Kippen slachten met dappere zoon

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Kippen slachten met dappere zoon

Berichtdoor susiepolletje » 11 sep 2016 21:47

Nog maar een paar jaar geleden hier op het forum hulp gevraagd omdat ik alleen wou leren slachten met behulp van een trechter. Ik slachtte altijd met mijn schoonvader, maar omdat hij op leeftijd kwam wou ik het graag alleen kunnen. Toen nog heel spannend, maar inmiddels elk najaar even een klusje waarna we heerlijke haantjes in de pan gooien.

Gisteren een nieuwe mijlpaal bereikt. Nadat zoonlief (10 jaar) al een paar keer op afstand meekeek kwam hij gisteren ineens met de melding: "mam, ik wil meehelpen".
Na mijn aarzelende "weet je het zeker?" en zijn "ja echt zeker", zijn we aan de slag gegaan.
Ik het doodmaken en villen, en zoonlief heeft, nadat ik het 1 keer had voorgedaan, 14 haantjes ontdaan van alle ingewanden en wel zo netjes dat ik alleen nog hoefde na te spoelen.

Inmiddels is hij nu 10 euro rijker (hij wist niet eens dat hij er wat mee zou verdienen, had hij niet om gevraagd) en supertrots en moeder is nog veel trotser :duimop:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen slachten met dappere zoon

Berichtdoor danielb » 11 sep 2016 22:00

jong geleerd is oud gedaan. :duimop:
vroeger heb ik het ook veel gedaan.
ik moet eerlijk zeggen dat ik het nu met meer tegenzin doe dan vroeger.
vorig jaar nog vanalles zelf geslacht zoals konijnen,kippen,kalkoenen en ook voor de eerste keer eenden.
ganzen wilde ik ook proberen,maar heb dat toch maar overgeslagen,want daar had ik echt geen zin in.
dit jaar zullen het enkel een teveel aan kippenhaantjes worden .
14 haantjes is een hele klus en al maar goed dat je nieuwe hulp hebt nu :duimop:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kippen slachten met dappere zoon

Berichtdoor José » 14 sep 2016 12:38

Zulke zonen moet je koesteren! Ze laten zien dat ze niet van de huidige watjescultuur zijn en ik denk dat het ook in hun voordeel is in hun latere levensloop.
Mijn dochters kwamen ook wel eens kijken en vonden het 'wel interessant'. Maar zodra er op de keukentafel ingewanden uitgehaald werden waren ze vertrokken door de geur. Waar ik dan zelf totaal niet om maal.
Complimenten voor je zoon en voor je opvoeding!


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten