Economisch rendabele rassen

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Gebruikersavatar
Stefaan
Berichten: 450
Lid geworden op: 28 sep 2008 18:28
Land: B
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Economisch rendabele rassen

Berichtdoor Stefaan » 28 okt 2011 06:09

Economisch rendabel kan men mijn inziens op meerdere manieren interpreteren.

De één kijkt primair naar een snelle vleesaanzet, de ander bekijkt het iets meer globaal.

Zo vind ik persoonlijk de Bassette een prima nutsdier. Een halfkriel met een behoorlijke eiproductie.

Best of both worlds?

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Economisch rendabele rassen

Berichtdoor Dieter » 28 okt 2011 08:14

Mijn vader heeft de Bassette ook enkele jaren in de hokken gehad. Zoals je zegt: een echte aanrader, maar waarschijnlijk te "gewoontjes" om echt door te breken bij de gemiddelde kippenhouder.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Economisch rendabele rassen

Berichtdoor Ruben » 28 okt 2011 08:51

Bassette en Gele van Mehaigne zijn vergelijkbaar, al is er wel verschil in eigrootte tussen verschillende lijnen. Die van Bram De Rudder zijn lijn zijn nog echte nutskiekens die boenken van eieren leggen, maar andere lijnen durven al eens "kleine" (eigenlijk gewone) eieren leggen.

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: Economisch rendabele rassen

Berichtdoor henkzeeland » 28 okt 2011 16:25

Ruben, nog bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoord over de Gele van Mehaigne !
Het lijkt me niet eenvoudig om met relatief weinig fokkers een heel ras in stand te houden en ook nog te verbeteren. Misschien is het al eens geprobeerd, maar je zou kunnen inspelen op het hopelijk nog aanwezige restantje regionaal-chauvinisme bij de mensen in Mehaigne. Gewoon het provinciebestuur aanschrijven en/of een mooi artikel in de Gazet van Mehaigne (geen idee hoe de locale krant daar heet) laten plaatsen. Misschien levert het een aantal nieuwe kippenhouders op ?

Interessant dat er nog een echte productielijn van de Bassettes bestaat. Dat wist ik niet. Ook zulke leuke kippen.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Economisch rendabele rassen

Berichtdoor Dieter » 28 okt 2011 17:29

Jammer genoeg geldt de opmerking i.v.m. het in stand houden van zeldzame rassen voor een heel groot deel van het rassenareaal. Als je het fokkersboek er eens zou bijnemen dan merk je dat heel veel rassen slechts door een handvol fokkers gehouden worden. Je mag er dan nog bijdenken dat zelfs een deel van deze fokkers ofwel het ras niet meer bezitten, er niet mee fokken of geen nafok verkopen.

Gebruikersavatar
Stefaan
Berichten: 450
Lid geworden op: 28 sep 2008 18:28
Land: B
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Economisch rendabele rassen

Berichtdoor Stefaan » 29 okt 2011 05:00

Dieter schreef:Mijn vader heeft de Bassette ook enkele jaren in de hokken gehad. Zoals je zegt: een echte aanrader, maar waarschijnlijk te "gewoontjes" om echt door te breken bij de gemiddelde kippenhouder.


Ik veronderstel dat je met "te gewoontjes" bedoelt dat de Bassette een weinig opzienbare kip is met een laag knuffelgehalte? Verbeter me maar indien ik verkeerd ben.

Ik heb eerder het idee dat veel mensen worden afgeschrikt door de uitstekende vliegkunsten van de Bassette. Zelf heb ik altijd graag Bassettes gewild doch ik verkeer niet in de mogelijkheid om de ren(nen) volledig door netten af te sluiten.
Laatst gewijzigd door Stefaan op 29 okt 2011 05:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stefaan
Berichten: 450
Lid geworden op: 28 sep 2008 18:28
Land: B
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Economisch rendabele rassen

Berichtdoor Stefaan » 29 okt 2011 05:06

henkzeeland schreef:Interessant dat er nog een echte productielijn van de Bassettes bestaat.


Hoe bedoel je?

Voor zover ik weet is de Bassette eerder een vrij zeldzame verschijning, hoor.

Of misschien beter uitgedrukt, worden maar heel af en toe eens te koop aangeboden. Misschien worden ze uitsluitend gefokt voor de slacht? Kan ook natuurlijk.

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: Economisch rendabele rassen

Berichtdoor henkzeeland » 29 okt 2011 10:38

@Stefaan: zie het bericht hieronder.

Ruben schreef:Bassette en Gele van Mehaigne zijn vergelijkbaar, al is er wel verschil in eigrootte tussen verschillende lijnen. Die van Bram De Rudder zijn lijn zijn nog echte nutskiekens die boenken van eieren leggen, maar andere lijnen durven al eens "kleine" (eigenlijk gewone) eieren leggen.


Ik kom Bassettes (gelukkig) regelmatig tegen op de diverse verkoopsites, dus extreem zeldzaam zijn ze nu ook weer niet. En het is zeker geen vleesras. Ze staan bekend om hun goede legkracht.

Gebruikersavatar
Stefaan
Berichten: 450
Lid geworden op: 28 sep 2008 18:28
Land: B
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Economisch rendabele rassen

Berichtdoor Stefaan » 29 okt 2011 12:48

henkzeeland schreef:@Stefaan: zie het bericht hieronder.

Ruben schreef:Bassette en Gele van Mehaigne zijn vergelijkbaar, al is er wel verschil in eigrootte tussen verschillende lijnen. Die van Bram De Rudder zijn lijn zijn nog echte nutskiekens die boenken van eieren leggen, maar andere lijnen durven al eens "kleine" (eigenlijk gewone) eieren leggen.


Ik kom Bassettes (gelukkig) regelmatig tegen op de diverse verkoopsites, dus extreem zeldzaam zijn ze nu ook weer niet. En het is zeker geen vleesras. Ze staan bekend om hun goede legkracht.


Aha, oké. Je refereert naar de lijn van die meneer De Rudder. Ik snap het. Bedankt.

Zou het soms kunnen dat er in Nederland méér Bassettes worden aangeboden dan in Belgie? (misschien een beetje off-topic).

Gebruikersavatar
rik60
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 dec 2010 20:21
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Torhout

Re: Economisch rendabele rassen

Berichtdoor rik60 » 31 okt 2011 21:10

Bassettes zijn inderdaad heek goede nutskippen, je kan ze moeilijk een dubbeldoel ras noemen,maar de leg is heel goed en ook de vleesaanzet bij de jonge haantjes is ok. Gezien de veelheid aan kleurslagen is het een droom van een kipje.
Eieren van onze kwartelkleurige halen gemakkelijk 45 gram per stuk. Zeldzaam zou ik ze niet noemen. Hebben er nog een twintigtal zitten. We bieden er te koop aan op de tentoonstelling in Veldegem op 20 november en er zijn er ook ingeschreven in de verkoopsklasse van Afflighem de week erna


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten