mestkuikentjes gevraagd

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
johnny69
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2016 22:20
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Wielen (Niedersachsen)

mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor johnny69 » 08 apr 2016 16:28

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum.
Ik heb al wel heeeeeel veel berichten gelezen hier op het forum en veel info gevonden.
Nu heb ik al een aantal keren(met succes) zelf eieren uitgebroed van de ross 308 vleeskuiken en de isa brown legkip
Ik had een broedmachine voor 48 eieren, maar dit werd me al snel te klein en daarom nu met een zelfbouwproject begonnen voor 192 eieren.
Dit zal nog enige tijd in beslag nemen maar wilde al wel graag weer mestkuikens hebben.
Dus wilde langs deze weg vragen of iemand mij kan helpen aan ééndagskuikens van de ross 308, ross 708, cobb 500 of isa white liefst rond de 100 a 125 stuks.

BVD Johnny

_Amber_
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 aug 2014 17:58
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Roeselare

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor _Amber_ » 12 apr 2016 20:58

Al eens nagevraagd bij de aveve of horta ofzo (weet niet welke tegenhangers deze hebben in Duitsland)? Die kunnen meestal wel mestkuikens leveren voor zover ik weet...

jev
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 dec 2014 19:27
Land: belgie
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor jev » 14 apr 2016 20:02

Wat zijn de verschillen tussen ross 308, ross 708, cobb 500 en isa white?

johnny69
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2016 22:20
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Wielen (Niedersachsen)

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor johnny69 » 23 apr 2016 00:35

Gaat dus niet lukken om mestkuikens te krijgen. Maakt niet uit, mijn broedmachine is inmiddels klaar en gelukkig kon ik wel aan broedeieren komen voor de ross 308.
Even een kleine uitleg, alle vier de vleeskuikens zijn hybride, gekweekt voor een bepaald doel (snel groeien en veel vlees.) echter de ross308 is gekweekt voor zijn borstvlees kipfilet (ook wel dubbele borsten genoemd.) Echter de ross708 is gekweekt voor zijn poten. Beide is een sterk ras en als je deze als particulier opfokt kun je ze iets langer laten leven dan de 6 weken die ze krijgen bij de reguliere fokker.
Door ze systematisch vanaf 2 weken op dieet te zetten groeien ze langzamer en hebben ze meer kans om sterkere botten op te bouwen en krijgen ze ook een betere vleesstructuur, een sterker hart en een gelukkiger leven.
Kunnen ze ook nog vrij buiten lopen zijn ze helemaal gelukkig.
Zelf houd ik ze altijd op deze manier en krijg ik er veel voor terug 1 haan levert een borstenpartij op van maar liefst 2200 gram alleen borstfilet, 2 bouten van 1600 gram en twee flinke vleugels van 375 gram per stuk kortom een geslachte haan van in totaal 4,5 kilo. Omgerekend aan voer en andere kosten komt dat in taal op net 3 euro per haan.
Hetzelfde geld voor de cobb500 en de isa white.

_Amber_
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 aug 2014 17:58
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Roeselare

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor _Amber_ » 24 apr 2016 13:52

Mooi dat je ze op deze manier kan houden :duimop:
Maar een haan van 4.5kg, op welke leeftijd heb je deze dan geslacht?

Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor Fets » 11 feb 2017 20:19

Kijk eens aan, via google kom ik nu weer hier terecht en ben dus niet de enige die kippen echt puur voor de slacht wil hebben! Los van het feit dat ik ook kippen voor eieren wil hebben.

Zelf wil ik in de toekomst ergens wel de Cobb500, het sprak mij namelijk wel aan dat de kostenratio erg gunstig liggen en idd dat je ze langzamer kunt laten groeien met een iets betere kwaliteit voer. Het zal weliswaar dan naar mijn mening wat duurder zijn dan de 3 euro, maar dat maakt voor mij niet veel uit. Ik prefereer dan de iets hogere kosten en een beter leven voor de kip.

Ik ben momenteel aan het uitzoeken hoe alles werkt en geregeld moet worden en heb alleen maar ervaring met het slachten van vis wat ik altijd met plezier heb gedaan en binnenkort weer ga doen. (paling liefhebber) Hoewel aan de waterkant met regelmaat wel eens een snoekbaars door mij opgepeuzeld is :kwijl: Maar nu ik de kans binnenkort heb wil ik eindelijk mijn eigen kippen hebben.

Zou het leuk vinden als jij je ervaringen wilt delen met mij!

Vriendelijke groet, Stef

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor Fryske » 12 feb 2017 10:04

Haha, grappig...ik was dit aan het zoeken voor je....had het linkje al gekopieerd, zie ik jouw er ineens onderstaan :-D

brahma77
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2016 14:11
Land: Duitsland
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor brahma77 » 22 feb 2017 20:32

Hoi Stef,

Uiteraard wil ik mijn ervaring met je delen.
We zijn alweer een jaar verder nadat ik op het forum had gevraagd om mestkuikens, ondertussen al een paar goede adressen gevonden en ook een vast adres waar ik kuikens kan halen zowel kip als kalkoen.
Jammer genoeg kon ik niet meer op het kippenforum inloggen met mn gebruikersnaam en moest ik mij opnieuw aanmelden, maar goed ben dr weer.

ondertussen zijn we al vele mestkuikens verder (Ongeveer 400) heb er ook veel van geleerd en weet ondertussen hoe het (goed) werkt.

Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor Fets » 22 feb 2017 20:42

Super, dan weet ik nu waar ik de ervaring van iemand kan halen :cool:

Laat mij dan als eerste maar de meest simpele vraag stellen waar ik nu al de hele tijd tegenaan loop en waar ik maar niet over uit kan komen, welke soort? Zeg het mij maar want ik zie de bomen door het bos niet meer. :oops:

brahma77
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2016 14:11
Land: Duitsland
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor brahma77 » 22 feb 2017 21:30

Hoi fets,

Ik snap wat je bedoeld ik zag ook door de bomen het bos niet meer en na veel vallen en opstaan weet ik nu hoe het moet en wil mijn ervaring graag met iedereen delen.

Het meest gebruikte soort is de ross308, ross708 en de isa white. dit zijn hybride soorten (rassen)
Dit is wat je het meeste vind bij grotere mesterijen zelf heb ik altijd de ross308 en of de isa white.

Tussen de mestkuiken van mij en tussen die van de grote mesterijen zitten erg veel verschillen niet zozeer de soort maar de manier van opfokken.

De kuikens in de grote sector worden niet ouder dan 6 weken (die van mij 10 tot 12 weken.)

Uit de groter sector worden ze 1,6 kilo, geslacht 1 tot 1,2 kilo (die van mij worden met gemak 3 tot 4 kilo soms tot wel 4,5 a 5 kilo)

In de grote sector krijgen ze geen daglicht te zien alleen kunstlicht, dit doen ze om ze kunstmatig snel te laten groeien, doe je bijvoorbeeld snachts om 3 uur het licht aan worden ze actief en gaan ze eten en drinken dus groeien ze sneller.

Dit is dan een korte uitleg maar in het grote geheel werkt dat wel zo. (Bij mij lopen ze gewoon buiten in een grote ren te scharrelen. Dit is ook goed te merken aan het vlees zijn ook ongewoon lekker van smaak.)

Ook krijgen ze geheel ander voer dan in de grote sector daar krijgen ze speciaal fokvoer zodat ze snel groeien.
Hier krijgen ze vooral groenvoer die ze zelf vinden en voer bij met heel veel mais uit persbalen en opfokmeel voor kuikens en dan nummer 2 ook veel keueknafval maar dan alleen wat rauw is, niet gekookt gekruid en of gezouten en geen vleesproducten.

Heb je nog meer vragen brand gerust los.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten