Nadenken en hoe aan te pakken.

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Fets » 11 feb 2017 10:16

Beste leden,

Binnenkort heb ik weer mijn eigen woning met een mooi stuk grond voor de moestuin en kan ik eindelijk mijn eigen kippen houden. Zelf eet ik echt heel veel eieren en eet ik heel veel kip! (bodybuilding) dus wil mijn kippen dan ook voor de slacht en voor de eieren. Dat is ook de reden dat ik hier mijn eerste post plaatst omdat ik dus geen kippen ga houden voor de sier en met het duidelijke doel dat deze voor consumptie geschikt moeten zijn.

Het ideaal is natuurlijk dat ik een soort kan vinden voor zowel de eieren als het vlees. Zo als ik nu denk, kies ik dan voor de Jersey Giant. Vliegen niet weg, geven redelijk veel vlees en leggen wel mooie volle eieren om en nabij de 75 gram. Ik eet zelf een 20 eieren per week ongeveer en een dikke anderhalve kilo kip en soms meer. Daar moet ik dus ook rekening mee houden en wil dit puur voor mijzelf hebben. Ik ga niet voor de verkoop, maar als ik teveel heb kan ik een keer wat weggeven.

Ik moet dus nu gaan uitzoeken hoeveel kippen ik ongeveer nodig ben voor mijn doel en rekening houden met de slacht. Ik moet en wil dus een groot hok waarin ik ook eventuele broedkippen hun gang kan laten gaan en wat kan afsluiten van de rest. Ik heb gelezen dat ik eieren kan opsparen voor broed en zou dit graag op de natuurlijke wijze willen uitvoeren.

Jersey is smakelijk vlees en levert veel vlees op, het zwarte ras moet beter bestand zijn tegen ziekten. Groot nachthok van 3,5x3,5 of iets groter en 4 hennen met 1 haan. Overschot haantje's voor de slacht en niet te lang doorkweken en roeleren met de hennen voor de eieren. De tuin waar ze kunnen lopen is 31x7 meter op een paar afgeschermde stukken na vanwege planten/groenten en etc.

Dus dit zijn mijn eerste gedachten en plaatst het dan ook bewust onder consumptie omdat dit ook het doel is. Ik wil mijn eigen kippen slachten en heb ze daar dan ook voor! (naast de eieren).

Wellicht heeft iemand al wat tips waar ik goed naar moet zoeken of waar ik mij als eerste nu het beste goed in kan verdiepen.

Bij voorbaat dank,
Stef

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Fryske » 11 feb 2017 10:28

Leuk! In je eigen (kippen)vlees en eieren voorzien. Ben alleen bang dat je dat met vier JG en natuurbroed niet gaat halen als het de bedoeling is om het jaar rond geen kippenvlees meer te kopen. Ook met de eieren wordt het krap! Als je ervan uit gaat dat een hen vijf eieren per week legt dan kom je wel op die twintig maar ze leggen niet jaar rond.

Voor de eieren zou je legkippen aan kunnen houden. Die leggen meer door.

Voor het vlees zou je met de broedmachine kunnen uitbroeden. Dat gaat wel lukken omdat je dan weet wat je moet fokken.

Geen idee of dit helemaal klopt maar dat was het eerste wat in mij opkwam.

Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Fets » 11 feb 2017 11:23

Hoi Fryske,

Ik ben even verder gaan zoeken en je hebt gelijk wat betreft de leg, er staat helaas veel misinformatie op internet en dat maakt het niet altijd even makkelijk. Ik begrijp dat het gemiddeld wel een 6 tot 9 maanden duurt voordat ze leggen en zal deze soort dan beter puur voor het vlees kunnen gebruiken. Dan kan ik het aantal wel aanhouden en doe dan voor de eieren er een aantal legkippen bij.

Bedankt dat je mij weer even aan het nadenken hebt gezet, gelukkig heb ik alle tijd om alles goed uit te zoeken. Ik ga mij dan eerst maar een goed verdiepen in kippen voor de slacht en of de JG daar dan wel geschikt genoeg voor is. Het gaat immers om het zo rendabel mogelijk houden van slacht kippen die kwalitatief gezien van smaak, het fokken en de groei gunstig zijn, aangezien het mij als eerste om de slacht gaat.

PS: als er iemand kippen bewust voor de slacht houdt, dan zal ik graag daar meer advies over willen en eventueel tips wat een interessant ras is om mij in te verdiepen.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Roan12 » 11 feb 2017 12:37

Misschien leuk voorstel is om een ras te kiezen wat zowel prima voor de eieren en het vlees gefokt worden. Daarnaast is het handig als dit ras ook veel aangeboden wordt in de buurt (Nederland). Ik vraag mij dus af of dit bij de JG dit zo is. Kijk bijvoorbeeld een naar het Noord Hollands hoen (NH blauwe), groothoen natuutlijk. Daar zijn er aardig wat van in Nederland dus kun je zelf voor bloedverversing zorgen als je dat nodig vind. De hennen leggen een redelijk aantal eieren en hanen kunnen voor prima wat vlees zorgen.

Misschien ook eens overwegen om te bekijken of je twee tomen kunt maken. 1.4 per toom kan voor aardig wat eieren zorgen voor jou doeleinde. Je kunt een redelijk aantal kuikens fokken (kijk inderdaad naar een machine: groot aantal mee te fokken in een keer). Als je per toom de stam bijhoudt, kun je na een aantal jaar een haan van de andere toom op de hennen van de ene toom zetten voor bloedverversing ook. Hennen van A kruisen met haan van B en andersom. Als je er dan af en toe eens een nieuwe haan bij haalt, houd je de genenpoel ook breed.

Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Fets » 11 feb 2017 14:32

Dat klinkt niet slecht Roan12, een aantal tomen zou een mooie oplossing zijn voor de genen mengeling en ga dit meenemen in mijn zoektocht, bedankt.

Toch zit ik nou even heel hard na te denken hoe ik het voor elkaar krijg om elke week minimaal 20 eieren te hebben en hoe ik elke week minimaal 1 kip van 1,5 tot 2 kilo kan eten. Het mooiste zou zijn als ik elke week een kip kan slachten. :kwijl:

Is er een simpele manier om dit te berekenen, kan men een soort roulatie systeem maken waarbij dit mogelijk is?

Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Fets » 11 feb 2017 14:50

Zit even nog wat te berekenen en als ik denk aan 12 in totaal dan kan ik redelijk het hele jaar doorkomen inclusief de slachting regelmatig. En dan pak ik idd een BM en zou de hennen eventueel broed af kunnen houden.

Goed dan moet ik uitrekenen wat ik aan ruimte nodig ben voor 12.... Ga ik uit van twee tomen en een noodopvang voor een zieke kip eventueel. Dus twee nachthokken van een +/- 5 m2 en twee rennen van +/- 10m2. En dan maar om en om buiten in de tuin laten scharrelen..... Ja ik kom er zo wel uit eerst.

Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Fets » 11 feb 2017 17:46

Van alles uitgetekend inmiddels en telkens denk ik... er klopt iets niet. Zit alle foto's nog eens goed te bekijken en lees de maten op papier van de woning nog eens door en kom tot de conclusie dat de tuin geen 7 meter breed is en 31 meter diep.

De kavel is 9 meter breed en 50 meter diep ongeveer..... Ik ga morgen de boel even goed opmeten daar. :shock:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Fryske » 11 feb 2017 17:54

Ik zou mijn (grote) kippen niet met 6 in een ren van 10m2 willen houden. De helft van de tijd is best wel lang.
Ze kunnen gewoon bij elkaar lopen hoor :-D Dan zijn ze met zijn allen 100% vrij en blij :gutgut:

Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Fets » 11 feb 2017 18:04

Ben het daar helemaal mee eens :!:

Zat alleen met de gedachte dat de twee hanen dan eventueel niet meer goed te sturen zijn en dus alles kunnen treden. Wellicht dan beter om 1 haan te nemen en deze om de twee jaar te vervangen. Probleem opgelost.

Dan ben ik dus 1 nachthok nodig van een 12m2 met een ren van 22m2 ongeveer en vervolgens kunnen ze dan allemaal los de tuin in overdag. Hoewel ik het mij afvraag of een ren wel zin heeft omdat alles omheind is met hekwerken en schutting.

Ik teken even rustig verder maar nu met de juiste maten ongeveer.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Nadenken en hoe aan te pakken.

Berichtdoor Roan12 » 11 feb 2017 18:28

Een ren vind ik juist handig! Als deze veilig en afgesloten is voor roofdieren, kunnen de kippen lekker naar buiten terwijl jij nog in bed ligt. Je kunt dan dus de schuif open laten. Kunnen de kippen al genieten en optimaal gebruik maken het daglicht terwijl jij kunt uitslapen.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten