Kip dood schieten

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Kip dood schieten

Berichtdoor happybird » 25 sep 2016 16:38

Beste allemaal,

Wij hebben een zieke kip thuis. Het gaat om een marans, die middenoor ontsteking heeft gehad waardoor ze nu al haar evenwicht kwijt is. Dit komt ook niet meer terug. Het is erg sneu om te zien hoe ze steeds ondersteboven op de grond ligt en al vallend en weer opstaand richting het voer en water moet. Ook kan ze niet meer het nachthok in. Al met al leek het mij dus beter om haar uit d'r lijden te verlossen.

Nu heb ik nog nooit een kip geslacht, en ik wil deze kip ook niet opeten. Ik wil haar dus alleen doden. Ik heb een grote luchtbuks waar ik haar zo mee door de kop kan schieten. Het lijkt mij dat het dan meteen voorbij is. Ze ligt ook zo ongeveer de hele dag roerloos op de grond, dus missen zal niet gebeuren. Maar is dit een beetje een goede mogelijkheid? Of kan ik haar op een betere manier ombrengen?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kip dood schieten

Berichtdoor José » 25 sep 2016 17:06

Nee, zou ik niet gokken. Een luchtbuks heeft meestal niet genoeg kracht. Een kennis van me heeft dat ook eens geprobeerd, en hoewel het wel één van de sterkste buksen was en hij de kip goed raakte, leefde de kip toch nog te lang waardoor hij moest herhalen en herhalen.

Een snelle en efficiënte methode is deze: je zorgt voor een stevige klauwhamer, vuistje oid (of zware vleesklopper) en een van te voren goed scherp geslepen mes. Plus emmer.

Je legt de kip heel rustig op de buik op een harde ondergrond met de kop naar voren. Je geeft 1 ferme tik op de achterkant van de kop. De kip is dan bewusteloos. Direct pak je haar op, klemt haar tussen je knieën met het lijf (borst naar boven), pakt met 1 hand de kop vast en snijdt met de andere hand aan weerszijden direct onder de lellen met een flinke snee de halsslagaders door. Dit doe je boven de emmer. Je houdt de kip aan de poten boven/in de emmer vast tot eventuele stuiptrekkingen voorbij zijn. Deze stuiptrekkingen moet je niet verwarren met 'nog in leven zijn' en 'bewustzijn'. De kip is dan echt al dood en merkt niets meer, maar de stuiptrekkingen zijn een soort spasmen die er bij horen. Deze handelingen kosten nog geen 10 seconden en de kip merkt na de slag op het achterhoofd al niets meer. De stuiptrekkingen variëren per kip. De meesten doen dat hooguit een minuut, sommigen iets langer. Dan leg je de kip in de emmer te rusten. Wat je er daarna mee doet (begraven, kliko, als voer voor vossen in een greppel enz.) is aan jou.

Het is niet leuk om te doen, maar wel zo diervriendelijk mogelijk. Succes en sterkte!

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip dood schieten

Berichtdoor happybird » 25 sep 2016 17:12

Bedankt voor je reactie. Ik weet niet hoe dat toen bij jou kennis ging, maar ik kan de buks wel gewoon op de kop van de kip zetten. Die beweegt namelijk niet echt meer. Van zo dichtbij moet de kracht wel voldoende zijn lijkt me?

De methode die jij noemt kwam ik inderdaad op internet vaker tegen als goede manier. Dat is voor mijn gevoel alleen wat langzamer. Ook die eerste klap ter verdoving moet goed zijn, en ik ben dus geheel onervaren.

jev
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 dec 2014 19:27
Land: belgie
M/V: M

Re: Kip dood schieten

Berichtdoor jev » 25 sep 2016 17:29

Ik denk wel dat het lukt met een luchtbuks hoor.

Link naar het filmpje verwijderd, om te voorkomen dat hierover een discussie ontstaat (mod)

Als je kraaien en konijnen er mee kunt schieten.

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip dood schieten

Berichtdoor happybird » 25 sep 2016 18:45

Ik heb het gedaan met de buks, en daarna meteen de kop er af gehakt voor de zekerheid. Zag nu ook dat de kip sterk vermagerd was, dus dit was maar beter zo. Bedankt voor het mee denken!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip dood schieten

Berichtdoor Fryske » 25 sep 2016 20:51

Sterkte! Ondanks de noodzaak zal het niet makkelijk geweest zijn!

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip dood schieten

Berichtdoor happybird » 26 sep 2016 05:53

Was het zeker niet inderdaad! Vooral de "stuiptrekkingen" zijn heel naar om te zien.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip dood schieten

Berichtdoor Trea » 26 sep 2016 22:17

Sterkte happybird.

:aai: Zoiets te moeten doen lijkt mij ook heel naar.

Lang geleden heb ik wel eens een kip nog lang zien rondrennen nadat de kop was afgehakt. Juist door het doorsnijden van de zenuwen (kop afslaan) gaan ze enorm stuiptrekken. Ook al is de kip al dood, de 'elektriciteit' zorgt dan nog voor de bewegingen.

Net nog iets bizars gezien met een slang op tv (ned 2) daar was de kop van een slang afgehakt. De slangekop beet vervolgens in zijn eigen staart. reflexmatig.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kip dood schieten

Berichtdoor José » 26 sep 2016 23:41

Het is inderdaad nogal een verschil of je de kop afhakt of dat je de halsslagader doorsnijdt. In het laatste geval heb je veel minder (en dus korter) stuiptrekkingen. Vroeger deden we het altijd met de zeer scherpe bijl. Ging snel, maar sommigen fladderden en stuipten nog wel 3-4 minuten. Of, als je dacht dat het klaar was, begon het na een minuut opnieuw.

Met doorsnijden van de aders gaat het veel 'gedoseerder' en ook beduidend minder gefladder en gestuip.

Maar het zal er zeker ook toe doen hoe slecht de kip er aan toe was. Een uitgeputte kip duurt veel minder lang dan een vitaal dier dat je slacht voor consumptie.

Mijn laatst geslachte kip (vorige week) was zo ziek dat ze nog 3-4 kleine pulsjes gaf nadat ik haar doorsneden had. Was eigenlijk direct al slap.

Als ik nu nog voor consumptie zou slachten (wat ik niet meer doe) zou ik ook niet meer gaan voor 'kop er af'.
Ik ben er ook van overtuigd dat de kip veel malser zal zijn als deze 'zacht wegglijdt' met zo min mogelijk stuiptrekken.

Hoe dan ook, het hoort er bij maar het blijft rot om te doen.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten