van type. Zeker omwille van wat Roan hier al aanhaalde over de totstandkoming van de koekoektekening.

De goud witgezoomde hen waar je over spreekt, die is dan eerder goud vuilwitgezoomd neem ik aan? Kan je die drie kuikens eens op foto krijgen? :-)

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor reteip » 09 mei 2017 22:17

Dit zijn de kuikens die ik volgend jaar kan gebruiken voor mijn 2de bloedlijn.
de achterste is veel te slecht gezoomd en ga ik dan wrs niet gebruiken.
de zwarte hen heeft volgens mij potentieel maar heeft jammer genoeg ook witte poten.
Afbeelding

De witte is een echte witte en niet vuilwit, dus daar zit msh nog wel een zij projectje in :-) .
Afbeelding


Afbeelding

wat denken jullie van bovenstaand haantje, voor de kleur? de kweker had toen hij de eieren inlegde wel een blauwgezoomde hen lopen en dit was het enige kuiken wat blauw kon zijn.

Het nadeel is wel dat buiten de witte deze dieren allemaal van dezelfde vader komen.

Ik zal dus nog eens goed moeten nadenken welke combinaties ik best maak.

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor Wyandodo » 11 mei 2017 22:28

Als je de plaats hebt zou ik al de kuikens aanhouden en nog even wachten met knopen door te hakken. De minder getekende hen zou je eventueel nog kunnen combineren met een extra haan voor nog een andere lijn op te zetten. Intelen tot wanneer elke lijn goed resultaat oplevert en dan de lijnen gecontroleerd beginnen combineren. De haan lijkt mij zwartgetekende te zijn en geen blauw. Een foto is nooit ideaal om de kleur op te beoordelen, maar ben toch vrij zeker van zwart.

Met wat je hebt lopen zijn er toch al meerdere opties mogelijk
Goud zwartgezoomd x goud zwartgezoomd (geslachtsrijpe dieren)
Goud zwartgezoomd x goud zwartgezoomd (kuikens)
Goud zwartgezoomd (geslachtsrijpe haan) x goud zwartgezoomd (hennenkuikens)
Goud zwartgezoomd (hanenkuiken) x goud zwartgezoomd (geslachtsrijpe hennen)
Meerzomig goudpatrijs blauwgetekend x goud zwartgezoomd (geslachtsrijpe dieren)
Meerzomig goudpatrijs blauwgetekend x goud zwartgezoomd (hennenkuikens)

Dan heb je nog de geel witgezoomde hen (wat ik zelf liever goud witgezoomd benoem). Deze hen heeft het dominant wit, wat alles dat zwart is, wit maakt. Kruis je daar dus een goud zwartgezoomde haan aan zal je fokonzuivere goud witgezoomde F1 krijgen. Zet je de F1 terug tegen zuiver goud zwartgezoomd, krijg je fokonzuivere goud witgezoomden en fokzuivere goud zwartgezoomden.

Gebruikersavatar
Lady Daisy
Berichten: 128
Lid geworden op: 18 dec 2006 17:13
Land:
M/V: V
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor Lady Daisy » 25 mei 2017 10:31

Leuk project!!

Ik ben zelf bezig met goud blauw gezoomde Cochin krielen. Tevens kweek ik ze ook in goud zwart gezoomd( glad en krul) en zilverzwart gezoomd.

Het is verstandig om je kuikens goed uit te laten groeien voor dat je gaat selecteren is mijn ervaring. Niet te vroeg dieren uit selecteren.

En je kunt altijd terug op goud zwart gezoomd om de tekening te verbeteren indien nodig. Tevens houd je zo ook een goede bloedspreiding.

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor reteip » 08 jun 2017 12:56

Bedankt allemaal voor de heel erg interessante uitleg!
Gisteren is men laatste nestje goudzwartgezoomde kuikens geboren (onder de kloek) en morgen leg ik de eerste 15 eieren van gzg X mzbp. Wel jammer genoeg van men kleinste hen, want ze is de enige die legt voorlopig.

Ik heb nu dus 9 extra kuikens, normaal allemaal gzgd.
Ik had er ook enkele eieren van gzgd van een andere kweker onder gelegen.
Nu zit er 1 kuikentje bij wat er niet goudzwartgezoomd uit ziet, wat denken jullie?

Het gaat om het linkse op de foto.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor Roan12 » 08 jun 2017 13:14

Dat kuiken heeft een andere basis. Afwachten wat het gaat worden. Lijkt in ieder geval wel blauw te worden.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten