Melkgeit problemen

schook
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2015 12:23
Land: kroatie
M/V: M

Melkgeit problemen

Berichtdoor schook » 17 jul 2015 16:26

Hallo geitenkenners!

Wij hebben hier een klein probleem met onze nieuwe melkgeit, we hebben ongeveer een week geleden een derde geit gekocht maar we hebben eigenlijk alleen maar problemen met haar. Eerste probleem is dat ze het nachtverblijf niet uit komt omdat een andere geit haar flink aanpakt. Nu doe ik overdag het nachtverblijf dicht en ik hoop dat daarmee er sneller een kudde ontstaat. Is dit een goede aanpak of moet ik anders doen? Tweede probleem is haar melkproductie deze is maar 200 ml en heeft een vanille achtige kleur, de eerste dag gaf ze zeker 700 ml, komt dit door stress en eten, ze eet ook niet veel.

Ik hoop dat jullie wat adviezen hebben

Groeten

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Melkgeit problemen

Berichtdoor Swoentje » 18 jul 2015 00:04

Om ze op te sluiten in een kleine ruimte met een geit die haar flink aanpakt lijkt me niet de goede manier. Het arme beest. Veel voorkomend probleem bij geiten, dat er eentje de baas is en de rest daar de dupe van is. Ik zou een tijdelijk onderdakje extra maken, zodat ze de keuze heeft en dan even afwachten. als ze wat beter gewend is komt de melkgift ook wel terug.

schook
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2015 12:23
Land: kroatie
M/V: M

Re: Melkgeit problemen

Berichtdoor schook » 18 jul 2015 12:06

Hoi

Ik denk dat ik niet duidelijk was, de nieuwe geit gaat zelf naar het nachtverblijf en als ze er uit komt dan jaagt de dominante geit haar er weer in. Ik wilde het nachtverblijf dicht doen zodat er misschien wat meer gevochten wordt maar dan gaat het proces misschien wat sneller

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Melkgeit problemen

Berichtdoor Swoentje » 18 jul 2015 14:46

Ah, ik begreep je idd verkeerd. Ik dacht dat je ze op wilde sluiten, maar je sluit ze buiten. Ok..... wel zorgen dat ze met regen droog kunnen staan (dat weet je waarschijnlijk wel) en dan is het afwachten. Ik heb zelf altijd gekozen voor lammetjes, die wennen snel aan elkaar, of volwassen geiten die altijd samen gestaan hebben of moeder en dochter. De enige keer dat ik vreemde volwassen geiten bij elkaar heb gezet verdroegen ze elkaar niet en heb ik een andere oplossing moeten zoeken. Hopelijk wennen ze bij jou snel aan elkaar.


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten