Wyandotte kriel kuikens, verschillen pootkleur en veerkleur

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Dolly De Kip
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jun 2020 16:54
Land: Nederland
M/V: M

Wyandotte kriel kuikens, verschillen pootkleur en veerkleur

Berichtdoor Dolly De Kip » 12 jun 2020 16:13

Beste mensen,

Op 15 mei zijn hier 8 kuikens geboren. Ik had bij een hobbyfokker eieren gehaald van de wyandotte kriel: 4 blauwe en 4 Buff Colombia. Nu zitten er behoorlijke verschillen tussen de kuikens, en ben ik toch nieuwsgierig genoeg om de vraag hier te stellen.

Van de ‘blauwe’ kuikens zijn er 3 witgeel en 1 behoorlijk blauw. Ik heb inmiddels al e.e.a. gelezen over de erfelijkheid van de blauwe kleur. Is het nu zo dat dit drie vuilwitte en 1 blauwe kip zullen worden?
Wat me eigenlijk meer verbaast, is het verschil tussen de buff-kleurige kuikens. Twee van de kuikens hebben redelijk egale vleugels en gele poten. De andere twee hebben veel meer zwarte vlekjes, en veel donkerder, bijna zwarte, poten. Is dit normaal, of zijn het geen zuivere wyandotte krielen? Zeggen de kleurverschillen misschien iets over het geslacht?

Misschien nog goed om te zeggen, omdat ik me kan voorstellen dat mensen het raar vinden dat ik deze vragen achteraf moet stellen. Ik heb de kippen puur voor de gezelligheid, een afwijkende kleur is dus geen probleem. Er zal niet mee verder worden gefokt. Ik heb gewoon in de buurt gezocht naar iemand die broedeieren van wyandotte krielen had, en waar ik de indruk kreeg dat er goed voor de dieren gezorgd werd.


Op de 1e foto het duidelijke kleurverschil in de poten

Afbeelding

Op de 2e foto: de twee buff-kuikens links met zwarte poten en vlekjes, de 2 buff-kuikens rechts hebben gele poten.

Afbeelding

De 3e foto is het blauwe kuiken op de voorgrond: blijft deze blauw?

Afbeelding


P.S. als jullie iets zinnigs kunnen zeggen over het geslacht dan hoor ik dat natuurlijk graag van de kenner. Van wat ik heb rondgesnuffeld zeggen de meesten, i.i.g. de leken, dat ze het pas veel later gaan herkennen.

Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten