kleur kuikens choco????

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

kleur kuikens choco????

Berichtdoor danielb » 01 jun 2017 23:06

ik heb 2 choco zijdehoentjes.
ik weet niet of ze echt 100 procent kleurzuiver zijn.
maar volgens de kippen calculator geeft chocohaan x andere kleur zoals bijvoorbeeld zilver patrijs of goud patrijs of recessief wit een uitslag van kuikens dat choco hennen zijn en de hanen zwart.
maar hoe ziet een kuiken choco kleur er als kuiken uit???

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: kleur kuikens choco????

Berichtdoor Roan12 » 02 jun 2017 06:10

Choco kleurige kuikens zijn ook chocolade bruin van donskleur. Zoek maar eens op choco orpington kuikens, dan wel niet in het engels (chocolate orpington chicks)

Het gaat vooral om de kleur. Niet om de tekening. Kan zijn dat de basis anders is bij zijdehoenders.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: kleur kuikens choco????

Berichtdoor Fryske » 02 jun 2017 09:45

Ik heb dit jaar ook een paar choco's. Eerst dacht ik dat ze zwart waren maar naast de zwartjes zie je het verschil in donskleur.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kleur kuikens choco????

Berichtdoor peertje » 02 jun 2017 11:36

Ik had dit jaar o.m. kruisingen met chocola in voorbereiding en heb het daar met Roan ook eerder over gehad...als de chocoladekleur is gebouwd op het carefoot-gen choc, dan zijn de hennen raszuiver, want dat is geslachtsgebonden... de kleur komt ook voor tgv een gen khaki, dat bruin/dunn geeft in de heterozygote vorm. Uiterlijk zien chocoladekleurige dieren er hetzelfde uit, het genotype kan dus totaal verschillen.
Met chocola heb je overigens een bijzonder leuk gen in huis, waar ik ook zeker meer mee ga doen... maar ja, bm he... je kent het verhaal. Enerzijds bij de geslachtsgebonden vorm, maar de andere vererft analoog aan vuilwit/blauw en dus ook in de tekening. Zeker een optie voor je experimenten met het boskrieltje!
Anderen kunnen je er vast meer over vertellen... ook als er info in bovenstaande net iets anders is trouwens -ik ben nog een rookie-. Kuikens zien er inderdaad net zo uit, alleen dan bruin.
Leuke link is ook de volgende:

http://www.kleindierplaza.nl/downloads/ ... colade.pdf

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kleur kuikens choco????

Berichtdoor peertje » 02 jun 2017 11:42

btw... als je gaat zoeken in de calculator of chicken quest: khaki is een mutant op de I locus dominant wit...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kleur kuikens choco????

Berichtdoor danielb » 03 jun 2017 23:38

peertje schreef:btw... als je gaat zoeken in de calculator of chicken quest: khaki is een mutant op de I locus dominant wit...


ni te moeilijk maken he ;)

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kleur kuikens choco????

Berichtdoor danielb » 03 jun 2017 23:40

Fryske schreef:Ik heb dit jaar ook een paar choco's. Eerst dacht ik dat ze zwart waren maar naast de zwartjes zie je het verschil in donskleur.


daar zat ik dus mee he.
ik zocht op choco kleur,maar zag geen choco kuikens.......
wel zwart met witte borst,maar dat kan ook zwart zijn/worden.
is het dan gewoon wat lichter dan zwart als kuiken????

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kleur kuikens choco????

Berichtdoor danielb » 04 jun 2017 02:23

maar ik weet ook niet of de 2 choco hanen kleurzuiver zijn en is dus afwachten wat er uit komt als ik ze op mijn niet kleurzuivere zijdehoenhennen zet.
het word in ieder geval de eerste rond die ik in mijn nieuwe broedmachine ga uitproberen.
ik heb de machine nog niet,want er lijkt vertraging,maar is ni erg,want heb effe nog wat te veel andere kuikens.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kleur kuikens choco????

Berichtdoor peertje » 04 jun 2017 06:23

heb ze nog niet gezien die kuikens maar dan hebben ze naar verwachting dezelfde donskleur als zwart ja... alleen dan choco

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kleur kuikens choco????

Berichtdoor peertje » 04 jun 2017 07:52

danielb schreef:
peertje schreef:btw... als je gaat zoeken in de calculator of chicken quest: khaki is een mutant op de I locus dominant wit...


ni te moeilijk maken he ;)


haha... ;)
ik dacht zo dat je wel geinteresseerd zou zijn in meerzomig goudpatrijs dieren met een khaki of chocolade tekening die groene eieren leggen...
als je het combineert met dominant wit zelfs mogelijk wit getekend goud of oranje patrijs... is maar een idee


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten