Foto's drachtige dwerggeitjes

glenn464
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 feb 2012 22:56
Land: Nederland
M/V: M

Foto's drachtige dwerggeitjes

Berichtdoor glenn464 » 26 feb 2012 00:41

Hoi,

Na een tijdje lang weg geweest ben ik weer terug op dit mooie forum. In forum van voorstellen heb ik neer gezet wat ik zelf voor dieren heb etc. Zelf hou ik eerlijk gezegt toch van mijn dwerggeitjes. Ik heb 2 kleinde dwerggeitjes waar in september tot november een bok bij heeft gelopen. Maartje en Cyanne ( de geiten ) zijn volgens mij aardig drachtig. ( de witte is overigens ook te zwaar haha maar ik krijg hem maar niet afgevallen ) Dus het gaat nu vooral om de meest bruine geit. Woensdat zag ik dat hij echt begon te uieren. Omdat hij een paar weken ervoor al gewoon de melkklieren etc aan 't aanmaken wat. Maar dus nu de laatste dagen begint 't echt spannend te worden. Ik hoop dat het morgen gebeurt, maarja ik wacht met geduld af. Maar na dit lange verhaal (wat misschien een beetje raar is ) wil ik hier bij jullie voorstellen aan mijn 2 geitjes, hond + shetlander ( ik denk ik doe die er ook even bij ) Trouwens ik zal meteen foto's plaatsen als het kroost is geboren. Ik ben benieuwd.

Weet trouwens iemand van jullie dit; mijn geit kreeg dus donderdag dus echt meer een gespannen uier, in middels is deze uier opzich niet zo groot, maar redelijk gespannen. Weet iemand toevallig hoelang het dan ong. nog kan duren?


Hier m'n hondje Muck met eendenkuikens die de kip heeft uitgebroed ( sorry als ik eigenlijk met deze foto op 't verkeerde topic zit )
Afbeelding


Afbeelding
Hier zie je ook al dat de flanken bij de bruine geit zijn ingevallen ( paar dagen geleden gemaakt )


Afbeelding

DIkke buikjes haha.

Afbeelding
De opkomende uier

En als laaste mijn shettie.(beetje onduidelijk)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Shaka
Berichten: 476
Lid geworden op: 04 aug 2008 11:39
Land: Friesland
M/V: V

Re: Foto's drachtige dwerggeitjes

Berichtdoor Shaka » 26 feb 2012 11:46

Een geit kan zich opmaken (d.w.z. uier loopt vol)een week of zes van te voren,maar er zijn ook geiten die onder het lammeren pas uier aanmaken.Dus het zegt niets.

Je kunt pas zeggen dat ze bijna aan het lammeren zijn als de banden,dat zijn een soort pezen aan de zijkanten van de staart op het kruis aan het verslappen zijn.Dat is het eerste teken van de aan staande geboorte.Je moet een beetje kenner zijn om dit te kunnen voelen.

Ook zal de vulva/schede opzwellen,en er komt een beetje slijmerige draad/vocht uit.

Maar zo te zien op de foto is het uier nog niet erg volgelopen.Dus nog een ogenblikje geduld.Maar ja ze kunnen er ook zo zijn.Ze kunnen ook pas gedekt zijn in de laatste week dat de bok er nog bij was,en dan heb je nog een lange rit.

vr gr
Aukje

glenn464
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 feb 2012 22:56
Land: Nederland
M/V: M

Re: Foto's drachtige dwerggeitjes

Berichtdoor glenn464 » 26 feb 2012 11:52

Bedankt voor je reactie,
Ik zag net dat er ook een redelijke dikke draad slijm uithangt dus ik ben benieuwd, en de uier is wel gespannen, maar eigenlijk nog niet zo groot. Ik zal zo is even kijken naar de banden. Teminste als ik het kan voelen.

Groetjes

glenn464
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 feb 2012 22:56
Land: Nederland
M/V: M

Re: Foto's drachtige dwerggeitjes

Berichtdoor glenn464 » 26 feb 2012 11:54

Trouwens weet iemand hoeveel dagen een geit nu precies draagt.
Want ik zie zelfs op sommige site's staan 130 / 135 dagen staan. Maar dat lijkt mij een beetje onlogisch. En op andere site's staat weer maar 140 dagen?

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Foto's drachtige dwerggeitjes

Berichtdoor brenda17 » 26 feb 2012 15:48

Bij ons zijn ze uitgeteld op 11 april, waarschijnlijk krijgt er eentje een drieling.
We hebben de geiten weer eenmalig laten dekken wegens fokproject stagiaires.
Door een heel mooi rood kleurig bokje.

glenn464
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 feb 2012 22:56
Land: Nederland
M/V: M

Re: Foto's drachtige dwerggeitjes

Berichtdoor glenn464 » 26 feb 2012 19:04

@Brenda wachten duurt lang hé?

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Foto's drachtige dwerggeitjes

Berichtdoor brenda17 » 27 feb 2012 12:30

Ja haha, vooral omdat we nu gewed hebben.
Ik heb gewed dat de zwart-witte geit een drieling krijgt... ik weet niet maar ze is echt enorm dik!
Weer een ander gokt op een tweeling en de ander op 1 grote dikke :P.

Kan ook gewoon zijn dat ze dik is van het voer, want ze worden nogal veel bijgevoerd door het publiek ook al mag het niet.

glenn464
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 feb 2012 22:56
Land: Nederland
M/V: M

Re: Foto's drachtige dwerggeitjes

Berichtdoor glenn464 » 27 feb 2012 15:47

haha ja, ja ik zit momenteel op school sinds deze week. Dus ik hoop dat het rond de avond gebeurt. Anders ben ik niet thuis. En omdat het maar een klein geitje is.

Wel vervelend als 't 1 grote is. Dat lammert altijd moeilijker af.

Gebruikersavatar
Shaka
Berichten: 476
Lid geworden op: 04 aug 2008 11:39
Land: Friesland
M/V: V

Re: Foto's drachtige dwerggeitjes

Berichtdoor Shaka » 28 feb 2012 12:00

glenn464 schreef:Bedankt voor je reactie,
Ik zag net dat er ook een redelijke dikke draad slijm uithangt dus ik ben benieuwd, en de uier is wel gespannen, maar eigenlijk nog niet zo groot. Ik zal zo is even kijken naar de banden. Teminste als ik het kan voelen.

Groetjes

Als er een draad doorzichtig slijm uithangt dan duurt het niet zo erg lang meer.Dit is als het ware het glijmiddel om de boel wat vochtiger te maken zodat de vruchtblaas waarin het lam zit gemakkelijker er door kan.
Als je bij de geboorte aanwezig bent,en je ziet dat de vruchtblaas er uit komt deze beslist niet kapot maken want de blaas beschermt het lam tegen de druk van het naar buiten persen.Je mag alleen in grijpen als je ziet dat i.p.v. de snoet en de voorpootjes niet het eerst komen maar bv de achter pootjes.Maar als je er zelf niet ervaren in bent roep dan de hulp van een dierenarts in,en trek het lam zelf niet achterstevoren eruit,want dan beschadig je de ribben.Het lam moet dan omgedraaid worden,maar dit is voor een ervaren iemand.

glenn464 schreef:Trouwens weet iemand hoeveel dagen een geit nu precies draagt.
Want ik zie zelfs op sommige site's staan 130 / 135 dagen staan. Maar dat lijkt mij een beetje onlogisch. En op andere site's staat weer maar 140 dagen?
[/quote]

Geiten kunnen vanaf de 145 dag aflammeren .Maar dat hangt een beetje af van hoe veel de vrucht is.Bij bv een drieling zal dit eerder gebeuren dan bij een eenling.Een eenling word meestal langer gedrachten,omdat het lam meer ruimte heeft en dus geen haast heeft inverband met overbevolking :gluiplach:

glenn464
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 feb 2012 22:56
Land: Nederland
M/V: M

Re: Foto's drachtige dwerggeitjes

Berichtdoor glenn464 » 28 feb 2012 15:16

Erg bedankt voor de info. Ja ze is nog steeds niet bevallen. :(
En ik schakel als er iets fout is de veearts in, want zelf ga ik er niet allemaal aan liggen te voelen etc.
Ik moet wel zeggen dat zijn vulva deze dag minder opgezet is. Enja zijn uier is ook maar afwachten, groot wel - gespannen niet. Maar dat kan natuurlijk nog altijd komen.

Trouwens weet jij ook iets, als geiten bijna bevallen dat de flanken ingevallen zijn. Of ik dat altijd een paar weken/dagen van te voren?


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten