Fokken beginner...

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor Joog » 22 aug 2020 12:17

Voor de "lol" is het gewoon niet te doen. Wil je echt een "eigen" kleurslag kweken. Kom je er niet met enkele dieren. Dan moet je meerdere foktomen hebben. En hoe lullig dit ook klinkt, je moet snel en vroeg kunnen (en willen) selecteren. Dus dieren of afmaken, of (meest waarschijnlijke) geen problemen hebben met slacht.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor Dr_Haantje » 22 aug 2020 12:51

..of weggeven..

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor Joog » 22 aug 2020 13:27

Dr_Haantje schreef:..of weggeven..


Probleem hiermee is dat onervaren mensen deze kippen krijgen, denken dat ze dit of dat ras hebben. Hiermee gaan kweken, en er nog meer rasonzuivere dieren op de markt komen. Beter op eten (of opruimen) , dan weet je zeker dat je de markt niet "vervuild". 100de dieren kun je nou eenmaal niet "goed" en "verantwoord" onderbrengen...

Joachimdk4
Berichten: 197
Lid geworden op: 04 mei 2020 16:32
Land: Belgie
M/V: V

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor Joachimdk4 » 22 aug 2020 14:15

Joog schreef:Voor de "lol" is het gewoon niet te doen. Wil je echt een "eigen" kleurslag kweken. Kom je er niet met enkele dieren. Dan moet je meerdere foktomen hebben. En hoe lullig dit ook klinkt, je moet snel en vroeg kunnen (en willen) selecteren. Dus dieren of afmaken, of (meest waarschijnlijke) geen problemen hebben met slacht.


Juist daarom dat ik het niet zou willen doen..

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 aug 2020 16:06

Ga je't dan niet doen?

Joachimdk4
Berichten: 197
Lid geworden op: 04 mei 2020 16:32
Land: Belgie
M/V: V

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor Joachimdk4 » 22 aug 2020 20:42

Pearlsofpassion schreef:Ga je't dan niet doen?

Denk et niet, vind hebt sneu voor die andere beestjes dan, juist 1 ronde ga ik wel eens doen van enkele eieren om eens te kijken

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor danielb » 22 aug 2020 21:40

simpel is het allemaal niet he ;)
andere voorstellen om iets anders te bekomen met de dieren die je hebt
Joachimdk4 schreef:
Joachimdk4 schreef:
danielb schreef:tis vooral gewoon die kleurslag dat het zo moeilijk maakt.
ook afhankelijk van hoe streng je bent op wat je wilt,want er zitten ook dieren goud zwart getoept bij....


niet alleen de kleuren die je niet wilt heb je te veel,maar bijvoorbeeld ook al de hanen en niet kortbenige dieren.....

maar je witte kortbenige chabos kan ook nog eens vanalles achter zitten.

maar zelf zou ik uit nieuwsgierigheid wel eens een ronde sebright haantje x de kortbenige chabos doen.
dan weet je ineens ook al meer....


De kippen die ik heb zijn: 3 vorwerk hennen, 1 vorwerk haan, 1 braekel hen, 1 grijze legkip hen, 1 koekoek hen, 1 witte leghorn hen, 1 rood porselein Sussex hen, 1 sebright haan en hen goud zwart, 2 witte chabo, 1 hen en 1 haan waasse kriel goudpatrijs , 1 hen en 1 haan waasse kriel zilverpatrijs, 2 zijdehoenen(wit en rood)... ik weet het hele lijst :gulzig:


En natuurlijk ook die 7 kuifhoenen en nog 2 kleine zijdehoentjes(wit en een met grijs, wit, zwart, bruin... hele gekke kleuren die!) , dan nog een citroenbraekel en 1 araucana van 2 weken... wat lijkt je leuk?


ik ga geen voorstellen doen,want het gaat erom wat jij wilt he ;)
ik kan alleen maar raad geven als je iets van plan bent....
heb je eigenlijk al eens zelf gekweekt met raszuivere dieren???

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor danielb » 22 aug 2020 21:50

Joachimdk4 schreef:
Pearlsofpassion schreef:Ga je't dan niet doen?

Denk et niet, vind hebt sneu voor die andere beestjes dan, juist 1 ronde ga ik wel eens doen van enkele eieren om eens te kijken


elke kweekronde brengt overtollige dieren met zich mee.
er zullen bijvoorbeeld altijd wel te veel hanen bijzitten.
ook bij raszuivere dieren en zelfs ook bij dieren die bedoeld zijn voor tentoonstelling,want er zijn maar weinig dieren die ook echt bruikbaar zijn om verder te gaan met tentoonstellings dieren.
hennen is altijd vraag achter,maar meer dan 90 procent van de hanen beland uiteindelijk zowiezo in de pot hoor.
en dus niet alleen maar bij kruisingen.....

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 aug 2020 22:08

Das waar.
Maar je moet ook beseffen dat als je zelf ergens hennen koopt, die hanen ook door iemand geslacht zijn.
Dus kan je't net zo goed zelf doen. Of ze gratis aanbieden oid.
Goed stukje vlees dat een goed leven gehad heeft...

Gemakkelijk wordt het niet hoor. Heb er zelf eentje lopen die jongvolwassen is. En we gingen hem slachten maar nu wordt het echt een mooi dier (en leuk natuurlijk) en blijkt hij ook nog eens heel stil te kraaien. En het is natuurlijk zonde en jammer dat hij niet gewoon kan blijven.
Misschien dat ik hem toch maar eens op internet gooi, zien of iemand hem wil. Maar anders.... Van m'n hart ne steen maken.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Fokken beginner...

Berichtdoor danielb » 22 aug 2020 22:22

klopt inderdaad.
voor elke hen dat iemand koopt...is er ook een haantje geweest.
dus niet enkel fokken van dieren geeft hanen te veel,maar ook bijna voor elke aangekochte hen is er een haantje geslacht geweest.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten