kweken met Bonte leghorn

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
kippen lover
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 apr 2014 19:16
Land: Belgie
M/V: M

kweken met Bonte leghorn

Berichtdoor kippen lover » 16 aug 2017 18:52

hallo,

Ben vorig jaar 2 hennen en 1 haan gaan kopen bij een kweker om verder te kweken met de Bonte leghorn. De kweker zei toen dat ik best na elke kweek een haan nam met een andere bloedlijn.

ik heb nu 10 tallen jonge hennen en hanen van de dieren die ik vorig jaar heb gekocht. Moet ik dan nu alle jonge hanen weg doen en een nieuwe haan kopen met een andere bloedlijn voor verder te kweken met de hennen, of mag ik gewoon mijn jonge hanen op de jonge hennen zetten en daarmee verder kweken?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: kweken met Bonte leghorn

Berichtdoor Brahma's Ward » 16 aug 2017 19:04

Beter niet broer op zus paren, maar moeder op zoon en vader op dochters.

Dat kan je wel enkele jaren doen maar als je ziet dat de vitaliteit van de jongen begint af te nemen moet je wel nieuw bloed inkruisen.

kippen lover
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 apr 2014 19:16
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweken met Bonte leghorn

Berichtdoor kippen lover » 17 aug 2017 14:50

bedankt voor je reactie!

ik ga hier zeker rekening mee houden.
maar wat gebeurt er als ik toch de jonge haan op zijn zussen zet?
niet dat ik dit ga doen maar gewoon uit nieuwsgierigheid :gulzig:

klaasj
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 okt 2006 13:02
Land:
M/V: V

Re: kweken met Bonte leghorn

Berichtdoor klaasj » 17 aug 2017 16:13

Dan krijg je dieren die van beide ouders hetzelfde genenpakketje krijgen en dus zowel goede en slechte eigenschappen voorspelbaarder vastleggen. Zijn de dieren genetisch goed gezond dus zonder erfelijke gebreken dan zou een broer zus combinatie in theorie ook nog geen probleem moeten zijn maar helaas zijn er haast altijd wel wat erfelijke gebreken en dus leg je dit gebrek met broer en zus combinaties vast. Als je een vader dochter combinatie uitvoert en die hebben beide ook een en hetzelfde erfelijk defect dan krijg je hetzelfde probleem. Dus dat kun je dan ook niet jaren achtereen herhalen. In geval van totaal niet verwante ouderdieren of een raskruising kan een broer x zus combinatie best vitale dieren op leveren. Het hangt allemaal af van hoe nauw de verwantschap is en wat de erfelijke gebreken zijn en of die gebreken recessief of dominant vererven. Het is in ieder geval belangrijk om wat voorgeschiedenis en afstamming te weten van de dieren voor je aan (nauwe) inteelt gaat beginnen. Dit is een beetje wat ik zo kan bedenken maar er zullen hier vast mensen kijken die er meer vanaf weten.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kweken met Bonte leghorn

Berichtdoor peertje » 17 aug 2017 21:14

Wat je kan doen -en dat is ook goed voor de toekomst- is contact zoeken met anderen die dit ras ook kweken en niet-verwante dieren uitwisselen met elkaar zodat de bloedlijnen inteeltvrij blijven.
En er dus een boekhouding van bijhouden.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweken met Bonte leghorn

Berichtdoor danielb » 18 aug 2017 22:06

gewoon de jonge hanen wegdoen.
tenzij je 2 aparte tomen wilt.......
zoon bij de 2 oudste hennen zetten.
dochters bij vader.
of de jonge hennen en de oude hennen gewoon bij de oude haan.
af en toe nieuw bloed is zowiezo geen overbodige luxe,want het trio waar je mee begonnen bent zal ook al wel familie zijn.....


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten