kweekprojecten 2018 ???

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor danielb » 17 feb 2018 19:39

wat zijn jullie kweekprojecten voor dit jaar?
ook extra info is zeker en vast leuk en kan iemand eventueel ook iets van bijleren....
ik zal de mijne ook neerpennen,maar ineens ook diegene waar ik over twijfel en ook diegene die ik normaal gezien niet ga doen. (tenzij ik mij weer bedenk :gutgut: )

1 : haan 4de generatie brahma met plofkipbloed (zilverpatrijs) x hennen 3de generatie brahma met plofkipbloed en daar zal ik dan normaal gezien de beste haan en enkele hennen van bijhouden en die haan zal dan volgend jaar op 4de generatie hennen gaan waar ik dit jaar niet mee fok.

2 : ook een haan 4de generatie brahma met plofkipbloed (goudpatrijs) x brahma hennen en daar zal ik enkel hennen van bijhouden.

3 : het koppel ganzen laat ik misschien doen als er op dat moment niet te veel beesten zitten :gutgut: ,maar de jongen gaan normaal gezien allemaal weg....

4 : de eenden ga ik normaal gezien niet mee kweken,want heb toch geen woerd momenteel,maar als ik dat wel ga doen,dan ga ik misschien voor projectje mulard eenden en dus een muskus woerd aanschaffen om dan uit die combinatie een vrouwelijk exemplaar bij te houden.

5 : kalkoenen twijfel ik hard over,maar heb zowiezo de haan die ik had vandaag weggedaan,maar eens de hennen leggen,dan zal het er van afhangen dat ik teneerste al terug een mooie haan kan vinden en hoeveel andere kuikens ik van de kippen al heb....

6 : haan zijdehoen zilverpatrijs x zilver patrijs hennen en kan ik ineens zien of die haan wel echt zilver is en niet geel,want dat weet ik momenteel niet.

7 : haan zijdehoen (denk geel patrijs) x goud patrijs hennen. (wil ik een goudpatrijs haan uit krijgen)
of eventueel mijn oude haan zwart goudhalzig x de goudpatrijs hennen,maar denk dat die haan niet veel meer doet,dan af en toe bullebak uit te hangen :gutgut:

8 : misschien ook zijdehoen choco haan x choco hennen.

9 : zijdehoenders toverballen als ik toch geen zin heb om toompjes zijdehoenders apart te zetten :gutgut:

10 : de boskrieltjes met groenige eitjes x zijdehoenhaan. (zal van de hennetjes vanaf hangen of ze zich laten treden door een zijdehoenhaan en niet een kolos van een brahma en of ze een leuk verstopt broed plaatsje hebben gevonden) word afwachten en zeker en vast weer een verrassing..... :gutgut:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor Roan12 » 17 feb 2018 19:51

Heel wat projectjes weer dit jaar Daniel! Top! :duimop:

Bij mij dit jaar twee projecten.
1. Niet echt een project te noemen, maar eerder een leertraject. Mijn fokprogramma Wyandotte kriel Goud blauwgezoomd staat tijdelijk stil. Dit omdat ik geen hanen meer kan houden. Er lopen hiervan nog enkele oude hennen die ik hier oud ga laten worden. Ik hoop dit project weer in de toekomst op te kunnen pakken maar daarvoor zal ik wel ergens anders moeten wonen.

Om de Wyandottes niet te onteren komen er dit jaar broedeieren van dit ras, wel in andere kleuren. Enkel hennen zullen blijven. Maar zo kan ik toch meer leren over dit ras en de andere kleuren.

2. Dit jaar zal ik starten in samenwerking met drie andere fokkers met de Sussex kriel Rood zwartcolumbia. Deze kleur is voor ons alle vier nieuw. Dus wij gaan zien wat ons gaat brengen als over een week of 4 de eerste kuikens er hopelijk zijn.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor danielb » 17 feb 2018 20:17

ik begrijp dat het soms moeilijk is om 1 of meerdere hanen te houden,want ikzelf werd/word soms gek van mijn eigen hanen,maar kun je dan niet tijdelijk een haan houden???
ben ik in de toekomst trouwens van plan met de brahmas,want ondanks dat die meestal een zware toon hebben;;;;zitten er ook bij die niet normaal zijn met het geluid dat uit hun keelgat komt :gutgut: en met de lange nachten dus ook snachts....
maar dat kan nadat ik tevreden ben over bepaalde eigenschappen ook een project worden om enkel de zachte en niet lange kraaiers aan te houden.

maar zeker en vast leuk met je 2de project en zeker als je met andere fokkers kunt samenwerken,maar spijtig dat het met een ander ras is,dan dat je gewoon bent....
maar hoe ziet die Rood zwartcolumbia er uit?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor Roan12 » 17 feb 2018 20:54

Nee, dat was ook helaas geen optie. Dus hopen dat er een mooi boederijtje voorbij komt, zonder buren het liefst. :gutgut:

De Sussex kriel is ook een mooi ras. Zitten leuke uitdagingen in evenals in deze kleur.
Ken je buff zwartcolumbia? Dan de gouden vervangen voor rood. Zie hier voor foto's, zijn eveneens Sussex krielen: http://www.kippenencyclopedie.nl/php/in ... rtcolumbia

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor danielb » 17 feb 2018 21:21

ok.
ik had de kleur vorig jaar al gezien bij sussex leghybriden.
was een nieuwe kleur voor de hybriden.
hij noemde ze gewoon sussex rood ;)
maar juiste naam is dus rood zwart Colombia hen....

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor reteip » 26 feb 2018 00:10

Hallo,
Mijn projectjes zijn zoals bij de meesten een meer jaren plan, sommigen lopen al, bij andere zet ik dit jaar de eerste stap. Voorlopig houd ik het bij mijn 2 rassen Belgische krielen en grote cochins.

Projecten grote cochins:
1) verbeteren van de zoming en type (vooral meer volume) bij mijn goudzwartgezoomde dieren.
2) verbeteren van de zoming bij mijn goudblauwgezoomde dieren
3)verbeteren en uitbouwen van mijn toom zwarte en blauwgeparelde dieren
4) bij de toom gepareerd dieren loopt nu een zijdehoen hen, dit is de eerste stap naar het maken van grote cochins zijdevederige. Hopelijk kan ik hier enkele kuikens van uitbroeden.


Projecten Belgische krielen:
Hier zou ik graag uiteindelijk alle erkende kleurslagen terug fokken in een degelijke kwaliteit.
1)verbeteren van mijn goud/zilver(blauw) patrijs dieren
2) mijn patrijs hennen kruisen met een dominant witte haan(met nog redelijk wat fouten), in theorie zou ik hier 4 extra kleurslagen mee kunnen kweken, wit, zwart, blauw en witpatrijs
3) in kruisen van een serama hen op basis van tarwe, om ook deze kleurslag terug te fokken.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor Roan12 » 26 feb 2018 16:37

Dat zijn mooie projecten reteip!

Is het misschien een idee om voor je Belgische krielen iets anders in te kruisen, bijvoorbeeld Hollandse kriel. Deze zijn er ook in tarwe. Hollandse krielen benaderen ook wat meer de Belgische. Scheelt je weer een flinke selectie op type.

Hoe verkrijg je de 4 extra kleuren als je een witte haan inkruist met dominant wit?

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor reteip » 26 feb 2018 18:24

Een hollandse kriel zou naar type toe idd veel beter zijn, maar die hebben mooie witte oortje en belgische krielen rode. die witte oortjes krijg je er echt heel moeilijk terug uit.
Ik weet niet juist hoe dat genetisch zit maar in de praktijk lijkt het alsof je telkens een verdunning krijgt van de witte oortjes, ik vermoed dat dit hetzelfde gen is en dat het verschil door selectie word bereikt.
waardoor het heel lang duurt voor je terug volledig rood hebt en je altijd best terug kruist met rode oortjes.
en aangezien tarwe zich meestal recessief gedaagd zal ik ook broer x zus kruisingen moeten doen.

De Witte haan komt van bij iemand die blauwpatrijs belgische krielen en witte kriel leghorns had samen lopen.
ik weet niet hoeveel generaties ze al samen lopen, maar genetisch kan er dus nog 1 deel (blauw) patrijs achter zitten, waar ik vanuit ga (we zullen zien).

ik ga er dus van uit dat hij nu
1 deel 1 kleurig (dominant) is en 1 deel patrijs(gedraagt zich recessief)
+
1 deel Wit (in dit geval dominant wit) en 1 deel zwart (recessief)
+
de blauw factor, maar die heeft enkel efect op zwart en aangezien dit niet aanwezig heeft het blauw ook geen effect.

als ik hem nu terug kruis met een volwaardige patrijs hen
zijn er erg veel opties mogelijk
als basis 1 kleurig of patrijs
en als kleur
zwart, blauw en wit
(ik heb er ook een blauwpatrijs hen bij lopen waardoor vuilwit er ook bij kan komen)

Kriel leghorns hebben ook witte oortjes, dus daar is nog werk aan, maar aangezien 1 kleurig in dit geval dominant zou moeten zijn kan ik telkens terug kruisen met mijn "goede" patrijs dieren wat het makkelijker maakt om zulke zaken te verbeteren.

als ik ergens iets mis of verkeerd bekijk hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor Roan12 » 26 feb 2018 19:29

Aan de oortjes had ik niet gedacht. Heb het ook wel eens horen vallen dat het moeilijk schijnt te zijn om ze weer mooi rood te krijgen.

Ik ben erg benieuwd naar foto's van je projecten. Laat je deze een keer zien?

dufke
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 mar 2017 17:10
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor dufke » 07 mar 2018 21:34

Mijn projecten voor dit jaar zijn niet echt vet. Vorig jaar een hond langs gehad met veel honger...

•Gele sebights uitbroeden.
•Brakels uitbroeden (voor de leg) dit is nieuw voor mij.
•Italiëners uitbroeden(ook voor de leg).
•En misschien nog wat Java krielen maar hier ben ik nog niet zeker van.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 7 gasten