kweekprojecten 2018 ???

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
LinsNC
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 jan 2018 23:10
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Westerlo

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor LinsNC » 08 mar 2018 20:32

Hallo allemaal,

Ik ben net begonnen met kippen houden van september vorig jaar. We hebben gekozen voor een lokaal ras, namelijk de campine of het kempisch hoen. Ik heb momenteel zes zilverpel campine hennen, twee goudpel campine hennen en een zilveren en gouden campine haan. De bedoeling is dit jaar heel wat kuikentjes uit te broeden en hieruit een fokwaardige selectie houden om mee verder te gaan.

Het zullen zowel gouden, zilveren als citroenpellen worden aangezien ze bij ons allemaal lekker los scharrelen onder mekaar. Dus afwachten wat er gaat uit komen. Ik vind het wel fijn en spannend zo.

Mijn eerste selectiecriteria zal moeten gebeuren op de kam aangezien één van mijn hanen een foutje in de kam heeft, dus daar zal ik zeer streng op moeten selecteren. Nu even een vraagje, vanaf wanneer kan je de kam beoordelen?

Volgende zal type zijn, ik heb al wel mooie dieren, maar ze mogen nog een iets langer dijbeen hebben, dus dat is iets waar ik op wil letten.

En dan verder zal de tekening van groot belang zijn omdat deze ook nog niet perfect zit bij alle fokdieren die ik nu heb.

In een later stadium zal ik streng gaan selecteren op de hagelwitte eikleur wanneer ze aal de leg gaan, alsook op een mooie ronde vorm van de eieren zoals gewenst bij de campine. Dus ik zal een iets bredere eerste selectie moeten doen aangezien hier nadat ze aan de leg zijn eventueel nog wat dieren tussen uit zullen gaan moesten ze geen hagelwitte eitjes leggen en de vorm te wensen overlaat.

Hebben jullie verder nog tips voor een beginner? Ik doe mn best om zoveel mogelijk te lezen, aangezien dit nog een zeer zeldzaam ras is, zeker de goudpellen wil ik het echt goed doen!

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor danielb » 08 mar 2018 21:54

heb je dus ook verschillende hanen lopen?

Gebruikersavatar
LinsNC
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 jan 2018 23:10
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Westerlo

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor LinsNC » 08 mar 2018 21:57

danielb schreef:heb je dus ook verschillende hanen lopen?


Jep, 1 zilverpel campine haan en 1 goudpel campine haan met een foutje in de kam, maar omdat de goudpellen zo zeldzaam zijn hou ik hem dit jaar nog in de fok. Het gaat ook pijnlijk zijn om hem te verwijderen want hij zorgt echt goed voor zijn kippen en het is een aangename haan, geen greintje agressie naar mensen. Hij laat wel zien wie de baas is naar de andere haan toe (zonder vechten of zo hoor).

dufke
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 mar 2017 17:10
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor dufke » 08 mar 2018 23:01

LinsNC schreef:
danielb schreef:heb je dus ook verschillende hanen lopen?


Jep, 1 zilverpel campine haan en 1 goudpel campine haan met een foutje in de kam, maar omdat de goudpellen zo zeldzaam zijn hou ik hem dit jaar nog in de fok. Het gaat ook pijnlijk zijn om hem te verwijderen want hij zorgt echt goed voor zijn kippen en het is een aangename haan, geen greintje agressie naar mensen. Hij laat wel zien wie de baas is naar de andere haan toe (zonder vechten of zo hoor).


Verschillende hanen door elkaar kunnen echter voor problemen zorgen bij kleurslagen. Je moet hier echt mee opletten! Voor je het weet heb je kleurslagen die totaal wijken van het gewilde eindresultaat. Heb je de mogelijkheid om sommige dieren apart te zetten?

Gebruikersavatar
LinsNC
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 jan 2018 23:10
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Westerlo

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor LinsNC » 08 mar 2018 23:07

De kleurslagen is minder belangrijk voor me zolang de tekeningen en het type goed zijn. We hebben 3 hectare bos en weide en vinden het geweldig om de kippen hier gelukkig zien rond te scharrelen, dus ik zou het echt sneu vinden om ze apart te moeten zetten. Ik overweeg wel om volgend kweekseizoen eventueel wat van dezelfde kleurslag bij mekaar te zetten bij kennissen of familie. Zo kunnen ze toch nog lekker vrij scharrelen.

dufke
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 mar 2017 17:10
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor dufke » 08 mar 2018 23:11

Wat verwacht je dan van F1?

Gebruikersavatar
LinsNC
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 jan 2018 23:10
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Westerlo

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor LinsNC » 08 mar 2018 23:23

Ik wil vooral gaan naar een campine die goed legt, mooie witte eieren aan de iets rondere kant zoals ze zouden moeten zijn, ze moeten mooi alert, maar niet bang zijn. Dat heb ik momenteel in alle kippen die ik nu heb. Alleen zou ik de tekeningen graag mooier afgelijnd zien en het type mag nog iets ranker worden, dus daar wil ik graag op selecteren. Of ze dan als basiskleur zilver, goud of citroen zijn maakt me persoonlijk minder uit. Het is een kempisch hoen, ik wil een gezonde, alerte, actieve kip zien die goed legt. Ze noemden ze destijds de everyday layer en tot nu toe stellen ze niet teleur. De kippen zijn beginnen leggen begin december en ze leggen nu met zijn zessen steeds mooi tussen de 4 en 6 eieren per dag. Ik ga alleen nog iets moeten vinden om te kijken welke de goeie leggers zijn en welke niet aangezien ik niet de ganse dag op de kippen sta te kijken (of toch de meeste dagen niet) :gutgut:

Ik heb nu nog twee nieuwe hennetjes van 16 weken bij aangekocht van nog een andere bloedlijn die iets ranker zijn, dus dat belooft wel goed te zijn om het ranke erin te krijgen denk ik. Nu alleen duimen dat wanneer ze beginnen te leggen de eitjes de gewenste eigenschappen hebben.

dufke
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 mar 2017 17:10
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor dufke » 09 mar 2018 22:32

Broed je natuurlijk of met een broedmachine?

Gebruikersavatar
LinsNC
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 jan 2018 23:10
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Westerlo

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor LinsNC » 09 mar 2018 22:34

Met de broedmachine, er liggen 28 eitjes in nu die op 19 maart zijn uitgerekend.

dufke
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 mar 2017 17:10
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor dufke » 10 mar 2018 17:53

Heel veel succes!

P.S.: hou ons op de hoogte he ;)


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten