Nadenken en hoe aan te pakken.

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
danielb
Berichten: 7174
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor danielb » 12 feb 2017 00:53

je kunt als bodybuilder misschien wel vegan zijn,maar die kan misschien ook wel sterioden gebruiken ;)
daar ben ik dus zo al helemaal nooit voor geweest. (de steroïden dus)
body building is werken aan het lichaam en dat kan je zeer ruim bekijken.
maar een body builder dat bijvoorbeeld wedstrijden wil doen (zonder vals te spelen) moet zeker ei en melk eiwitten binnen krijgen.
mijn borst en biceps zouden in ieder geval niet zijn wat ze nu zijn als ik geen ei of melk eiwitten meer zou binnen spelen ;)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Fryske » 12 feb 2017 09:40

Fets schreef:Scharrelen met z’n allen of met enkele soortgenoten in een kooi: het maakt niks uit voor het kippengeluk, zo stelden wetenschappers uit Australië vast.



Zoek even door dan vind je vast ook andere wetenschappelijke bewijzen.
Omdat ze zo gelukkig zijn moeten de snavels kort gebrand worden.

Meende toch dat je begon met je verhaal dat de kip in deze wel gewoon kip zou moeten kunnen zijn.

Als je van plan bent om de eieren te eten, het vlees te eten dan is het heel belangrijk dat ze meer dan voldoende ruimte hebben. Hoe kleiner de ruimte hoe groter de infectiedruk. Hoe groter de infectiedruk hoe groter de kans dat je met AB en andere medicatie ziektes en besmettingen tegen moet gaan.

Eet smakelijk :mrnono:

Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Fets » 12 feb 2017 18:06

Geen paniek, ik begin niet aan plofkippen en zal ze alle ruimte geven die er maar is. :lol:

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor braser » 12 feb 2017 21:48

20 Eieren in de week...ik hoop dat je vrouw een tweede slaapkamer heeft ;)

jev
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 dec 2014 19:27
Land: belgie
M/V: M

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor jev » 12 feb 2017 22:23

Ik zou meer aan de Mechelse koekoeksklok denken als ras
Die zijn meer op het vlees gericht dan Jersey Giants denk ik. Hierop kan je dan een hybride haan zetten zodat ze sneller groeide. Wat je ook kan doen is broedeieren gaan halen bij een broeierij. De marktprijs van deze eieren liggen rond de 15-20 cent/stuk.
En als je deze kippen veel plaats geeft en niet te veel vetmeel gaan ze niet echt afzien en dus gewoon rustig kunnen groeien.
Veel succes

Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Fets » 13 feb 2017 20:27

Ik ben blij dat ik op tijd begin met nadenken en dat ik rustig de tijd ga nemen, ik heb nog veel te leren en uit te zoeken. Anders zou ik de zoveelste zijn die mogelijk verkeerde beslissingen neemt en ben hier op het forum maar zoveel mogelijk aan het doorlezen en via website's meer aan het leren. :ja:

(Als ik kijk naar standaard hokken dan zijn de maten naar mijn mening wel extreem aan de kleine kant allemaal...... :shock: )

danielb
Berichten: 7174
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor danielb » 13 feb 2017 20:59

een binnenhok hoeft niet meteen zoooo groot te zijn.
er moet genoeg plaats zijn om te slapen.....en eventueel te schuilen.
en minimum 1 legnest (afhankelijk van hoeveel hennen)
maar naast een hok plaats je best zowiezo nog iets extras om te schuilen.
en wat betreft de uitloop..... die maak je gewoon zo groot mogelijk.

misschien kan je best in de toekomst eerst gewoon beginnen met wat leghennen.
2 tot 4 leghennen bijvoorbeeld.
dan heb je al eigen eieren en kan je zien wat je van kippen vind ;)
als dat goed gaat,dan kan je al eens kuikens voor de slacht aankopen en zelf vetmesten.
die geef je best een eigen plaats,want die hebben bijvoorbeeld ook andere voeding nodig.
als het slachten enz..... meevalt,dan kan je later nog voor de optie gaan om er zelf te kweken.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23068
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Kip La La » 13 feb 2017 21:19

Verstandig advies.
Want je moet er nogal een aantal gaan slachten.

Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Fets » 13 feb 2017 22:27

Mijn grootste probleem is dat ik overspoeld raak met informatie en dan lekker autistisch begin te worden dat ik niet meer goed kan stoppen met info verzamelen en steeds sneller ga. Ik kan daardoor geen keuze maken omdat er zo extreem veel mogelijkheden zijn.

Daarom moet ik mijzelf even flink afremmen en duidelijk proberen te krijgen wat ik nu exact wil. Maar hoe dan ook staat voorop dat ik voor de slacht ga en als bijkomstig effect graag de eieren zou willen. Het woord plofkip spreekt mij dan heel erg tegen en kan geen goede afweging maken wat daar onder verstaan word. Dan denk ik.... ik wil geen kippen die zo snel mogelijk groeien puur voor het vlees. Ik wil de mooie combinatie hebben maar er spelen veel factoren die ik mee neem in mijn gedachten.

Ik ben nu ontelbaar veel soorten aan het uitzoeken maar de informatie is extreem tegenstrijdig bij tijden. Ik proef dat hier ook duidelijk op het forum dat er heel veel verschillende meningen zijn en manieren. Ik moet daaruit de beste keuze maken die voor mij werkt en waar ik mij goed bij voel.

Over de slacht maak ik mij totaal geen zorgen en ben daar wel vrij resoluut in hoe ik dat doe. Linkerhand vleugels klemmen en de kop vervolgens naar achter klemmen, rechterhand even beide kanten insnijden en rustig uitbloeden. 65 graden en dompelen voor 15 tot 20 seconden en een paar grote veren testen en snel plukken (tussentijds eventueel nog even snel dompelen). Achterkant open en met belijdt alles er uit halen en de gal niet vernielen (ook bij paling zo maar nog sneller te vernielen). Zo min mogelijk verspillen en alles gebruiken. Vroeger gebruikte mijn vader een stalen pijp om ze bewusteloos te slaan, maar ik zie dat zelf niet zo zitten en snij liever (mijn mening). Het enige wat ik niet doe is bij elke kip eerst een neutje weg tikken :P

Ik ga weer een groente tuin aanleggen dus wil zelf zoveel mogelijk aan voeding creëren en heb daarvoor ook nog eventueel een volkstuin die ik kan gebruiken. Ook de meelwormen wil ik zelf in kweek hebben en voor de rest zie ik het wel. Ik wil biologisch voer gebruiken en de kippen zoveel mogelijk ruimte geven als wat mogelijk is.

Ook aan planten heb ik al wel gedacht zoals oregano wat een lekker en gezond hapje is en wat lekker groen voer wat ook van mijn eigen tuin allemaal af kan komen. Ook de heerlijke reuze knoflook zal er zo nu en dan gebruikt worden, zij het alleen al om de smaak te beïnvloeden en om mee te experimenteren.

Inmiddels ben ik al aan het tekenen geweest met een dubbelhok en ren die een tussenhek heeft om de ruimte groter te kunnen maken en dan eventueel met twee tomen te kunnen werken.

Ik ben niet geheel voorstander van het kopen van broedeieren en heb liever mijn eigen zuiver ras die ik zelf volledig onder controle heb en een zoveel mogelijk goede kwaliteit kan behalen. Ik ben dan ook nog steeds aan het zoeken naar een geschikt soort die voor beide doeleinden gebruikt kan worden.

Ik heb er over nagedacht dat ze geen baarden mogen hebben en ook geen veren op de poten. Ze moeten zwaar zijn en geen ver vliegers om problemen te voorkomen. Er zitten allemaal sport velden achter de nieuwe woning.... ik denk niet dat de vereniging er blij mee is als mijn kippen over hun velden lopen te scharrelen.... Zou wel mooi zijn, als een kip weet te ontkomen aan de slacht dan laat ik ze over het hekwerk... :cool:

Wat @danielb verteld hou ik wel vast en zie dat daar veel kennis in zit en dat ik daar nog wat verder over aan het nadenken ben.

Ik ga ook geen kippen houden met de gedachte dat het allemaal wel even zo en zo zal gaan en dat het makkelijk gaat worden en geen tijd kost. Ik ben 100% afgekeurd en zal er ook veel voldoening uit willen halen en er bewust tijd in willen stoppen. Er zijn dus meerdere redenen behalve het stukje vlees en eieren. Het is iets waar ik al mijn hele leven van droom en kan die droom nu waar maken.

Ik ga ook nog maar 1 keer verhuizen in mijn leven en dit moet hem gaan worden, het is niet super groot maar ik zal er zeer tevreden en gelukkig mee zijn. Ik heb geen gezin, geen vriendin en dit zal ook niet gebeuren in mijn leven. Ik heb dus heel veel tijd over!

Het hoeft dus ook niet financieel aantrekkelijk te zijn en het is puur bedoelt voor een eerlijk stukje vlees, hobby en heel veel plezier. Ik ben dus de persoon die zijn eigen planten kweekt, die graag met dieren om gaat en niet het gemiddelde mens.

Ik heb er veel moeite mee als alles een chaos is, en wil het dan ook zeer netje's en gestroomlijnd hebben (autisme). Ik heb epilepsie en het komt vrijwel niet goed onder controle, het is weliswaar vele malen beter nu ik sinds een dik half jaar medicatie heb, maar het zal nooit 100% goed worden. Ik mag geen auto meer rijden en ik kom niet in de drukte want dan raak ik overspoelt.

Het huis wat ik ga kopen is vrijstaand met een redelijk stukje grond, zodat ik ruimte krijg en het beter voor mij is. Het is dus ook bewust de bedoeling om hier wat van te gaan maken en zal daar ook de rest van mijn leven blijven.

Wat ik probeer te zeggen, ik kies hier bewust voor en dit is mijn droom! :roll:

En ik ben de tijd nodig en ben hier nu lekker mee bezig omdat ik anders volledig in paniek raak dat ik nu een huis aan het kopen ben en hier straks weer weg ga. Dit is voor mij dan ook een heerlijke manier van ontspanning op dit moment om mij hier in te verdiepen. Anders zou ik alleen maar met muziek bezig zijn en probeer dat juist heel bewust te minderen.

danielb
Berichten: 7174
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor danielb » 13 feb 2017 22:47

ik moet eerlijk zeggen dat dit 1 van de lange teksten is die ik met veel gemak en plezier gelezen heb zonder ermee te willen stoppen.
je schrijft dat je 100 procent afgekeurd bent.....
bedoel je ivm je werk dat je deed???
of ivm de epilepsie?


maar wat ik nu dus ook begrijp is dat je in eerste instantie voor het vlees gaat en bijkomend de eieren.
je spreekt ook over een ras,maar moet het echt een ras zijn of ben je tevreden met hybriden???
wat is het belangrijkste uit de keuze van 2 volgende :
dat het een ras is met goede vlees aanzet en redelijke leg?
of hybriden met in de meeste gevallen nog betere groei en daarbij redelijke leg?

als het echt allemaal voor consumptie is,dan zou ik zelf voor hybriden gaan en dus niet speciaal een ras willen.
als je dan toch vooral de hanen wilt slachten en de hennen eventueel verkopen,dan kan je beter voor een ras gaan.
maar ik ga er vanuit dat je zowel hanen als hennen zult slachten???


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast