Algemeen info

protaq
Berichten: 160
Lid geworden op: 15 apr 2012 22:36
Land: belgie
M/V: M

Algemeen info

Berichtdoor protaq » 21 apr 2017 22:55

Hoi beste dierenvrienden,


Mijn broer denkt eraan om 2geiten in zijn tuin te zetten maar had nog enkele vragen.
Daarom dat ik ze even hier kom stellen.
Hij heeft zo een 100 a125m2 is dit meer dan genoeg voor 2 dwerggeiten?

Deze grond zou wel vrij "vruchtbaar" zijn, maw regelmatig vochtig/nat zand.
Is dit gunstig voor dus zowel de 2dwerggeiten als ook kippen er bij?

Ook vroeg hij zich af of de vrouwtjes stinken? Hij liet zich wijsmaken dat de mannen een sterke geur hadden?


Alvast bedankt voor jullie reacties :duimop:

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Algemeen info

Berichtdoor danielb » 21 apr 2017 23:14

bokken kunnen inderdaad echt stinken.
ik heb een tijd terug wel gemerkt dat dit niet altijd zo echt een straffe geur hoeft te zijn,want over ons hadden ze ook een aantal jaren geiten.
op zich viel de geur daar goed mee of misschien was ik het geleidelijk gewoon geworden.
maar ben al op plaatsen geweest dat de geur echt niet te doen was.
hangt er misschien ook vanaf wat je gewoon bent :gutgut:
de vrouwelijke geiten hebben zelf ook wel een bepaalde geur,maar geen ver dragende of doordringende geur zoals een bok dat kan hebben.
ik heb ooit 2 keer zelf een geit aangekocht. (tussen die 2 aankopen zat er wel wat jaren tussen)
waren steeds 2 zwangere geiten.
dat is pas leuk :duimop:
over de uitloop kan ik weinig zeggen,want ze hadden hier toen iets van een 2500 vierkante meter.
en soms nog meer als ze waren uitgebroken en bij de buren waren terecht gekomen. :gulzig:
waar ze al de bloemen hadden vernield :crazyeyes: :gutgut:
als je 1 of ander boompje hebt staan,dan moet je dat wel beschermen,want de schors word gewoon weggeten.
en vooral dwerggeiten hebben wel een bouwwerkje nodig waarop ze kunnen spelen en springen.

protaq
Berichten: 160
Lid geworden op: 15 apr 2012 22:36
Land: belgie
M/V: M

Re: Algemeen info

Berichtdoor protaq » 21 apr 2017 23:41

Haha de deugenietjes :gulzig: :gutgut:

Ik speel dit zo door naar mijn broer, enorm bedankt al voor je reactie! :duimop:

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Algemeen info

Berichtdoor Tokkietjes » 22 apr 2017 01:05

Wij hebben een dwergbokje. Die is gecastreerd, dan heb je helemaal geen last van stank. Dus dat zou misschien voor je broer ook nog een optie zijn. Ongecastreerde bokken stinken wel. Geiten niet echt. Wij houden hem achter stroomdraad, dat werkt het beste. In de avonden en nachten staat hij binnen. Overdag buiten in het gras met schuilhok.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Algemeen info

Berichtdoor danielb » 22 apr 2017 01:18

het zijn inderdaad enkel de ongecastreerde bokken die stinken.
maar misschien willen ze gewoon een koppel om zelf eens jonge geitjes te hebben...............
of hebben ze een koppel op het oog......
wat zou eigenlijk een castratie kosten van een bok?
ben daar nu effe gewoon nieuwsgierig naar.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Algemeen info

Berichtdoor lnge » 22 apr 2017 09:05

Ik heb ook dwerggeitjes in de tuin gehad. Die hadden ook niet meer dan 100 m2 en misschien wel minder. Het belangrijkste is dat ze kunnen klimmen en schuilen voor de regen. Echt grazen doen ze ook niet, meestal groeit het gras harder dan ze het eten. Ze moeten wel altijd hooi tot hun beschikking hebben.
Geiten houden niet van nattigheid en modder.

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Algemeen info

Berichtdoor Tokkietjes » 22 apr 2017 14:58

Wat het kost zou ik niet weten. Dat is per dierenarts verschillend. Je zou er een paar kunnen bellen wat die rekenen voor een bokje te castreren. Denk dat de prijzen wel heel uiteen zullen lopen.

Onze bok graast zelden, hij eet wel hooi en geitenkorrel. Het hooi zit in een net want vanaf de grond eten doet hij niet. Zodra hij een spetter regen voelt rent hij gelijk naar zijn hok. Ze houden niet van nattigheid.

Turbo mackwek
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jun 2014 20:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Algemeen info

Berichtdoor Turbo mackwek » 25 apr 2017 11:33

ik heb twee gecastreerde dwergbokjes en een 4 kippen rondlopen in een vergelijkbaar weitje. Een kleine 150 m2 groot en dat gaat prima. Per saldo is het gras in die tijd aangegroeid, het is nu na twee jaar groener dan dat het voorheen was.
Hebben hier ook nog een vrij riant binnenhok, maar dat zou niet mogen uitmaken denk ik.

Ze hebben wel onbeperkt hooi en om de dag een paar handjes brokjes. En in het groeiseizoen het gemaaide gras en brandnetels uit andere delen van de tuin.

150m2 is zeker niet genoeg om ze dus helemaal hun eigen kostje bij elkaar te laten scharrelen, dus bijvoeren is noodzakelijk. Maar ze vreten het ook niet kaal. Als het gras te kort is stoppen ze gewoon.

Het enige waar wij ons op verkeken hadden is het macho bokkengedrag. Dat zijn de heren hier in ieder geval niet kwijtgeraakt door de castratie. De strijd om dominantie blijft constant sluimeren en leeft elk voorjaar op. Dat betekent concreet dat ze de brokken onder toezicht moeten krijgen (anders beukt de brutaalste de ander helemaal lens) en dat we gemaaid gras en andere verwennerij altijd in ruime mate op 2 a 3 plekken in de wei tegelijk neerleggen, zodat ze beide aan eten toekomen.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Algemeen info

Berichtdoor peertje » 25 apr 2017 18:33

Als kind had ik bokken en geiten... kan ook gewoon aan een kuur op het gras. Wel verplaatsen dan af en toe... ze eten de boel niet kaal, maar ze lopen natuurlijk ook. En een schuilhokje voor als het regent.
Overigens... zowel bokken als geiten kunnen bokken. Dus niet voor de lol bij de hoorns vatten en kijken wie het sterkste is. Daar doen ze braaf aan mee, alleen dan ook op onverwachte momenten en ook als dat niet leuk is, dus bij kinderen en mensen die er niet op bedacht zijn. En een bok die je met een sprong op de hoorns neemt wil je niet in je rug.
We hadden ze 's nachts overigens binnen... een geit die 's zomers om 4 uur buiten staat te mekkeren omdat het licht is en ze brokken verwacht, wordt door de buurt meest minder gewaardeerd.
Verder gaat je broer er vast veel plezier aan hebben, want het zijn erg aanhankelijke dieren :duimop:

protaq
Berichten: 160
Lid geworden op: 15 apr 2012 22:36
Land: belgie
M/V: M

Re: Algemeen info

Berichtdoor protaq » 25 apr 2017 19:21

En hie zit het met de iets vruchtbaardere grond?
Is dit een probleem of kunnen ze elk type grond aan?


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten