Voer

K-M-B-M
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 nov 2010 18:01
Land: Belgie
M/V: V

Voer

Berichtdoor K-M-B-M » 03 nov 2011 15:37

Hallo,
ik zit toch met enkele vraagjes ivm de voeding voor mijn geitje.
1. Welke brokken zijn de beste ? Hij krijgt nu Capri 181 van de Aveve.
2. Welke hoeveelheid brokken ? Is een gecastreerde dwerggeit van 4 jaar.
3. Hoeveel keer per week mag hij wortels/ appels hebben ? En hoeveel ?
En dan nog een vraagje over de weide:
Er staan veel brandnetels en ze worden echt verschrikkelijk groot. Kent iemand een product om brandnetels te bestrijden ? Alvast bedankt.

Groetjes Amber en hoefjes van Kamiel :)

Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: Voer

Berichtdoor laura999 » 03 nov 2011 16:23

Welk voer je het beste kan nemen weet ik niet precies. Kan je het beste bij een veevoer bedrijf navragen. En brandnetels bestrijden? Als je geit er loopt kan je niet zo maar een gif spuiten. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je de brandnetels afmaait voordat ze zaad gaan verspreiden.

Maar even een ander belangrijke tip: Vergeet je geiten straks in de winter geen hooi te geven. Als het gras niet meer groeit moeten ze iets anders hebben voor de penswerking. (waar ze goed op kunnen herkauwen). Vooral veel hooi!!!!
Je kunt ze ook brood voeren, appeltjes ben ik nooit zo weg van, tenzij je kleine stukken maakt. Heb ooit eens meegemaakt bij een koe, dat er een appeltje in zijn keel vast zat. Het dier stikte bijna.

Succes

K-M-B-M
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 nov 2010 18:01
Land: Belgie
M/V: V

Re: Voer

Berichtdoor K-M-B-M » 03 nov 2011 16:28

Hooi krijgt hij hier altijd, beter te veel dan te weinig. Brood geef ik hem niet meer. En de appels worden inderdaad in stukjes gesneden, niet te groot en niet te klein.

Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: Voer

Berichtdoor laura999 » 03 nov 2011 16:52

Dat is perfekt!!

Ik had namelijk eens een buurman die had ook wat geiten gekocht voor z´n kinderen. Hij kon gratis oud brood halen bij de bakker en voerde zijn geiten daar helemaal vol mee. Wat krachtvoer erbij, maar hij vergat hooi. Dus de een na de ander ziek en dood.

Straks komt mijn man thuis, die weet veel over onkruid bestrijden. Ik zal hem eens vragen over de brandnetels. Je hoort nog van me.

Gebruikersavatar
Shaka
Berichten: 476
Lid geworden op: 04 aug 2008 11:39
Land: Friesland
M/V: V

Re: Voer

Berichtdoor Shaka » 04 nov 2011 12:31

Bij gecastreerde dwerggeiten/bokken voorzichtig zijn met voeren,want dwerggeiten vervetten sowieso erg snel.Gewoon een paar brokjes voor de mineralen.Een klein handje vol per dag.Meer om ze een beetje mak te houden als je ze een keer moet pakken voor iets of zo.Dan komen ze sneller bij je.Voer wel op gezette tijden anders krijg je echt sirenes op je erf,zodra ze jou zien.
Liever geen brood en appels voeren,omdat er veel suiker in zit.Vooral in brood zit erg veel suiker.
Dwerggeitjes moet je in principe net als ezeltjes een beetje karig houden.Zijn de geitjes eenmaal te vet dan krijg je het er moeilijk weer af.

De brandnetels zou je gewoon af kunnen maaien en drogen.Onze geiten waren altijd gek op gedroogde brandnetels vooral in de winter.Dan mengden we ze door het hooi.Is ook nog erg gezond voor ze.

vr gr
Aukje

Nynke
Berichten: 1220
Lid geworden op: 18 nov 2010 13:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Voer

Berichtdoor Nynke » 04 nov 2011 14:16

Ik ga inderdaad met Aukje mee; de Brandnetels afsnijden, een uurtje of 2 laten liggen, dan is "de brand" eraf en kun je ze ergens te drogen hangen of leggen, hardstikke goed voor geiten ( en konijnen) :-)

K-M-B-M
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 nov 2010 18:01
Land: Belgie
M/V: V

Re: Voer

Berichtdoor K-M-B-M » 05 nov 2011 23:22

Hij krijgt geen brood meer wegens een voorvalletje van paar maanden geleden. Appel krijgt hij ook zeer weinig. Hij krijgt iedere zaterdag wortels en om de 2 weken krijgt hij hier nog een appel bij. Hij is nu echt verschrikkelijk dik en het is inderdaad moeilijk om hem weer op gewicht te krijgen.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Voer

Berichtdoor brenda17 » 06 nov 2011 10:10

Hier krijgen de geitjes ook 1 handje brokken per dag, voor de rest niks. Nu tot het gaat sneeuwen kunnen ze nog gras eten, als de sneeuw ligt worden ze bijgevoerd met hooi.

Maar houd je je geitje alleen?

K-M-B-M
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 nov 2010 18:01
Land: Belgie
M/V: V

Re: Voer

Berichtdoor K-M-B-M » 06 nov 2011 14:28

Hij staat inderdaad alleen, ik weet dat dit niet goed is, maar er komt een maatje bij.

Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: Voer

Berichtdoor laura999 » 06 nov 2011 16:11

Heb nog even nagevraagd over middelen tegen brandnetels. Kijk eens op www.bioservice.be/nl-be/onkruid-106.htm.
Maar dit is eigenlijk meer iets voor een kleine tuin.
In de landbouw wordt een middel gebruikt dat heet MCPA. Maar ik denk niet dat je dat als particulier kan kopen. Wellicht heb je een boer in de buurt die dit wel eens gebruikt. In een rugspuit en dan over je veld brandnetels.

En je geit voorlopig niets anders geven dan hooi en een handje bix. Moet echt afvallen!!

Succes


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten