Mijn geitjes zijn er!

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Berichtdoor Lies » 27 jul 2007 10:49

Er zijn meer soorten coniferen. Ik heb de leylandi staan en de thuja brabant of plicata. Deze soorten zijn niet gevaarlijk, bij mijn weten ook niet giftig. Mijn konijn heeft er al grote hoeveelheden van gegeten, hij vindt ze heerlijk


Nog gefeliciteerd met je trouwdag en de geiten! Was het lekker?
De geiten zijn prachtig.

De vergiftiging kon wel eens door taxus zijn gekomen, dat wordt vaak verward. De Thuja bevat etherische oliën (dat ruik je wel!) die giftig zijn waaronder thujon. Interessant is dat thujon werkt tegen teken en vlooien!
Maar in overdoseringen of bij langdurig gebruik kan het nier- en leverschade tot gevolg hebben. Je kent de grens niet als mens en het is de vraag of het konijn die kent. Zou kunnen maar het hoeft niet zo te zijn. Ik zou wat de konijnen betreft me niet druk maken om een klein hapje thuja maar ze zich klem eten daaraan is het een ander verhaal. Als ze dat doen kan het een indicatie zijn voor ongedierte. De plant smaakt vies en wordt door de meeste diersoorten meestal niet gegeten. Nu hebben konijnen een vreemde smaak vergeleken bij ons mensen. Ze houden erg van bitter. (Ik proef weleens wat zij lekker vinden.. ;))

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Berichtdoor lnge » 27 jul 2007 22:43

Liess schreef:
Er zijn meer soorten coniferen. Ik heb de leylandi staan en de thuja brabant of plicata. Deze soorten zijn niet gevaarlijk, bij mijn weten ook niet giftig. Mijn konijn heeft er al grote hoeveelheden van gegeten, hij vindt ze heerlijk


Nog gefeliciteerd met je trouwdag en de geiten! Was het lekker?
De geiten zijn prachtig.

De vergiftiging kon wel eens door taxus zijn gekomen, dat wordt vaak verward. De Thuja bevat etherische oliën (dat ruik je wel!) die giftig zijn waaronder thujon. Interessant is dat thujon werkt tegen teken en vlooien!
Maar in overdoseringen of bij langdurig gebruik kan het nier- en leverschade tot gevolg hebben. Je kent de grens niet als mens en het is de vraag of het konijn die kent. Zou kunnen maar het hoeft niet zo te zijn. Ik zou wat de konijnen betreft me niet druk maken om een klein hapje thuja maar ze zich klem eten daaraan is het een ander verhaal. Als ze dat doen kan het een indicatie zijn voor ongedierte. De plant smaakt vies en wordt door de meeste diersoorten meestal niet gegeten. Nu hebben konijnen een vreemde smaak vergeleken bij ons mensen. Ze houden erg van bitter. (Ik proef weleens wat zij lekker vinden.. ;))


Ja nou en of het lekker was! Dubbel want we hadden het etentje van mijn moeder gekregen.

Ze zeggen dat een konijn instinctief niet aan verkeerde planten komt. Dat geloof ik ook wel want mijn vorige konijn liep los op een stuk waar ook een rododendron stond en daar heeft hij nooit aangezeten.

Ik heb ook nog nooit gehoord dat er dieren zijn doodgegaan van de leylandi, ik geloof ook eerder dat het taxus geweest zal zijn.

Van de thuja zijn er ook verschillende. In mijn tuinplantenboek staat de thuja levensboom (gigantea) als giftig omschreven en de plicata niet.

Maar ik denk dat van heel veel dingen geldt overdaad schaadt! Dus heb ik ze zo goed mogelijk afgeschermd en zal dat ene hapje geen kwaad kunnen. Mijn paard heeft ook wel eens per ongelijk een hap taxus genomen. Toen ben ik heel paniekerig in zijn mond gaan graaien om het er uit te trekken, maar hij kreeg er toch wat van binnen. Hij leeft nog steeds (29).

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Berichtdoor Lies » 27 jul 2007 23:14

Ze zeggen dat een konijn instinctief niet aan verkeerde planten komt. Dat geloof ik ook wel want mijn vorige konijn liep los op een stuk waar ook een rododendron stond en daar heeft hij nooit aangezeten.


Ik ben geneigd het met je eens te zijn maar er zijn uitzonderingen en los in de tuin is iets anders dan in het hok. Ik ken iemand die gaf konijnen in het hok boterbloemen en die dieren zijn daar aan gestorven. Pom, mijn jonge ram daarintegen at mijn hele veldboeket op behalve de boterbloem! Hij mocht helemaal niet op tafel :cool: Maar Pom was x-wild en dat maakt verschil. Bovendien heeft zijn moeder Suzie absoluut gevoel voor wat wel en wat niet. Het heeft ook te maken met de bloedlijn. Als er al heel lang geen wild meer inzit kan die 'feeling' verdwijnen schijnt het.

Wat je paard aangaat: het is de dosis die fataal is! Toch wel goed dat je een deel eruit gerukt hebt :-)


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten