Goudzwart / blauwzwart

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
kuifzaagbek
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 mei 2017 08:58
Land: nederland
M/V: M

Goudzwart / blauwzwart

Berichtdoor kuifzaagbek » 06 nov 2023 11:21

Goedemorgen,

ik zie het even niet meer, dus vandaar dat ik een beroep doe op jullie kennis.

Ik heb een toom Wyandotte bij een fokker vandaag. De kleur is goudzwart gezoomd. Ik ben ook erg gecharmeerd van Goudblauw. Als ik in de calculator de combi goudzwart x goudblauw invoer dan is de uitkomst dat er blauw getekend rood gezoomd en zwart getekent rood gezoomd uit komt. Zijn dit voor het oog gewoon de blauw goud en zwartgoud? of is dit een soort van tussenkleur?

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Goudzwart / blauwzwart

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 nov 2023 19:16

Nee, ik krijg gewoon zwart en blauw gezoomd goud als beide ouders goud en geen rood dragen. Ik weet niet of je't zo kan zien. https://kippenjungle.nl/kruisingNL.html ... o,Ml:Ml/Ml

Edit: grrrr, nee. Hij maakt er om 1 of andere reden idd rood van als ik de link kopieer. Je ziet het bovenaan bij de haan. Als je het gen MH echter op mh+/mh+zet, is het wel goud (rood uit) en kan je de kruising berekenen.

Rood kan ook, maar dan moet je minstens 1 rode ouder hebben.
Ik merk wel dat als je bij de eerste beginpagina blauwgoudgezoomd ingeeft, dat hij er rood van maakt. Misschien wordt die kleur dan zo genoemd. Dus dat wat men blauwgoud noemt, eigenlijk rood draagt.
Maar blauwgoud gezoomd kan genetisch ook perfect. Dat zou dan lichter van kleur moeten zijn dan de dieren die rood dragen. En wss ook iets lichter dan de zwartgoud gezoomden omdat de verdunning op het zwart (wat blauw is) ook lichtjes op het goud of rood inwerkt.
Nu weet ik niet wat jij hebt lopen natuurlijk... genetische gezien dan.
Ik zou vermoeden dat het beide gewoon goud zonder rood zou zijn. Omdat fokken anders wel beetje lastig wordt aangezien je blauw en zwart altijd door elkaar fokt maar het rood dan ongelijk zou verdeeld zijn in de f2 nakomelingen wanneer 1 van de ouders (de blauwe) rood zou dragen en de ander niet.

kuifzaagbek
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 mei 2017 08:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Goudzwart / blauwzwart

Berichtdoor kuifzaagbek » 07 nov 2023 10:30

dank voor het bericht, idd lukte het eerst niet zonder rood. Nu wel.

Echter blijft mijn vraag, geeft blauwgoud x zwartgoud of andersom, dieren die qua tekening en zoming wel goed zijn, of komt er vuil doorheen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Goudzwart / blauwzwart

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 nov 2023 10:47

Nee, dat geeft perfecte kleuren. Dat zijn kleuren die altijd door elkaar gefokt worden aangezien blauw een intermediare kleur is tussen zwart en splash. Je kan die dus niet 'zuiver' fokken.
Als je blauw x blauw doet krijg je dus maar de helft blauw en 1/4e zwart en 1/4e splash.
Blauw x zwart geeft weer de helft blauw en de helft zwart.
In dit geval gaat het dus over de kleur van de zoming.

De rest van de tekening is identiek en zou dus mooi eruit moeten komen. Natuurlijk zit er altijd verschil op tussen broers en zusjes.

kuifzaagbek
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 mei 2017 08:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Goudzwart / blauwzwart

Berichtdoor kuifzaagbek » 07 nov 2023 11:04

Ah super,

dan ga ik op zoek naar wat blauw voor mijn goudzwarten,

bedankt!


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten