Kwee, ja of nee?

mkatsburg
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 jul 2014 15:13
Land: Kaapverdie
M/V: V

Kwee, ja of nee?

Berichtdoor mkatsburg » 21 aug 2014 18:19

Hoe herken je een kwee, een onvruchtbare geit (behalve natuurlijk doordat ze geen jonkies krijgt, deuh)? Heeft een kwee ook nog andere kenmerken waardoor je het zeker kan weten?
Ik heb een geit van ruim een jaar oud. Vorig jaar, met allerlei bokken om zich heen, bleek ze uiteindelijk toch niet zwanger geworden. Nu hebben we drie weken een bok te logeren gehad en ik ben benieuwd...
Dus mijn vraag zou nu ook eerst kunnen luiden: hoe kan je ontdekken of je geit zwanger is? (en geen echografie-antwoorden, want ik woon op een dierenartsloos eiland)

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Kwee, ja of nee?

Berichtdoor brenda17 » 21 aug 2014 18:44

Een zwangere geit herken je als ze dikker wordt en een uier krijgt vol melk.

Gebruikersavatar
inaDGK
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 mei 2014 18:33
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Hasselt

Re: Kwee, ja of nee?

Berichtdoor inaDGK » 25 sep 2014 14:17

Ik denk dat je een kween bedoelt? :mrgreen:

Bij een kween is de hormoonhuishouding niet oké.
Dit komt omdat er (een rest van) kleine teelballen in de liesstreek zit, hier kan je naar proberen voelen.
De clitoris ziet er rood en is ongeveer zo groot als een kers. De uier blijft vrij klein.
Er zal snel een sik groeien, al na +/- 6 maanden, wat vrij vroeg is.
Het dier is niet handelbaar en onvoorspelbaar, het kan zelfs kwaadaardig worden.
Het komt vrij veel voor bij melkgeiten, zoals Saanen, omdat er gefokt wordt op hoornloosheid en dit hierbij in rechtstreeks verband staat.
Ligt het er vingerdik op dat je geit een kween is, is ze inderdaad infertiel.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze onvruchtbaar is wegens een andere reden, maar dat is niet altijd even duidelijk.

Hoe je juist weet dat je geit zwanger is, is nu wel vrij vroeg om dat te achterhalen.
Kan ook via bloedonderzoek achterhaald worden, maar dat is waarschijnlijk ook geen optie.
Je kan ook rectaal onderzoek doen (dus via de anus voelen aan de baarmoeder), al is dat voor een beginner geen sinecure, want je weet niet goed wat je hoort te voelen daar vanbinnen.
Je kan het op een later tijdstip voelen langs de buitenkant, maar pas in het beginstadium op dat je niet te enthousiast bent, want ander verniel je de vrucht misschien.

Ziezo, veel uitleg, maar hopelijk heb je er wat aan.
Succes! :puh2:

mkatsburg
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 jul 2014 15:13
Land: Kaapverdie
M/V: V

Re: Kwee, ja of nee?

Berichtdoor mkatsburg » 14 apr 2015 17:20

(Beetje laat, maar:) Bedankt voor je reactie, Ina.
Inmiddels is mijn Mimosa trotse moeder van een geitje, dus ik was gewoon te ongeduldig :oops:

Kan je preciezer uitleggen hoe je het aan de buitenkant -voorzichtig- zou kunnen voelen? Is dat na twee maanden al mogelijk?
Ik lijk nu weer ongeduldig, maar het gaat nu om een slachtvolgorde van onze (inmiddels) 5 geiten. Door natuurlijke omstandigheden is er nauwelijks geitenvoer op het eiland waar ik woon. We hebben voor het tweede jaar achter elkaar een slechte regentijd gehad en er is geen groenvoer meer te bekennen. De volgende regentijd komt hopelijk over 4 maanden, maar dat is te laat om al onze geiten te kunnen behouden.
De keus is nu: het geitenlam van Mimosa slachten, of een ruim 1-jarige geit - maar die is misschien twee maanden zwanger (we hebben er twee weken een bok bij gehad) en zou dan aan het begin van de regentijd bevallen, wat gunstig is. Want dan kan ze de melkgift van onze andere melkgeiten overnemen. Die beginnen nu langzamerhand droog te staan.


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten