Platenbont

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
PetraW
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 dec 2012 14:10
Land: Nederland
M/V: V

Platenbont

Berichtdoor PetraW » 15 okt 2018 20:17

Ik wil graag bij de zijdhoenders platenbont kriel ongebaard de tekening van de platen verbeteren.
De dieren die ik tot mijn beschikking heb komen van diverse adressen maar zijn terug te voeren op dezelfde stam. In deze stam is al veelvuldig lijnteelt toegepast. Daarom wil ik graag een andere kleurslag gebruiken. Enerzijds om zo de te veel inteelt te omzeilen maar zeker ook om te proberen de zwarte tekening meer te clusteren in echte platen. Nu is het nog te versnipperd en te veel verdeeld over de veervelden.
Wie weet welke kleurslag hiervoor het meest geschikt zou zijn? Zilverpatrijs? Zwart?

Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Platenbont

Berichtdoor Hollands krieltje » 06 nov 2018 12:20

Je zou wellicht meerdere opties kunnen uitproberen. Een hen met haan zilverpatrijs, een hen met zwarte haan, een hen met.. Overal een aantal eieren van uitbroeden en zien wat het beste werkt. :-)
(Verder geen verstand van platenbont :mrgreen: )

PetraW
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 dec 2012 14:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: Platenbont

Berichtdoor PetraW » 07 nov 2018 18:04

Ha, dank je voor je reactie.
Patenbont houdt in dat het dominant wit is waar de zwarte onderkleur doorheen “ lekt”
Normaal dekt dominant wit alles af als een kipe waar een wit laken overheen wordt gelegd. Alleen bij platenbont zitten er gaten in het tafellaken waardoor de onderkleur doorheen komt.
Nu wil ik die gaten groter zien te krijgen maar na heeeeel veel zoeken op internet en lezen van artikelen ben ik er inmiddels achter dat de grootte van de gaten ( dus de zwarte vlekken / platen) gewoon toeval is en er niet echt op te fokken is.
Ik had een zwarte hen met zilverlekkage in gedachten om te proberen ( dus bijna zilverpatrijs maar met veel meer zwart) maar ik lees nu dat de vlekken dan juist kleiner worden.... :roll: Hetzelfde geldt voor een helemaal zwarte hen.
We gaan het toch eens proberen dit voorjaar.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten