Hoeveel dieren heb je nodig om een (bijna) niet verwante groep te krijgen en daarmee verder te kunnen fokken?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Hoeveel dieren heb je nodig om een (bijna) niet verwante groep te krijgen en daarmee verder te kunnen fokken?

Berichtdoor Alxender2022+ » 01 jul 2023 16:19

Hallo
Misschien is mijn vraag beetje te onduidelijk dus mijn excuses ervoor.

Ik ben van plan om rennen te laten bouwen voor groepjes kippen waarmee ik tot heel ver kan kweken met de nakomelingen zonder inteelt te krijgen (of tenminste heel lichte inteelt).

Tot nu toe heb ik in gedachte om 3/4 of 5/6 rennen te laten bouwen en in elk ren onverwante koppels te zetten en per generatie hanen in een cirkel methode uit te wisselen tussen hen. Waarschijnlijk heeft dit methode ook een naam maar dat weet ik niet :?

Voorbeeld: Van ren 1 gaat de haan van de tweede generatie naar ren 2. Van ren 2 gaat de haan uit de tweede generaties naar ren 3. Van ren 3 gaat de haan van de tweede generatie naar ren 1.

Dus eigenlijk komt het op neer dat ik de haan niet met zijn zusjes laat in één ren.

Weet iemand hoe verwant zullen dieren raken na een aantal generaties? Als ik 3 rennen, 4 rennen of 5/6 rennen ga gebruiken? Ik heb al een idee ma ik denk dat het niet helemaal juist is.

Alvast bedankt! :-D

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoeveel dieren heb je nodig om een (bijna) niet verwante groep te krijgen en daarmee verder te kunnen fokken?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 jul 2023 17:53

Dat duurt wel even voor er dan ernstige inteelt komt.
Uiteindelijk komt het er wel.
Dus om de zoveel tijd nieuw bloed inbrengen moet je toch. Maar zo kan je het wel een tiental generaties trekken hoor.

Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel dieren heb je nodig om een (bijna) niet verwante groep te krijgen en daarmee verder te kunnen fokken?

Berichtdoor Alxender2022+ » 01 jul 2023 21:07

Hoe erg verwant zullen ze raken denk je?

Als ik het goed heb zullen ze:
- 2de graad cousins zijn als er 3 rennen/paren gaan zijn
- 3de graad cousins zijn als er 4 rennen/paren gaan zijn
- 4de graad cousins als er 5 rennen/paren gaan zijn
- 5de graad cousins als er 6 rennen/paren gaan zijn
Maar ik weet het niet zeker ... Ze zeggen dat DNA nietmeer zo erg op elkaar lijkt na de 6de generatie en dat je dan niet echt meer familie bent maar als in de familie steeds binnen de 6de generatie met cousins is gefokt kan het wel beetje anders zijn

Klopt mijn theorie denk je over hoe verwant ze zullen worden? Als ik het goed weet hebben wij mensen ook een heleboel dezelfde voorouders maar die waren wel met veel meer (200/800 ?).

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoeveel dieren heb je nodig om een (bijna) niet verwante groep te krijgen en daarmee verder te kunnen fokken?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 jul 2023 21:25

In de populatiebiologie wordt een populatie van 50 dieren die deelnemen aan de voortplanting als levensvatbaar gezien. Alles eronder zou uiteindelijk uitsterven wegens te veel inteelt.
Maar dat is niet ideaal he. Dat wordt als het absolute minimum gezien.

Hoe dan ook is af en toe eens een nieuw bloed zoals vb een nieuwe haan of 2, echt wel een goed idee. Das altijd beter dan je populatie gesloten houden.
Maar met 6 paren kom je idd al een heel eind.

Hoe snel je nieuw bloed moet inbrengen kan niemand je zeggen. Ook kan niemand zeggen vanaf welke mate van verwantschap dat is.

Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel dieren heb je nodig om een (bijna) niet verwante groep te krijgen en daarmee verder te kunnen fokken?

Berichtdoor Alxender2022+ » 01 jul 2023 21:51

Dankjewel

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoeveel dieren heb je nodig om een (bijna) niet verwante groep te krijgen en daarmee verder te kunnen fokken?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 jul 2023 07:17

Je zou dit ook eens kunnen lezen (hoop dat het zo lukt).
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Kecn9K9-fZ

Staar je niet blind op een aantal. Zeker niet op dat minimum getal. Want dan nog heb je verlies van genetische diversiteit. En soms gaat dat over zeldzame en dus waardevolle genen. Die krijg je misschien nooit meer terug...
Dus een populatie gesloten houden is altijd nadelig.
In dit artikel spreken ze over een minimale effectieve populatiegrootte (dus dieren die deel nemen aan de voortplanting) van 500-1000 dieren om dat gemiddeld genomen niet meer te hebben. En de echte populatiegrootte ligt bij natuurlijke populaties meestal een 10 keer hoger dan de effectieve. Bij jouw kunstmatige manier van fokken is dat verschil natuurlijk kleiner maar niet al je dieren zullen deelnemen aan de voortplanting. Sommige selecteer jij (en op basis waarvan? Dus dat geeft ook verlies tov ad random of op basis van fitness), andere gebeuren door natuurlijke processen (het lukt gewoon niet goed, of alle kuikens zijn zwakker oid). Zo bekom je dus een kleinere effectieve populatiegrootte dan je zou denken.

Maar als kippenfokker is dat verregaande materie. En toch niet haalbaar.
Je kan best gewoon af en toe nieuw bloed inbrengen.

Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel dieren heb je nodig om een (bijna) niet verwante groep te krijgen en daarmee verder te kunnen fokken?

Berichtdoor Alxender2022+ » 02 jul 2023 15:30

Omdat de hele populatie genetisch dichter bij elkaar zal staan dan andere grotere populaties zal ik niet erg selecteren en de diversiteit proberen zo goed mogelijk te kunnen bewaren door verschillende kleurslagen bij elkaar doen en ect ... ma natuurlijk is dit maar een heel klein deel van genetische diversiteit en uiteindelijk zal ik het verlies van genetisch diversiteit niet helemaal kunnen tegengaan. Het is inderdaad een moeilijke klus om zo'n systeem of schema goed te kunnen behouden voor een hobby fokker maar helaas vind ik dichtbij geen betrouwbare fokkers die ik zal kunnen vetrouwen en dus zal ik altijd een heel eind moeten reizen voor een nieuw dier.

Dit is nog maar een idee natuurlijk. Soms zal ik wel inderdaad nieuwe dieren moeten nemen.

Maar hoe zit het dan met de kippen algemeen? Kippen zijn één van de meest ingeteelde dieren doordat fokkers vaak als zij een eigenschap bv kleur wilden zien in de nakomelingen geen ander dier die dat eigenschap bezat en geen familie was vonden. Daarnaast gaat inteelt bij niet fokkers ook snel doordat zij kippen houden met een haan die vaak met zijn nakomelingen samen bleef tot generaties lang.

Dus bij raskippen waren er waarschijnlijk geen minimum 50 onverwante voorouders of stamouders.

Daarom ben ik deels van mening dat je zowiezo geen enkel dier moet (zwaar) in telen maar zeker bij (ras) kippen want zij staan al genetisch dichter bij elkaar. Maar natuurlijk is dit deels waar op de meeste rasdieren.

Alvast bedankt!

Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel dieren heb je nodig om een (bijna) niet verwante groep te krijgen en daarmee verder te kunnen fokken?

Berichtdoor Alxender2022+ » 02 jul 2023 15:31

Trouwens erg bedankt voor die link! : )

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoeveel dieren heb je nodig om een (bijna) niet verwante groep te krijgen en daarmee verder te kunnen fokken?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 jul 2023 22:03

Verschil met vb honden is dat kippen geen gesloten stambomen hebben.
Als je een kip hebt met de juiste kenmerken kan je die als raszuiver bestempelen, ook als dat niet zo is. Niemand die dat weet.
Meer nog, om kleuren in te fokken wordt vaak bewust een ander ras gebruikt waarna weer teruggefokt wordt op het juiste type. Dat gebeurt idd met veel inteelt. Maar er zijn dus wel meer founders aanwezig. Je idee dat er minder dan 50 onverwante dieren bijgedragen hebben tot een ras, gaat wss zelden op.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 2 gasten