Geelkoekoek haan samenzetten met...

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Geelkoekoek haan samenzetten met...

Berichtdoor hamerke » 22 okt 2018 14:28

Vraagje voor de genetica experten. Ik heb een mooie geelkoekoek wyandotte haan die ik wil samenzetten... Ik heb enkele losse hennen beschikbaar. Welke match krijg ik?

Hen 1: buff
Kuikens zouden allemaal geelkoekoek moeten zijn. Juist?

Hen 2: koekoek, gestreept
Zijn de kuikens dan ook gewoon koekoek zoals de hen?

Hen 3: geelkoekoek
Volgens de kippen calculator is het resultaat: zwart getekend goud Columbia koekoek. Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Hen 4: een bijzonder geval
Ik heb een -in mijn ogen- zeer mooi en uniek hennetje waarvan ik de precieze kleurslag niet weet. Deze hen is wit met een zilveren streping. Het lijkt een beetje op zilverpel of zilver geband, maar deze kleuren zijn niet eigen aan de wyandotte. Is dit wit koekoek of hoe benoem ik deze kleur best? En welk resultaat zou dit kunnen geven? De hen is het dier op de voorgrond van deze foto.
Afbeelding

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Geelkoekoek haan samenzetten met...

Berichtdoor hamerke » 22 okt 2018 20:20

Hier een betere foto van de 4de koekoek-achtige hen.
Afbeelding

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Geelkoekoek haan samenzetten met...

Berichtdoor hamerke » 23 okt 2018 20:38

Iemand die bekend is met geelkoekoek?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Geelkoekoek haan samenzetten met...

Berichtdoor Roan12 » 23 okt 2018 21:30

Ik kan niet duidelijk zien of hen 4 gestreept/koekoek is of niet. Het lijkt er wel op als ik naar sommige veren kijk, maar toch ook weer niet. De hen is zilver, en zou ik niet zo snel pakken als het gaat om geelkoekoek (op goud). Hennen worden wel goud als je kruist met een gouden haan, maar zonen zijn fokonzuiver zilver. Als je de keuze hebt voor gouden dieren, dan zou ik daar eerst mee aan de slag gaan.

Ik denk dat je wel kruisingen kunt maken met hen 1 en 2. Door de nakomelingen goed uit te selecteren en dan enkele goede dochters weer op pa te zetten, zou je goed vooruit kunnen komen. Theoretisch gezien zouden alle nakomelingen geelkoekoek worden, of redelijk in de buurt moeten komen.
Bij kruising met buff hen, kan het zijn dat de eerste nakomelingen wat donkerder zijn.

Is hen 3 de dame rechts op de eerste foto? In mijn ogen is dat geen geelkoekoek. Als het een andere goede hen betreft, dan kun je die ook wellicht gebruiken.

hamerke schreef:zwart getekend goud Columbia koekoek

Dit hangt af van de haan. Heeft deze een zwarte staart of niet? Dan heeft hij vermoedelijk een Aziatisch patrijs basis, welke meer zwart in zich heeft. Onder invloed van een aantal genen wordt het zwart zo vermogelijk naar de uiteinden van de kip gedrukt, maar gaat niet helemaal weg. Het meeste is te zien in de staart, zoals bij een columbia/zwartstaart. Het barred-gen (B) zorgt voor de koekoek tekening.

Maar ik denk dat je nog een aantal genen vergeten bent op te nemen in je berekening. Je hebt het over "goud", dit moet nog verder verdunt worden, bijvoorbeeld met Di naar citroen/geel.

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Geelkoekoek haan samenzetten met...

Berichtdoor hamerke » 23 okt 2018 21:39

Haan heeft geen zwart.
De geelkoekoek hen staat niet op de foto.
Die laatste hen vind ik heel speciaal. Wanneer ik veren van haar vind, zijn deze wel gestreept, niet gezoomd of zo.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Geelkoekoek haan samenzetten met...

Berichtdoor Roan12 » 27 okt 2018 21:42

Ben benieuwd! Een leuk project lijkt mij. Voor aankomend fokseizoen?

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Geelkoekoek haan samenzetten met...

Berichtdoor hamerke » 27 okt 2018 22:28

Ja, dat is de bedoeling. De koekoek hennen en de buff hen gaan er sowieso bij. Die 4de hen weet ik niet goed. Ik heb haar vorig jaar meegekregen bij een gereputeerde fokker die er zelf geen plannen mee had. Ik vind ze wel apart gekleurd.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Geelkoekoek haan samenzetten met...

Berichtdoor danielb » 27 okt 2018 23:26

oppassen met projectjes in Belgie ;)
nieuwe wetgeving.
bijvoorbeeld online verkopen mag niet meer tenzij de dieren geringd en ingeent zijn en je ingeschreven bent bij sanitel.
dit jaar zelf veel problemen gehad om overschot aan dieren kwijt te geraken...
gelukkige heb ik mijn overschot aan dieren (althans dit jaar) toch kwijt gekunnen...

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Geelkoekoek haan samenzetten met...

Berichtdoor hamerke » 01 nov 2018 17:46

Denk dat mijn geelkoekoek haan als genoom eWh/eWh s+/s+ Di/Di Db/Db B/B heeft. Nergens zwart, en ook licht gekleurd.
Met de buff hen zou ik in theorie allemaal geelkoekoek kuikens moeten krijgen.
Alles wat zilver of zwart heeft ga ik niet aan beginnen. Dus hen 2 en 4 vallen af.
Ik heb ook nog wel een witpatrijs hen, die zou mogelijk e+/e+ I/i+ kunnen zijn. Ben wel nieuwsgierig wat het resultaat dan zou kunnen zijn. Koekoek gaat er sowieso doorkomen.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten