Kip dronken maken voor slachten?

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor Fryske » 17 jan 2016 12:26

Heb je het al eens zo gedaan, zoals in het filmpje Taki?
Dan zou je namelijk ervaren hebben dat er totaal geen strijd is!

Wij hebben het nu een paar keer op deze manier gedaan en het dier glijd gewoon weg.

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor TAKI » 21 jan 2016 14:21

Nee, ik ken de signalen van de dieren en doe het dus niet zo. Had het al eerder op een filmpje gezien maar vind het helemaal waardeloos. Tuurlijk glijdt het weg. Maar daarvoor zit je wel een hele tijd te prutsen met een stresskip en als het doodbloedt heeft het doodsangst tot het bewusteloos raakt.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor Fryske » 22 jan 2016 10:20

Naar wat jij zegt nog nooit gedaan maar ook filmpje niet gezien! Er is totaal geen stress! Moet er bij zeggen dat onze errug tam zijn en regelmatig in de armen genomen worden even te kroelen. Sommige kruipen uit zichzelf bij mij op schoot. Maar goed ieder zijn meug!

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor TAKI » 22 jan 2016 16:38

Goed lezen s.v.p.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor Fryske » 22 jan 2016 23:24

Ik lees prima! Maar als je het filmpje hebt gezien dan zie je geen stresskip en doodstrijd! Dus de tip is beter kijken.
Verder denk ik niet dat deze 'discussie' geen zin heeft. We hebben beide duidelijk een ander standpunt.

Gelukkig wonen we in een land waar dat mag en mogelijk is!

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor danielb » 23 jan 2016 06:05

heb het filmpje ook bekeken en zo zal ik dus zelf ook nooit een kip slachten.
eerst even over de uitleg waar ze zegt dat ze denkt dat deze kip niet meer legt.
ze zegt dat ze haar in het oog heeft gehouden en geen ei heeft gevonden terwijl deze kip waarschijnlijk juist aankomt en in dit hokje heeft gezeten.
want ze zegt dat ze het in het oog heeft gehouden terwijl deze kip daar inzat; tja.....is ook maar een uitleg,maar maakt niet zoveel uit of ze legt of niet hoor,want dan mag je natuurlijk nog altijd een kip slachten.
maar ik zou ook niet leggen als ik in zo een hokje zat hoor. ;)
nee.
zo gaat het niet.
of een kip kan zowiezo een tijd niet leggen,maar of een kip legt of niet kan je voelen aan hoe ver de heupbeentjes uit elkaar staan.
maar daar gaat het hier eigenlijk niet over in het topic.
en ja deze kip voelt en stribbelt dus wel tegen nadat er gesneden word,maar ze kan niet veel doen omdat ze vast word gehouden.
nu achteraf bekeken is het uiteindelijk ook wel snel gedaan,maar als je een kip eerst bewusteloos slaagt ziet en voelt ze het niet aankomen en is voor mij nog altijd de beste en snelste methode om daarna met het hakbijl erover te gaan.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor Fryske » 23 jan 2016 10:40

Het gaat idd. niet om de reden van slachten. Dat is weer een andere duscussie.

Mijn man geeft aan dat hij de kip niet strak vasthoudt, hij blijft het dier strelen. Dus geen tegenstribbelen, niets!
Ik heb ik het verleden de manier van hakbijl, nek omdraaien, hersens inslaan vaak gezien. Dit ging er nooit zo rustig aan toe als hier. Een kip legt niet vrijwillig de kop/nek op het hakblok en zo in de vrije loop de kop inslaan lukt ook niet.

Juist doordat je het dier haast in trance brengt werkt deze methode.

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Kip dronken maken voor slachten?

Berichtdoor TAKI » 24 jan 2016 01:43

De kip is niet in trance o.i.d. maar kippen die met de kop naar beneden worden gehouden, worden na een poosje wat lam. Zo gaan ze dus rustig en snel op het hakblok.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten