slachten van kalkoenen

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

slachten van kalkoenen

Berichtdoor kippenloverken » 18 aug 2011 02:02

ik heb twee slachtkalkoenen .
nu gaan we deze over een week slachten maar ik weet niet hoe we dit moeten doen .
ik wil het natuurlijk wel diervriendelijk doen ,ik hoorde men pa al heel sadistisch bezig . :frons:
hoe moet ik dit aanpakken , en over het gewicht ze wegen over de 20kilo .

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: slachten van kalkoenen

Berichtdoor Chaamse Hoen » 18 aug 2011 16:45

Hoi,hoi...
ik snap je bedenkingen,en ik heb zo een beetje rondgesurft op het internet en wordt er niet echt vrolijk van het een en ander , een kalkoen slachten is toch andere koek als een kip slachten.
Ook las ik dat na het slachten de zenuwen noch behoorlijk doorwerken, zeker de vleugels, en dat kan zo hard gaan dat het vlees een soort blauwe plekken oploopt.( dus ook hiervoor heb je een oplossing voor nodig )
Ik zou je toch echt adviseren met je vader aan tafel te gaan zitten in een goed gekozen moment met het voorstel om voor de eerste keer het toch een vakkundige iemand te laten doen, en dan kan je vader ook gelijk leren hoe het moet.
Ik zou er zonder ervaring en wissen het niet gewon zo maar doen.........eerst leren!
Ik duim voor jou, dat je vader naar je luistert.

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: slachten van kalkoenen

Berichtdoor kippenloverken » 18 aug 2011 17:06

en kun je ook geen slag geven zoals bij kippen dat ze verdoofd zijn ?

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: slachten van kalkoenen

Berichtdoor Chaamse Hoen » 18 aug 2011 17:35

Ja kijk, alles kan!
Je kan deze twee kalkoenen als verzoeks konijntje gebruiken, en maar uitproberen ....onder het mum van “ Hamertje dik “ wat er gebeurt, enja ik ben er van overtuigd van dat het jullie lukt om die twee dood te krijgen,( en dan blijft je een hele lange tijd met een behoorlijk rotgevoel in je mag zitten wen het niet zo gaat als jullie verwacht hadden ) maar volgens mij wil je toch leren wat de humanste manier is, en ik heb noch nooit een kalkoen geslacht, dus ik weet het niet, en jij bent denk ik lichamelijk te zwak om deze klus te klaren, dus je vader moet info hebben.
Misschien is hier iemand anders op het forum die je vader handige tips kan geven, maar ik zou toch eerst toekijken en leren adviseren , en dan pas zelf aan de slag gaan.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: slachten van kalkoenen

Berichtdoor Dieter » 18 aug 2011 17:41

Dat kun je natuurlijk doen, maar dat verhindert de stuiptrekkingen helemaal niet.
Ik heb ook geen ervaring met kalkoenen, maar ik heb wel al enkele ganzen en muskuseenden geslacht.
Ik kan je verzekeren: daat zit heel wat meer kracht in dan in een doorsnee kip. Een kalkoen weegt dan nog eens meer dan het dubbele...
Het zal alvast geen luxe zijn om met zijn tweeën de klus te klaren.
Ik zou de poten samenbinden, persoon 1 houdt de vleugels stevig vast en persoon 2 geeft het dier een klap en snijdt of hakt het hoofd af.
Een andere mogelijkheid is om het dier in een zak te stoppen met een gat waardoor het hoofd zit. Op deze manier kan hij de slachter niet verwonden met poten en vleugels.
Veel succes!

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: slachten van kalkoenen

Berichtdoor Ron » 18 aug 2011 19:45

Wat ik gezien heb tijdens mijn zoektocht naar een plukmachine is, dat kalkoen
slachten eigenlijk net zo makkelijk als een kip. Echter ze wegen 10 keer
zoveel.
Het makkelijkste is ze in een slachttrechter te doen, zodat ze hun vleugels
niet meer kunnen bewegen. Of een Ton met een gat onderin de bodem.

Andere mogelijkheid is een oude deken te pakken en daar de kalkoen in wikkelen,
zodat de kalkoen ook gefixeerd is.

Ieder geval zorgen dat ze niet meer kunnen bewegen, daarna is het precies
als een kip slachten.

Succes.

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: slachten van kalkoenen

Berichtdoor kippenloverken » 18 aug 2011 19:54

ook de slag in de nek ?
ik wil wel dat ze zo weinig mogelijk pijn hebben .

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: slachten van kalkoenen

Berichtdoor Dieter » 18 aug 2011 20:02

Een dier moet je op het hoofd slaan, niet in de nek.
Als je een vaste én harde hand hebt sla je een kip , kalkoen, ... eigenlijk al morsdood met die ene slag. In het slechtste geval is hij buiten bewustzijn.
Hier worden alle dieren geslacht d.m.v. een slag op het hoofd en daarna snel het hoofd afsnijden met een vlijmscherp aardappelmesje. Iedereen heeft zo zijn methode, maar ik ben ervan overtuigd dat deze methode een snelle dood zonder lijden tot gevolg heeft.

Msp
Berichten: 729
Lid geworden op: 30 apr 2011 22:29
Land: nl
M/V: V

Re: slachten van kalkoenen

Berichtdoor Msp » 19 aug 2011 11:58

Waarom eerst een slag in de nek met de botte kant van de bijl. Ikzelf zou voor de scherpe kant van de bijl kiezen. koppie eraf is toch dood?

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: slachten van kalkoenen

Berichtdoor Dieter » 19 aug 2011 20:20

Wat je gelezen hebt komt uit een artikel dat Gonda geschreven heeft en dat beschrijft de manier waarop ZIJ haar dieren slacht. Dit is echter geen wet van Meden en Perzen. Hier gebeurt het slachten op een andere manier en waarschijnlijk zijn er nog een aantal andere varianten. Bedoeling is dat het snel en pijnloos gebeurt.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten