Idiale kip?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Henky123
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 apr 2020 14:27
Land: Nederland
M/V: M

Idiale kip?

Berichtdoor Henky123 » 22 jul 2020 15:21

Hallo,

Ik vind dat kruisen interesant en zat is te denken.
Er zijn speciale legrassen en vleesrassen.
Als je die twee kruist krijg je 50-50.
Als je die met een ras dat mooi is en goed broed bijv. Zijde- of sultan hoen heb je 50-25-25. Als je die weer kruist met de legvleeskippen kruist is het 33-33-33 toch en hebben ze toch eigenschappen van al die rassen. Goed voor vlees, veel eieren, mooi en goed broeden of heb ik het mis.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Idiale kip?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 jul 2020 15:46

Er bestaan ook al zulke dubbeldoel rassen. Mechelse koekoek vb. Of australorp, Barnevelder enz...
Als je zulke uitersten kruist weet je nooit wat eruit gaat komen. Maar je kan het uiteraard proberen. Proberen staat vrij....
Of je alle 'goede' eigenschappen in 1 kip krijgen, is wel sterk te betwijfelen.
En veel eieren en goed broeden gaat niet samen. Je zal moeten kiezen aangezien een broedse kip niet legt.

Henky123
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 apr 2020 14:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: Idiale kip?

Berichtdoor Henky123 » 22 jul 2020 16:24

Dat weet ik maar bedoel een kip die als ze niet broed 270 eieren legt maar dat ze opzich bijna elk jaar wel gaat broeden. Ik heb hier een kip wyandotte x legkip die broed elk jaar maar als ze niet aan het broeden is of kuikens tot 3 weken heeft legt ze elke dag een ei.

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Idiale kip?

Berichtdoor danielb » 22 jul 2020 22:36

die 270 eieren gaat uw kipje nooit halen op een jaar hoor en ook een echte leghybride die op normale manier gehouden word zal dit aantal eieren niet leggen op een jaar.
das enkel in de industrie waar kippen heel het jaar door dezelfde daguren hebben om die leg te kunnen behalen.

daarbij gaan kippen ook nog eens in de rui waardoor de leg even volledig kan stilvallen en in sommige gevallen tot zelfs na de winter.
als ze in de winter wel blijven doorleggen,dan zal dat de helft minder zijn dan in de lente en zomer.
en met heel warme zomers kan ondanks de lange daguren ook minder gelegd worden.
en broedsheid neemt inderdaad ook een aantal weken leg weg en broedsheid kan je daarbovenop niet voorspellen.

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Idiale kip?

Berichtdoor danielb » 22 jul 2020 23:16

Henky : bij deze nog een link van hier opt forum.
zal jij zeker interressant vinden.

https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 16&t=76966

veel lees plezier.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Idiale kip?

Berichtdoor Torinik » 23 jul 2020 10:35

Henky123 schreef:Als je die twee kruist krijg je 50-50.


Hallo Henky,

Zo werkt het niet echt zoals ik je in een ander topic al vertelde. (hier, mocht je het gemist hebben)

Ik heb zo'n projectje lopen voor een voor mij ideale kip. Het is gewoon wat kippenhouders en -kwekers altijd al gedaan hebben, proberen de eigenschappen die ze willen te verbeteren en die ze niet willen eruit te krijgen.
Ik heb bv. 1 hen uit de kruising die heel vroeg (net geen 20 weken) is beginnen leggen en zeker meer dan 270 eitjes gelegd heeft op minder dan een jaar tijd. Ze heeft ook heel de winter gewoon door gelegd en is er nu (midden in de zomer!) volledig mee gestopt. Of ze opnieuw gaat leggen en ze misschien een 'freak of nature' is weet ik natuurlijk nog niet. Haar zus is later beginnen leggen, heeft altijd een eitje per week minder gelegd, maar gaat er voorlopig gewoon me door als tevoren.

Je kan er, zoals ik, gewoon aan beginnen en dan tegen allerlei 'fouten' aanlopen omdat je de verkeerde kippen gekruist hebt (was trouwens ook een soort van toeval bij mij), maar dat heeft ook zijn charmes. En wat voor mij ook belangrijk is, ik zit (voorlopig toch nog) met sterke, gezonde en zeer actieve kippen.
Of je kan je inlezen en toeleggen op (de theoretische) genetica en van daaruit je route uitstippelen naar je 'ideale' kip. Maar ik ben zeker dat je ook dan nog veel onverwachte zaken zal tegenkomen. Voor mij is dat laatste op mijn leeftijd niet meer iets waar ik nog aan wil beginnen (veel van die genetica voorspelling gaat trouwens toch mijn petje te boven) en doe het liever in de praktijk met alle 'foutjes' waar ik dan weer wat van opsteek. Voor de duidelijkheid, mijn ideale kip heeft geen perfecte kleuren of kam o.i.d. dus ik kan me wel wat 'foutjes' veroorloven. Afhankelijk van wat je wil bereiken kan zo'n 'foutje' natuurlijk wel grote gevolgen hebben.

Succes.

Henky123
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 apr 2020 14:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: Idiale kip?

Berichtdoor Henky123 » 23 jul 2020 11:40

Oke. Ik heb niet veel verstan en ben tenslotte nog een kind. Ik wil dit later wel gaan kunnen maar kan nu nog niet omdat het niet mag. Maar het was ook maar een theorie. Bedankt voor antwoorden

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Idiale kip?

Berichtdoor Torinik » 23 jul 2020 14:22

Henky123 schreef:Oke. Ik heb niet veel verstan en ben tenslotte nog een kind. Ik wil dit later wel gaan kunnen maar kan nu nog niet omdat het niet mag. Maar het was ook maar een theorie. Bedankt voor antwoorden


Daar is allemaal helemaal niets mis mee. Vraag maar op als je wat wil weten. Ik weet er zelf ook zo heel veel niet van maar als ik het wel weet, krijg je van mij zeker een antwoord, en anders vast wel van iemand anders.

Als je wat Engels kan, weet ik 2 boekjes zo uit mijn hoofd die je kan lezen om er wat meer over te weten.
-Laws governing the breeding of standard fowls, door W.H. Card.
-The call of the hen, door Walter Hogan. Dit is één van mijn favorieten.

Deze boekjes zijn beginjaren 1900 geschreven en zou je gratis via google moeten kunnen vinden in pdf formaat ofzo.
Er zijn er nog, maar ik kan zo direct niet op de titels en auteurs komen.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten