FAQ - Identificatie & Registratie van geiten.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

FAQ - Identificatie & Registratie van geiten.

Berichtdoor lnge » 03 aug 2008 17:53

Voor het gemak heb ik dit maar gequoted
GekGeitje schreef: Op een ander forum kwam ik erachter dat er veel onduidelijkheden zijn over de registratie van geiten (en schapen). Moeten hobbydieren ook een oormerk? Hoe en waar regel je dat? Welke formulieren moet je daarvoor invullen?
Om wat duidelijkheid te scheppen hierin, heb ik toen onderstaand stuk geschreven. Ik heb zelf alle informatie van de site van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit gehaald. Dit is dus feitelijk een samenvatting ervan. Natuurlijk ben ik ook maar menselijk dus het kan altijd voorkomen dat ik een foutje heb gemaakt.
Overigens is dit dus de wetgeving voor Nederland. Als mensen het willen, kan ik ook eens proberen om uit te zoeken hoe alles in België werkt.



Doel van de I&R
I&R staat voor Identificatie en Registratie. Het doel van deze registratie is zodat het Ministerie weet waar evenhoevigen zich bevinden, voornamelijk in het kader van de bestrijding van besmettelijke dierziekten (zoals mond- en klauwzeer, blauwtong, BSE, varkenpest). Er is een I&R-regeling voor runderen, varkens en schapen/geiten. Ik zal hieronder de I&R voor schapen/geiten behandelen, aangezien er maar weinig mensen zijn die runderen of varkens hobbymatig houden.

Voor wie geldt de I&R?
Iedereen die een geit of schaap heeft, moet zich aan deze regeling houden. Het Ministerie maakt daarin geen onderscheid tussen een hobbyhouder of boer. Het maakt ook niet uit of je 1 of 1000 schapen/geiten hebt. Alle schapen/geiten dienen geïdentificeerd en geregistreerd te zijn. Als je dit niet doet kun je een boete riskeren (mocht de AID bij je komen inspecteren).



De registratie
Oké, je hebt besloten dat je je dieren wilt laten registreren. Hoe moet dat dan?

UBN
Je dient dat eerst een UBN aan te vragen. Dit is een Uniek BedrijfsNummer. Ook als je hobbymatig schapen of geiten houdt dien je dit nummer te hebben. Je kunt dit aanvragen door met het LNV-loket te bellen (0800 - 22 333 22). Even het menuutje doorlopen en zeggen dat je een UBN-nummer wilt aanvragen.
Na een aantal dagen (dit kan ook oplopen tot enkele weken) krijg je het aanmeldformulier toegestuurd. Hierop moet je de gebruikelijke gegeven invullen (naam, adres en dergelijke). Dit stuur je dan ingevuld weer terug naar het LNV.

Vervolgens krijg je een UBN toegewezen en krijg je een pakketje thuisgestuurd. Hierin zitten 4 verschillende dingen:
1. Een aanvraagformulier voor oormerken (en evt tang).
2. Een vervoersdocument (hier kom ik later op terug).
3. Een bedrijfsregister (ook hier kom ik later op terug).
4. Een aanmeldformulier voor de Gezondheidsdienst voor Dieren.



Identificatie van het dier
Nu sta jij zelf geregistreerd bij het Ministerie, nu is het tijd voor de dieren. Voordat ze geregistreerd kunnen worden, dienen ze geïdentificeerd te worden.

Oormerken
Alle schapen en geiten die geboren zijn na 9 juli 2005 dienen twee I&R identificatiemiddelen te hebben. Dit houdt dus in dat ze twee oormerken moeten hebben. Deze oormerken dienen aan enkele eisen te voldoen. Maar via het bestelformulier die je in het pakket krijgt geleverd, krijg je de goede. Het zijn in ieder geval de grote gele dingen (gelukkig nog net niet zo groot als de koeienoormerken).
Schapen/geiten die voor 9 juli 2005 geboren zijn en voor die datum gemerkt zijn, hebben maar 1 oormerk. Het kan zijn dat die oormerken kleiner zijn of zelfs een aluminium-plaatje. Dat kan inderdaad kloppen, toen mocht dat nog. Tegenwoordig mogen de kleine oormerken helaas niet meer.
Als je schaap/geit geboren is voor die datum en nog geen oormerk heeft, dan krijgt hij nu toch twee oormerken.

Wat voor nummers staan er op het oormerk?
Het nummer op het oormerk is uniek voor het dier. Het eerste deel is het UBN (maximaal 7 cijfers), voorafgegaan door NL. Het tweede deel is het individuele volgnummer (maximaal 5 cijfers). Hieronder zie je een foto van een oormerk bij een Boergeit. Het UBN is dus 2378204 en het volgnummer 071. Zij was dus de 71e geit die op dat Bedrijfsnummer geïdentificeerd was.
Afbeelding

Wanneer moet het lam gemerkt worden?
Het lam moet binnen een maand na de geboorte het eerste oormerk krijgen. Het tweede oormerk moet binnen 6 maanden worden aangebracht. Als het lam het bedrijf eerder verlaat als de 6 maanden, dan dient hij dus al eerder het tweede oormerk te krijgen.
De geboorte dient tevens in het bedrijfsregister vermeldt te worden (hier kom ik later op terug).
Mocht het dier gedurende zijn leven een oormerk verliezen, dan dient er meteen een nieuw oormerk aangebracht te worden en dan moet dit vermeldt worden in het bedrijfsregister.

Doet het oormerken geen pijn?
Als het vakkundig gebeurd, dan doet het heel kort pijn. Net zoals het zetten van oorbellen. Het helpt dus om ervoor te zorgen dat je weet wat je doet en door snel het oormerk te zetten. Verder is het handig om te zorgen dat het dier zo min mogelijke stress van te voren heeft (bij vangen bijvoorbeeld).
Er zijn echter ook negatieve kantekeningen bij het oormerken. Het is natuurlijk hartstikke lelijk. Daarbij zijn er genoeg verhalen bekend van oormerken die uitscheuren en daardoor ontstekingen aan de oren.
Vanuit de EU word geëist dat schapen en geiten 2 identificatiemiddelen hebben, Nederland is echter het enige land dat zo een grote oormerken gebruikt voor schapen en geiten. En dat is juist het probleem, want door de grootte blijven de oormerken regelmatig achter hekwerken hangen, waardoor ze uitscheuren (met alle gevolgen van dien).
Het Ministerie is heeft al onderzoek gedaan naar elektronische identificatie. Bij runderen zijn ze hier al iets verder mee. Ze krijgen dan een elektronisch oormerk in (wat dus inhoudt dat ze nog altijd een oormerk hebben) of een maagbolus met een chip in. Helaas kan dit bij geiten en schapen nog niet omdat deze middelen nog niet worden aangeboden voor schapen en geiten. Verder zijn verschillende hobbyhoudersverenigingen het er niet mee eens dat het dier dan alsnog een oormerk in moet. Deze verenigingen blijven verder actie voeren en hopen dat het ooit mogelijk is om hobbymatig gehouden schapen en geiten te chippen.



Formulieren
Er zijn verschillende formulieren die voor de I&R bijgehouden moeten worden.

Bedrijfsregister
Iedere houder van schapen of geiten dient het Bedrijfsregister bij te houden. Dit is een soort administratie van je dieren en hierop moet je alles invullen qua geboorte, dood, oormerkverlies, verkoop, aankoop, enz. Ook het aantal ooien en geiten dient erop ingevuld te worden. Ingevulde bladen moeten 3 jaar bewaard worden.

Als een schaap/geit dood gaat dient dit in het bedrijfsregister genoteerd te worden. Het kadaver dient afgevoerd te worden door Rendac (0900 - 9221) of door de dierenarts. Het mag niet in de tuin begraven worden. Ik weet eigenlijk niet of een schaap/geit gecremeerd mag worden. Je moet namelijk het UBN, naam en adres invullen van de destructor. Als het crematorium een UBN heeft mag dit misschien wel.

Hoe ziet het bedrijfsregister eruit? Dat zie je hieronder. Het zijn linkjes naar pdf-bestanden.
Bedrijfsregister 2006: Beginblad
Bedrijfsregister 2006: Vervolgblad
Bedrijfsregister 2006: Invulinstructie
Bedrijfsregister 2006: Invulvoorbeeld

Mutatieformulier
Ieder jaar op 1 november vindt er een telling plaats door het Ministerie van LNV van het aantal geiten en schapen. Rond dit tijdstip krijg je een mutatieformulier toegestuurd. Deze moet binnen 3 weken worden ingevuld en teruggestuurd. Hierop vul je in hoeveel schapen/geiten je hebt, ook als het er nul zijn.
Een doorslag (doordrukpapiertje) van dit formulier moet 3 jaar bewaard worden.

Vervoersdocument
- Als schapen/geiten worden afgevoerd naar een houder met een ander UBN, dan dient een vervoersdocument ingevuld te zijn.
- Als schapen/geiten door iemand anders dan jezelf vervoerd worden, dan moet er ook een vervoersdocument ingevuld te zijn.
- Schapen/geiten die over de openbare weg naar een ander deel van het bedrijf door jezelf vervoerd worden, hoeven geen vervoersdocument bij zich te hebben. Als deze verplaatsing gebeurd door een andere vervoerder, dan moet het wel.
- Verder houdt deze regeling in dat je geen vervoersdocument hoeft in te vullen als je met schaap/geit over straat wandelt, tenzij je hem naar een ander bedrijf brengt.

Voor aanvang van het vervoer dient het formulier in drievoud te worden ingevuld: één document blijft bij de afvoerder, één exemplaar is voor de vervoerder en één is voor het bestemmingsadres.
De houder die de dieren afvoert is verantwoordelijk voor het invullen van het vervoersdocument.
Ook de vervoersdocumenten dienen 3 jaar bewaard te worden.
Je krijgt vervoersdocumenten bij het pakket en je kunt ze aanvragen via het LNV-loket. Zo zien ze eruit:
Vervoersdocument schapen/geiten 2006/2007



Kosten
Kost dit nu ook geld? Ja, helaas wel. Voor de houder van schapen en geiten (ongeacht aantal) kost het in 2007 €17,075 per jaar.



Overig
Mocht je geïnteresseerd zijn in het volledige rappot door de Wageningen Universiteit over Elektronische identificatie en registratie:
Rapport Elektronische Identificatie en Registratie schapen en geiten.
En voor mensen die geïnteresseerd zijn in de volledige I&R-regeling:
I&R Regeling 2003



Mocht ik iets vergeten zijn of mocht er nog iets onduidelijk zijn, dan hoor ik het graag.

Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten