taaie haan

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: taaie haan

Berichtdoor José » 23 feb 2017 21:45

Nee, een hond herkent een geslachte kip van eigen erf niet als zodanig en nee, rauw kippenvlees en rauwe botten kunnen bij een hond totaal geen kwaad. Onze honden haalden fazanten uit het veld op en daar bleven hoogstens 2 klauwtjes en de kop van over. In al die jaren nooit een probleem gegeven. Is ook logisch, is natuur. Gekookte of gebraden botten moet je inderdaad nooit geven vanwege de veranderde botstructuur en inderdaad daardoor scherpe splinters.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: taaie haan

Berichtdoor danielb » 23 feb 2017 23:26

Trea schreef:Lijkt me niet verstandig de kippen rauw op te voeren aan de hond. Als hij doorkrijgt dat het de haan is die een dag eerder nog vrolijk rondliep.... Dan gaat je hond misschien wel zelf een slachtpartij aanrichten onder de kippen.

Er zijn echt wel honden die op kippen jagen.


mijn honden jagen op alles wat er op het erf komt.
bijvoorbeeld muizen en ratten. (als ze er zitten ;) )
ze maken wel zoveel kabaal dat bijvoorbeeld duiven die op de grond komen eten of een fazant dat hier terecht is gekomen al snel weg is.
ook de wilde konijnen zullen niet lang leven als ze die te pakken hebben. (tijd terug nog een slachtoffer geweest)
ook een totaal vreemde kip moet hier oppassen.
maar alles wat hier rondloopt van mijn pluimvee blijven ze mooi vanaf en ze lopen daar dag en nacht bij.
ook mijn 3 mannelijke nijnen die op de koer zitten moeten totaal geen bang hebben van de honden (en daar hoef ik echt niet bij te zijn dan.)
andersom wel :gulzig:
een hond die goed is opgeleerd en weet wat baasje wil,zal mooi van de huisdieren afblijven.
mijn beide honden hebben trouwens een sterk jachtinstinct. (jack russel en dobermann)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: taaie haan

Berichtdoor Trea » 24 feb 2017 10:31

@ DANIEL, inmiddels wat :offtopic:

Het was ook de hond van de buren die bij mij moeder de kippen kwam roven.

En ik zou zeker geen rattenvergif neerleggen als je hond ratten eet. Rattenvergif stapelt. Wedden dat je hond daar op een gegeven moment last mee krijgt als hij regelmatig een rat verorbert.

:ontopic: En nu kunnen we weer verder met tips en gerechten van taaie volwassen hanen.

brahma77
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2016 14:11
Land: Duitsland
M/V: M

Re: taaie haan

Berichtdoor brahma77 » 24 feb 2017 13:40

Inderdaad ontopic blijven we dwalen af, mijn schuld sorry :oops:

Oude hanen gaan wel goed in de soep als je ze lang laat trekken dus ook in de oven op een lage temperatuur zeg 150 graden lang en langzaam laten garen kun je er wel lekkere gerechten van maken.
Bijvoorbeeld op een zondag als je lekker de tijd hebt.

Meestal heb ik ook op een zondag geen tijd :huil: :-x

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: taaie haan

Berichtdoor peertje » 24 feb 2017 19:01

Tip van een oude kennis van me:
Inwrijven met zout en peper, besprenkelen met citroensap (ik voeg er zelf altijd nog flink laos aan toe) en dan zeker een uur laten staan. Af en toe keren (dan komen evt bovenliggende stukken ook in aanraking met het lekvocht)

Daarna kip opzetten met... water!! Op laag vuur in een klein laagje water dus met deksel op de pan. Idee erachter is dat het vet langzaam vrijkomt en tegen de tijd het water op is, ze vanzelf aanbraden in het vet. En de temperatuur komt de eerste tijd niet boven de 100 graden...
Maar ja: taaie hanen verkopen ze niet in de winkel, heb ik zelf geen ervaring mee. Een taaie, ook -soep-, kip heb ik nog nooit gehad...

Tik en Tok
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jul 2018 10:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: taaie haan

Berichtdoor Tik en Tok » 03 aug 2018 22:52

Hoe oud een haan ook is, je kunt er altijd nog een heerlijke ragout (of bitterballen) van maken :gulzig:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: taaie haan

Berichtdoor Kip La La » 04 aug 2018 08:17

Ondertussen is dit topic ouder dan menig taaie haan.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten