Een vraag aan/voor geitenboeren!

gast

Een vraag aan/voor geitenboeren!

Berichtdoor gast » 22 jan 2015 17:26

Hallo,

Ik werk op een boerderij met 500 melkgeiten. Daarnaast hebben wij nog een 2e bedrijf met 1000 melkgeiten. Op deze bedrijven werken we met een aantal verschillende melkers.

Nu communiceren we alles rondom de geiten en het melken mondeling, maar doordat we met verschillende mensen werken die er niet dagelijks zijn, is dit lastig, en zijn we op zoek naar een goed systeem waarmee we geen onverwachte fouten gaan maken omdat je iemand niet gesproken hebt, of de melker van de ochtend heeft iets vergeten door te geven aan de melker van de avond. Ook is het natuurlijk altijd prettig als je de stal in komt, en je kan ik 1 oogopslag zien of er bijzonderheden met de geiten zijn en wat voor.

Het gaat met name om de dingen zoals:
Het markeren en registreren van bijvoorbeeld geiten die gespoten zijn met penicilline.
Of dat de geit niet meer gemolken hoeft te worden, omdat het aan het einde van de dracht zit, of wanneer het juist weer wel gemolken moet worden omdat het gelammerd heeft.
Voor al dit soort voorkomende dingen, die heel belangrijk zijn voor iedereen om te weten, zijn wij op zoek naar een goedwerkend systeem, die goed werkbaar is op een steeds groter wordend bedrijf.

Het moet voor iedereen goed duidelijk zijn, en overzichtelijk blijven.
Wij zijn al een poos op zoek naar zo’n goed systeem, maar hebben nog steeds niets gevonden wat voor ons echt goed werkt. Vandaar dat ik een klein onderzoekje ben gestart, om te kijken hoe andere geitenboeren dit aanpakken. Er moet ergens iemand zijn die dit al uitgevonden heeft!! U/jij zou mij erg helpen om de volgende vragen te beantwoorden!

Mijn vraag aan jullie:
Hoe registreren jullie dat soort dingen, en hoe markeer je dat op de geit? Met wat voor hulpmiddelen?
Alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,
Danielle Makop

Gebruikersavatar
inaDGK
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 mei 2014 18:33
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Hasselt

Re: Een vraag aan/voor geitenboeren!

Berichtdoor inaDGK » 16 feb 2015 21:55

Ik ben geen geitenboer, maar van het volgende ben ik wel op de hoogte:
in een melkveebedrijf met runderen zit je eigenlijk met een soortgelijke situatie.
Daar wordt meestal gebruik gemaakt van een prikbord/magneetbord in de melkruimte waarop dieren die in behandeling zijn of droogstaan duidelijk worden vermeldt. De dieren die antibiotica/droogzetters krijgen worden nog eens extra in de verf gezet met plakband rond de poot.
Die dieren moet je toch sowieso behandelen in de melkstal, dus zie je die dieren absoluut niet over het hoofd.

Het klinkt misschien niet haalbaar, maar ik heb in een bedrijf gewerkt met 400 koeien en dat viel echt goed mee.
Nu kan ik natuurlijk niet zeggen hoe vaak de geiten lammeren per jaar, want dan wordt het misschien wél ingewikkeld.
Misschien als eens gedacht aan een computerprogramma? Dat moet vast en zeker wel bestaan, niet? :mrgreen:


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten