uitpuilend derde ooglid

Hilt
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2012 11:39
Land: BE
M/V: V

uitpuilend derde ooglid

Berichtdoor Hilt » 01 apr 2012 16:36

Hallo,

één van mijn geitjes heeft volgens mij een prolaps van de traanklier of uitpuilend derde ooglid aan beide ogen. Eerst had ze het aan één oog en af en toe (het ging vanzelf weg), nu heel de tijd. De dierenarts is langsgeweest, maar had nog nooit zoiets gezien en er was dus ook niks aan te doen volgens hem.
Ik heb wat zitten opzoeken, maar kan niks vinden over deze aandoening bij geiten, wel bij honden, waar het oog geopereerd wordt.
Ik ben wat ongerust dat het oog gaat ontsteken als het zo blijft duren, ik spoel het elke dag wel met fysiologisch water om het vochtig en proper te houden, maar is er iemand die weet heeft van deze aandoening bij geiten en hoe te behandelen?

Bedankt

Gebruikersavatar
Shaka
Berichten: 476
Lid geworden op: 04 aug 2008 11:39
Land: Friesland
M/V: V

Re: uitpuilend derde ooglid

Berichtdoor Shaka » 02 apr 2012 11:42

Als een hond er aan geopereerd kan worden waarom een geit dan niet?

Maar lees eerst even op deze site
http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/d ... f/398.html

Misschien dat het eerst met een oogzalf verholpen kan worden.

vr gr
Aukje

Gebruikersavatar
Bandit
Berichten: 796
Lid geworden op: 12 mei 2007 21:10
Land:
M/V: V
Locatie: Emmeloord

Re: uitpuilend derde ooglid

Berichtdoor Bandit » 02 apr 2012 16:11

Bij honden heet het een Cherry Eye, misschien als je daar op zoekt?

Gretha

Hilt
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2012 11:39
Land: BE
M/V: V

Re: uitpuilend derde ooglid

Berichtdoor Hilt » 03 apr 2012 20:34

Bedankt al voor de reacties.
Ondertussen heb ik een andere dierenarts laten komen en hij heeft cortisonen ingespoten om de zwelling te laten weggaan (want ondertussen was het slijmvlies van het oog ook al erg gezwollen) en het werkt gelukkig. Ik ga morgen ook een oogzalf halen om de eventuele onsteking te onderdrukken. En als het cherry eye dan nog bestaat, dan hoop ik op een definitievere oplossing van de dierenarts. Niet gemakkelijk om een bekwame dierenarts voor geiten te vinden, vind ik...


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten