Het grote (jonge) geiten topic

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 07 mar 2008 07:36

weet je dat geiten doorgaans overdag bevallen?

Gebruikersavatar
RoelD.
Berichten: 2076
Lid geworden op: 12 okt 2002 19:37
Land:
M/V: V
Locatie: Noortuk

Berichtdoor RoelD. » 07 mar 2008 08:39

Robbedoes schreef:Ik ben op weg naar huis langs de kaasboerderij geweest en heb daar een lam ter wereld zien komen.
Ik heb de lente in mijn bol en ben weer gelukkig ;)


Bij welke kaasboerderij ben je geweest??

Succes allemaal met het kleine spul! Hier is momenteel een babyboom in de konijnenstal :-D .

Gebruikersavatar
2men
Berichten: 1660
Lid geworden op: 31 okt 2006 15:19
Land: Nederland
M/V: M

Berichtdoor 2men » 07 mar 2008 11:57

monique schreef:weet je dat geiten doorgaans overdag bevallen?


dat zo mooi wezen, wij hadden gehoord dat het meestal vroeg op de ochtend zou zijn of laat op de avond....

nou ik hoop dan ook maar dat het overdag gebeurt....
maar voor ons eigen goed gevoel blijf ik wel de wekker zetten om 4 uur...
maar tis wel een opgave... want door de kou heen ben ik dan gewoon wakker en is het moeilijk weer in slaap te vallen....

was er vannacht om 4 uur uit en sliep pas om 6.30 weer... gelukkig moest alwin werken en kon hij om 8 uur kijken... ben net weer wezen kijken maar alles is rustig dus nog geen vooruitgang....

Gebruikersavatar
2men
Berichten: 1660
Lid geworden op: 31 okt 2006 15:19
Land: Nederland
M/V: M

Berichtdoor 2men » 07 mar 2008 12:04

Aljo schreef:
monique schreef:weet je dat geiten doorgaans overdag bevallen?


dat zo mooi wezen, wij hadden gehoord dat het meestal vroeg op de ochtend zou zijn of laat op de avond....

nou ik hoop dan ook maar dat het overdag gebeurt....
maar voor ons eigen goed gevoel blijf ik wel de wekker zetten om 4 uur...
maar tis wel een opgave... want door de kou heen ben ik dan gewoon wakker en is het moeilijk weer in slaap te vallen....

was er vannacht om 4 uur uit en sliep pas om 6.30 weer... gelukkig moest alwin werken en kon hij om 8 uur kijken... ben net weer wezen kijken maar alles is rustig dus nog geen vooruitgang....


moet ik eerlijk zeggen dat we info ook hebben gehad van een schapen houder... dus misschien is het daarmee ook wel anders....


nou ja al doende leert men...

Gebruikersavatar
Robbedoes
Berichten: 8693
Lid geworden op: 28 apr 2006 06:39
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Leiderdorp rand van het groene hart

Berichtdoor Robbedoes » 07 mar 2008 13:16

RoelD. schreef:
Robbedoes schreef:Ik ben op weg naar huis langs de kaasboerderij geweest en heb daar een lam ter wereld zien komen.
Ik heb de lente in mijn bol en ben weer gelukkig ;)


Bij welke kaasboerderij ben je geweest??

Succes allemaal met het kleine spul! Hier is momenteel een babyboom in de konijnenstal :-D .

In wassenaar, maar ik weet even de naam niet meer,maar ze hebben daar ook schapen

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 07 mar 2008 18:41

Aljo schreef:
monique schreef:weet je dat geiten doorgaans overdag bevallen?



moet ik eerlijk zeggen dat we info ook hebben gehad van een schapen houder... dus misschien is het daarmee ook wel anders....


nou ja al doende leert men...


In mijn bijna 7 jaar kinderboerderie heb ik 3 keer gehad dat ik smorgens aankwam (rond half 9) en de ukkies al geboren waren, maar nog nat. Dus misschien net een uur op de wereld. Alle andere geitjes zijn overdag geboren (gemiddeld 10-12 geiten per jaar).
''Overdag'' is wel een ruim begrip, zie het maar als ''als het licht is''.

Maar ik wil niks op me geweten hebben, mijn zegen heb je als je om 4 uur wil gaan kijken :mrgreen:

En schapen zijn net weer geen geiten, daar ben ik ook wel mijn bed voor uitgekomen tijdens verlosstages.

Gebruikersavatar
2men
Berichten: 1660
Lid geworden op: 31 okt 2006 15:19
Land: Nederland
M/V: M

Berichtdoor 2men » 07 mar 2008 20:37

monique schreef:
Aljo schreef:
monique schreef:weet je dat geiten doorgaans overdag bevallen?



moet ik eerlijk zeggen dat we info ook hebben gehad van een schapen houder... dus misschien is het daarmee ook wel anders....


nou ja al doende leert men...


In mijn bijna 7 jaar kinderboerderie heb ik 3 keer gehad dat ik smorgens aankwam (rond half 9) en de ukkies al geboren waren, maar nog nat. Dus misschien net een uur op de wereld. Alle andere geitjes zijn overdag geboren (gemiddeld 10-12 geiten per jaar).
''Overdag'' is wel een ruim begrip, zie het maar als ''als het licht is''.

Maar ik wil niks op me geweten hebben, mijn zegen heb je als je om 4 uur wil gaan kijken :mrgreen:

En schapen zijn net weer geen geiten, daar ben ik ook wel mijn bed voor uitgekomen tijdens verlosstages.


het is waarschijnlijk ook gewoon het feit dat dit de eerste keer voor mij word en alles zo goed mogelijk wilt doen.

vandaag bij het ophalen van een voervoorraad voor onze dieren was er een man waarmee we in gesprek kwamen en die had het over doodgaan van jongen ... zo van... das de natuur..

maar dat vond ik nou wat te krap door de bocht... want ik zou weken niet slapen als er iets mis zou gaan terwijl ik alleen thuis zou zijn...
maar ik geloof ook wel dat het ervaring vergt om het beter in te schatten... na dit jaar zal het volgend jaar wel allemaal een stuk relaxter voelen....

hoor ik nu gemekker van uit huis....dan is het toch maar even kijken.

Gebruikersavatar
Splendid
Berichten: 757
Lid geworden op: 03 feb 2007 20:49
Land:
M/V: V

Berichtdoor Splendid » 08 mar 2008 08:03

met geiten en schapen is het vaak zo: hoe vaker je gaat kijken, hoe langer ze het ophouden,
kijk je dan even een uurtje niet dat lopen er opeens lammeren bij,

helaas wordt er wel eens een lam dood geboren ja,
maar als je een beetje weet waar je op letten moet, dan is dat met een beetje hulp wel eens te voorkomen,

geiten brengen over het algemeen niet zulke zware lammeren dus wat dat betreft valt dat wel mee,

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 08 mar 2008 08:17

@ Aljo,
Ik had er helemaal overheen gelezen dat het je eerste keer was. Dat is spannend inderdaad! Nou ja, na heel veel keer is het nog spannend ;)
Het is een geweldige belevenis :-D

Ik wens je vast veel plezier. Het kijken is dan ook wel een soort voorpret.

(ik ga bijv ook altijd snachts bij de koe kijken, en die kijkt me dan altijd aan met zo'n blik...''wat ben jij vroeg vandaag'' en uiteraard kalft ze altijd na een nachterlijk bezoek en de ochtend..... :? )

Gebruikersavatar
2men
Berichten: 1660
Lid geworden op: 31 okt 2006 15:19
Land: Nederland
M/V: M

Berichtdoor 2men » 08 mar 2008 10:37

even een update:

een nubische en een dwerggeit hebben ieders de uiers goed strak staan...
het zal dan aankomende dagen toch wel eens wat beweging moeten komen...


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten