Cochin groot goud blauwgezoomd

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor reteip » 25 jul 2017 17:36

Ik heb uit de eerste eieren die ik had van de blauwpatrijs haan met een goudzwart gezoomde hen 3 kuikens (van de 15 maar 3 bevrucht). de ander hennen zijn eindelijk aan het leggen dus binnen kort gaat er nog een rondje in.

nu zijn de 3 kuikens aan het uitgroeien en vertoont er 1 ik vermoed een hennetje zilveren veren. zuiver zilver kan niet volgens mij, dus moet het geel worden (waar het op de borst veren wel naar toe gaat denk ik)? Hoe komt dit, welke genen kan ik dan bij de ouder dieren verwachten?

hier een foto van het kuiken.

Afbeelding

de ouders van dit diertje kan je terug vinden op bovenstaande foto's

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor peertje » 25 jul 2017 19:30

Kan wel volgens mij en juist bij een hen omdat zilver geslachtsgebonden is? Een hen is met 1 allel dus al zilver... niet geel, want dat is goud/zilver -en een haan- Kan zijn dat er voor de zoming is ingekruist met zilver en het nu terugkomt. Het geel op je hen kan goed van autosomaal rood komen... een factor die voor de kleur goed bruikbaar is, maar op goud minder te volgen is? Kan Roan je waarschijnlijk meer van vertellen...
Ikzelf zou met zo' hen doorgaan omdat je mogelijk een combi hebt waarmee je ook op oranjegoud uit kan komen... en dat met blauw of dominant wit is niet verkeerd...

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor peertje » 26 jul 2017 09:07

... en als je toch EN een zijprojectje met dom wit EN een tweede bloedlijn wil... KAN je ze evt combineren en beide hennen in die lijn betrekken.
Ze hebben al een andere vader begrijp ik...
Een lijn waarin 1 van de ouders heterozygoot dom wit heeft en met Ar?
Moooie dieren inderdaad al...

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor Roan12 » 26 jul 2017 09:40

Volgens mij is het kuiken gewoon goud hoor. Kijk maar eens naar zijn kopje. Geen zilver te zien daar. Kan dus maar zo zijn dat het goud op het lichaam nog donkerder wordt, meer naar echt goud. Had ik dit jaar ook bij een hen, was erg licht als kuiken, maar uiteindelijk toch mooi goud geworden. Kuikens ruien nadat ze hun eerste verenkleedje hebben nog een keer of 3 voordat het kleurvaster wordt. Het volwassenkleed zegt dus meer over de huidige kleur dan het eerste jeugdkleed. Laat het maar een uitgroeien. :duimop:

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor reteip » 26 jul 2017 10:14

Hmm interessant, ga ze zeker laten uitgroeien dan weten we meer. Aan de witte hen is nog heel veel werk qwa type en gaat mee in de kweek met men best gezoomd haan.
De hennen die ik al had vertonen nu na hun eerste volwassen rui op de rug nog meer pepering in de veren.
Ik heb dan om de zoming beter te krijgen 3 mooi gezoomd orpington kuikens gehaald. Waarvan de beste hen bij mijn gezoomd haan gaat. Ben erg benieuwd naar die combo.

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor reteip » 13 okt 2017 12:42

Korte update,
De nieuwe haan gaf in de latere broedsels ook erg weinig bevruchting. Met in totaal maar 9 kuikens.
Wel 5 blauwe dus daar ben ik wel blij mee.

Hieronder een foto van het volgens mij meest belovende groepje. De hennen lijken mij zeker bruikbaar te worden, de haan kan ik niet goed inschatten. Wat denken jullie?
Afbeelding

Afbeelding
Het haantje op de 2de foto is een andere en geen blauwe, ik probeer ook nog eens foto's te maken van de dieren uit het eerste broedsel, die lijken meer patrijs kleurig te worden.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor heusnoorn » 13 okt 2017 12:54

Je afbeeldingen werken niet. Gebruik je misschien photobucket? Die hebben namelijk van delen een betalende optie gemaakt.

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor reteip » 13 okt 2017 13:25

Oei, ik gebruik myalbum, net hetzelfde als mijn vorige foto's denk ik en ik kan ze hier zelf wel zien?

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor peertje » 13 okt 2017 15:42

Ik zie de foto's wel hoor...
Maar om een eerdere discussie dan toch even terug te halen: er zitten wat erg lichte dieren voor goudkleur door... zat er in de ouderlijn niet toch ook zilver/geel? Want zeker op de 2e foto zit er wel een erg groot verschil tussen het meest linkse dier en de rechter... als ze allebei goud zouden moeten worden...
Kan wel? Ik zou in eerste instantie gaan voor zilver/geel/goud op de tweede foto...

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor reteip » 13 okt 2017 19:08

Wat er bij de ouders van de hennen zat weet ik niet zeker, dus het kan wel. Op de fotos msh moeilijk te zien, maar de meeste egaal gele dieren zijn de haantjes en de lichtere meer gepeperde zijn de hennen. Kan dat ook al niet het grote verschil verklaren?


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kip La La en 3 gasten