Geitenhoefjes kappen

Yenny
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 apr 2013 12:00
Land: Nederland
M/V: V

Geitenhoefjes kappen

Berichtdoor Yenny » 07 jun 2014 07:33

Goedemorgen, de hoefjes van mijn 2 dwerggeitjes moeten dringend bekapt worden. Iemand heeft het mij wel eens voorgedaan maar ik durf het nog niet goed. Ben bang dat ik te ver knipIk zoek iemand die mij het nog een keertje wil voordoen alsjeblieft. Ik woon omgeving Zundert

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Geitenhoefjes kappen

Berichtdoor Swoentje » 07 jun 2014 08:32

Ga je kappen met een mes? Of heb je zo'n speciale "schaar"?

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Geitenhoefjes kappen

Berichtdoor viefpief » 07 jun 2014 09:35

Zo'n schaar is wel heel handig, ik heb hier gelukkig een oude gevonden die de vorige bewoners van dit huis voor hun schapen gebruikten :gossip:

Hier nog een filmpje (wel in het engels). Deze dame knipt in het begin vrij veel tegelijk af, voor de eerste keer dus wel kleinere hapjes nemen zoals ze later doet :gossip: .


Ik had het ook nog nooit gedaan maar na een paar van die filmpjes te hebben gekeken had ik wel genoeg zelfvertrouwen om het te doen. Het is sowieso verstandig om maar kleine hapjes tegelijk af te knippen, zeker als je het een beetje eng vindt. Als je merkt dat de geit moeite heeft om goed in evenwich te blijven kan het nog wel eens helpen om haar met haar zijkant tegen een muur aan te duwen oid. zodat ze in ieder geval stevig staat.
Wat je in ieder geval niet moet doen is haasten ;) Neem de tijd, babbel rustig een beetje tegen het geitje en werk in kleine hapjes.

Yenny
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 apr 2013 12:00
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geitenhoefjes kappen

Berichtdoor Yenny » 07 jun 2014 11:13

Ik heb zo'n speciale schaar . Ik ga het toch maar zelf proberen want het is hoognodig, ik zie dat je ook kan knippen in het witte gedeelte, zolang je maar noet in het rose gedeelte knipt.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Geitenhoefjes kappen

Berichtdoor viefpief » 07 jun 2014 16:28

Klopt, het kan zijn dat de hele hoef te lang is en niet alleen die hoornrand. Als je maar voorzichtig bent zie je vanzelf wanneer je niet verder moet knippen.
Trouwens nog een tip voor de achterhoeven :gossip: Het gaat echt heel makkelijk als je de geitenkont tussen je benen klemt en dan het hoefje oppakt. Zo heb je meer controle en hoeft de geit zich ook niet zo druk te maken om haar evenwicht. Op het filmpje wordt de hoef ook nog op een verhoging neergelegd maar dat was bij mij niet echt nodig.

Doortje58
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geitenhoefjes kappen

Berichtdoor Doortje58 » 01 okt 2014 13:21

En als je met zijn tweeën bent gaat het nog gemakkelijker! :mrgreen:

Bij mijn geitjes doet het de schaapscheerder! :gulzig: samen met mijn man!


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten