Lam wil niet drinken van ooi

sebolu81
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2012 19:39
Land: belgie
M/V: M

Lam wil niet drinken van ooi

Berichtdoor sebolu81 » 20 mar 2014 14:33

Hallo,
Mijn ooi is een 3tal dagen geleden bevallen van 2 lammetjes gisteren morgen heb ik de 2 lammers in de weide gevonden zo goed als dood.
Wat bleek nu volgens de veearts dat de uier van de ooi veel te groot (gezwollen) was en dat daardoor de lammers niet hebben kunnen drinken.
We hebben er opnieuw wat leven in gekregen door een spuitje met glucose en door de melk van de ooi af te tappen en beetje bij beetje toe te dienen aan de lammetjes.
Nu heeft er jammer genoeg één van de twee het niet gehaald.
Het overlevende lam doet het heel goed nu loopt al terug rond maar ik heb een probleem het lam wil niet meer drinken van de ooi. Ook niet als ik het kopje naar de uier leid het werkt de ganse tijd tegen.
Gelukkig laat de ooi zich makkelijk melken en zo kunnen we het lam voorzien van de nodige melk.
De ooi doet wel de ganse tijd inspanning om zoveel mogelijk bij het lam te zijn maar het lam loopt er als het ware van weg.
Het lam doet ook geen poging om de uier te zoeken bij de ooi.
Als ik bij het lam ben komt het wel bonken tegen mijn been alsof het wil drinken.
Hoe los ik dit het beste op ?

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Lam wil niet drinken van ooi

Berichtdoor brenda17 » 20 mar 2014 18:33

Heeft ze geen uierontsteking gehad? Dan gebruik je best de melk van de ooi zelf niet maar poedermelk.

Denk niet dat het lam nog bij de moeder zal gaan drinken, want is nu gewend om uit het flesje te drinken en weet niet beter.

sebolu81
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2012 19:39
Land: belgie
M/V: M

Re: Lam wil niet drinken van ooi

Berichtdoor sebolu81 » 22 mar 2014 15:43

Ik denk dat het toch opgelost is heb waarschijnlijk geen geduld genoeg gehad.
Na 2 dagen melk af te tappen van de ooi en het met het flesje te geven aan het lam blijkt nu dat het lam toch de uier gevonden heeft. Moet wel zeggen de uier zit niet meer zo gezwollen nu. Denk niet dat die ontstoken was anders zou de ooi toch pijn hebben gehad en die liet zich zeer gemakkelijk melken.Maar oké hopelijk blijft het zo verder evolueren en is de moeite niet voor niks geweest en is er toch één van de twee gered.


Terug naar “Schapen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten