Zeer duidelijke films over het slachten van kippen

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Zeer duidelijke films over het slachten van kippen

Berichtdoor José » 09 nov 2011 20:45

Wat ik er van begrijp zijn het rubber plukvingers. Dat beschadigen zal dan wel meevallen neem ik aan.
Tenzij je je kip te lang in het hete water laat zwerven, dan is het kippensoep met pluimenbrij.
(Ervaring mee, jong haantje te lang in het water omdat ik zo nodig even moest roken na het hakken.) :oops:

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Zeer duidelijke films over het slachten van kippen

Berichtdoor Ron » 09 nov 2011 21:29

alain vdb schreef:Ik geef de voorkeur aan plukken met de hand, nu ja als je weinig slacht moet je ook niet vaak pluimen, en voor twee haantjes op een namiddag moet je de plukmachine niet bovenhalen :roll: Maar geeft zo'n plukmachine geen nadelige gevolgen voor het vlees en/of vel van de slachtkip?


Nee het heeft geen gevolgen voor het vlees of vel, immers het dier is dood dus kan geen blauwe plekken meer krijgen.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Zeer duidelijke films over het slachten van kippen

Berichtdoor Ron » 09 nov 2011 21:35

ingewanden verwijderen

http://youtu.be/JRF4EFOW2Vk

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Zeer duidelijke films over het slachten van kippen

Berichtdoor José » 09 nov 2011 22:53

Ja, duidelijk filmpje. Maar hier duurt het met uitleg ruim 2 minuten. Nu nog een filmpje van 20 seconden. ;)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Zeer duidelijke films over het slachten van kippen

Berichtdoor Ron » 09 nov 2011 22:57

Hij moet ook niet zoveel uitleggen maar gewoon doorwerken.
Het is sowieso slechte demo, altijd eerst een demo zonder uitleg geven daarna stap voor stap met uitleg.
Didactisch is hij erg slecht :mrgreen:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Zeer duidelijke films over het slachten van kippen

Berichtdoor José » 10 nov 2011 10:50

Ja, hij had de longen er bijvoorbeeld ook gewoon uit kunnen halen met de rest mee, in plaats van ze te vergeten... en de onderpoten waren er ook al af, scheelt weer filmtijd.
Die rvs bak met waterslang is overigens wél erg handig. Maar ja, niet voor zo af en toe een kippetje.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Zeer duidelijke films over het slachten van kippen

Berichtdoor Ruben » 10 nov 2011 11:21

Hoe grappig, al die mensen met een camera om te filmen hoe een kip geslacht wordt :mrnono:

Iets belangrijks voor als je dieren op deze manier van hun ingewanden ontdoet: vergeet de dieren niet uit te vasten. Hij trekt namelijk de krop langs achter door het gat vanvoor, maar als die vol eten/water zit, komt daar dus een geweldige smurrie uit. Dus als je gaat slachten en je wilt op deze manier kuisen, moet je ze op voorhand zonder eten en drinken zetten (bv. avond ervoor wegnemen en 's morgens slachten). Andere mogelijkheid is dat je eerst de krop er af snijdt (eerst beetje over het stuk tussen krop en maag gaan met je vingers dat dit stuk goed leeg is) en dan pas trekt. Als je enkel de borsten en billen er af snijdt, moet je deze handeling uiteraard niet doen :-)

Ivm de longen: ik heb ze dit jaar bij in de videe (koninginnenhapje of kippenragout of hoe noemen ze dat in Nederland :mrgreen: ) gedraaid, tot grote gruwel van de rest. Het gedacht is misschien vies, maar die dingskes hebben eigenlijk wel veel smaak!

Rob Chaams hoen
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 feb 2010 19:15
Land: nl
M/V: M
Locatie: kruisland nb

Re: Zeer duidelijke films over het slachten van kippen

Berichtdoor Rob Chaams hoen » 10 nov 2011 11:59

een van m'n zoons pakt de longetjes altijd als eerste ;)

als je een volle krop treft tijdens de slacht, het ding los werken, volledig in de hand nemen en aan de onderkant los snijden,weg mieteren.
dan kun je aan de binnenkant schoon werken.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Zeer duidelijke films over het slachten van kippen

Berichtdoor José » 10 nov 2011 23:37

Ja ik haal de krop ook altijd via de hals er uit en pas daarna de ingewanden via de achterkant. Maar dan pak ik wel meteen alles mee, dus ook de longen en de geslachtsorganen. Dan scheidt ik het meteen: longen, hart, lever en schoongemaakte maag gaan voor de honden. De rest gaat voor de vuilnisbak.
Grappig, zoveel mensen, zoveel manieren. Mijn euvel is dat ik weinig kippen heb momenteel en dat ik dus weinig slacht. En dus weinig routine/snelheid opbouw. Maar maakt niet uit.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten