Welk ras hanen zijn het beste voor vlees

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Welk ras hanen zijn het beste voor vlees

Berichtdoor Jan Bollen » 20 sep 2016 22:40

Als je slachthaantjes wil opzetten om vet te maken dan kan je ze beter in de winkel kopen. Dan smaken ze naar de haantjes die je altijd al gewoon was.
Wil je echter lekkere haantjes dan zal je moeten zorgen dat ze de ruimte hebben om te scharrelen en allerlei groen en insecten te kunnen eten. Je moet dan ook leren hoe je ze moet bereiden. Een haan die een maand of 5 of 6 heeft buiten gelopen is veel taaier als dat men gewoon is te eten. Je kan die niet een kwartier aan de gril hangen en opeten.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Welk ras hanen zijn het beste voor vlees

Berichtdoor José » 25 sep 2016 06:31

Dat ben ik helemaal met je eens, Jan. Bij mij was de opzet 'de stoofpot'. Gewoon omdat ik een goede Coq au Vin waardeer. Het enige dat ik met de Ross mistte was dus de smaak van 'Coq' (de 'vin' en overige ingrediënten zaten wel goed). Met de Noord Hollands Blauwen daarentegen had je juist een perfecte 'coq-smaak'.
De reden waarom ik dit eenmalige project deed was om te kijken of er verschil was tussen de smaak van plofkippen uit de industrie en plofkippen die een klein half jaar een normaal buitenleven hadden. En dat vond ik smaaktechnisch dus tegenvallen.

En Daniël en Jan: kom eens met interessante recepten als je wilt. Want algemeen bekend: onze zuiderburen weten wat lekker is. :kwijl:

Johan H
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2016 14:09
Land: nederland
M/V: M

Re: Welk ras hanen zijn het beste voor vlees

Berichtdoor Johan H » 01 dec 2016 21:32

Een ras met faam wat betreft vlees kwaliteit is de DORKING uit eigen ervaring kan ik dit beamen want we benutten onze overtollige hanen zelf ook met smaak !

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Welk ras hanen zijn het beste voor vlees

Berichtdoor braser » 01 dec 2016 22:24

Misschien heeft de plaatselijke Poelier of Slager nog wat tips in welk ras zij verkopen :gossip:

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Welk ras hanen zijn het beste voor vlees

Berichtdoor Jan Bollen » 02 dec 2016 07:16

Zoek het recept van Gentse waterzooi eens op. Het beste smaakt hij dus met verse ingrediënten uit eigen tuin. Niet met gewone soepkippen maar met jonge haantjes die buiten hebben gelopen.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welk ras hanen zijn het beste voor vlees

Berichtdoor danielb » 02 dec 2016 21:49

Johan H schreef:Een ras met faam wat betreft vlees kwaliteit is de DORKING uit eigen ervaring kan ik dit beamen want we benutten onze overtollige hanen zelf ook met smaak !



de naam kwam mij heel bekend voor.
maar heb persoonlijk nog nooit iemand gezien met deze dieren of zelfs niet tegen gekomen in aanbod opt net.
effe nog eens opgezocht.
nu zie ik dat deze ook 5 tenen hebben.
ik heb al lang interesse gehad om mijn zijdehoenders zwaarder of sneller groeiend te maken,maar met een kruising van een ras met 5 tenen omdat ik daar dan al niet op hoef te selecteren.
uiteindelijk een kleinere baard of kuif verkrijgen maakt niet uit,want heb nu al soms dieren die niet goed kunnen zien.
er was de houdan en de faverolles.
de faverolles mijn voorkeur omdat ze meer wegen.
maar nu zie ik dus dat de dorking nog zwaarder is en zelfs dorkings met rozekam zijn.
wat wegen je hanen op 12 weken ongeveer?

Johan H
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2016 14:09
Land: nederland
M/V: M

Re: Welk ras hanen zijn het beste voor vlees

Berichtdoor Johan H » 04 dec 2016 23:51

De donker zilverpatrijs Dorkings zijn zwaarder dan de Buff of de Porselein Orpingtons die ik heb ,gewogen heb ik ze niet.
De rode Dorking's zijn wat minder zwaar.
Van de donker zilverpatrijs heb ik ook enkele en rozekammige.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast