Nieuwe regel voor Pluimvee

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor peertje » 17 jun 2017 08:30

Waarom niet alleen de kop eraf... omdat de kop nog geruime tijd doorleeft en ook een kip stress ervaart... reden waarom onthoofding bij mensen ook als een zeer inhumane dood wordt gezien...
Eerst verdoven met CO2 of een tik op de kop van de kip zou inderdaad al een stuk beter zijn...

tankton
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:18
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor tankton » 17 jun 2017 08:41

Vraag het mij af eigenlijk. Ik weet dat er ooit onderzoeken gedaan zijn bij onthoofdingen, om te kijken hoe lang iemand kon knipperen. Maar je moet je goed afvragen of dat spierspasmes zijn, of doelgericht knipperen. Als je een kip onthoofd knipperen de ogen ook niet, en dat heb ik niet met hem afgesproken.

Als je ook logisch nadenkt; wanneer je te snel opstaat na een tijdje liggen wordt je licht in je hoofd. Als je pech hebt kun je zelfs bijna flauw vallen. Dit komt omdat de bloeddruk in je hersenen even zakt. Kun je nagaan hoe snel de bloeddruk zakt bij verwijderen van het hoofd van het lichaam?

Ik denk dat je binnen 2 seconden bewusteloos bent. Er is wellicht nog wat hersenactiviteit, maar ik denk niet dat je het bewust meemaakt.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor peertje » 17 jun 2017 12:08

Ik heb dat onderzoek niet gedaan maar onverdoofd slachten is mede daarom niet toegestaan...
Maar ik heb inmiddels om me heen begrepen dat meningen kennelijk zwaarder tellen dan onderzoek en dat dieren onverdoofd slachten ook nog best zou moeten mogen.... is maar een dier tenslotte.

tankton
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:18
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor tankton » 17 jun 2017 15:46

peertje schreef:Maar ik heb inmiddels om me heen begrepen dat meningen kennelijk zwaarder tellen dan onderzoek en dat dieren onverdoofd slachten ook nog best zou moeten mogen.... is maar een dier tenslotte.


Beetje jammer dit soort opmerkingen...

Verdoven met CO2 een goed alternatief? CO2 werkt als paniekopwekkend middel, CO2 vergiftiging schijnt een extreem nare ervaring te zijn waarbij je hele lichaam in een extreme paniek status komt. Gebeurt ook wel eens met duiken bijvoorbeeld.

Ben het wel met je eens dat je een dier zo min mogelijk moet laten lijden voordat je het slacht, maar vraag me af of dat wel echt nodig is als je in 1 goede klap het beestje onthoofd.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor peertje » 18 jun 2017 11:09

... ik refereer alleen naar mensen die een discussie willen blijven voeren op gronden die allang weerlegd zijn (en waarom de regelgeving inmiddels is aangepast). Is niet vervelend bedoeld en niet om een discussie uit de weg te gaan, maar laten we die dan voeren op basis van nieuwe informatie. Al begrijp ik dat er ook mensen zijn die vertrouwder met een 'discussie' over een ouwe koe, maar sec genomen is dat geen discussie en leidt alleen naar de standpunten die eenieder voorafgaand toch al had...

CO2 is een lichaamseigen afvalproduct uit de ademhalingscyclus. In de hersenen reguleert het gehalte CO2 de ademhalingsfrequentie direct via de zuurgraad.
Waar jij op doelt is een reactie die ontstaat bij verstikking en een -uiteindelijk- gehalte rond de 5% CO2...
In grotere hoeveelheden -20% en hoger- treedt bewusteloosheid al bij enkele keren ademhalen op. Dat is degene waar ik op doel.

Dus:
Er is vastgesteld dat dieren wezenlijk dezelfde emoties en reacties als wij voelen en tonen.
Bij het doden kan een dier stress ervaren.
Om die reden is het zinvol je bezig te houden met hoe je (je) dieren slacht.

En omdat de discussie vaak als eerder genoemd wordt gevoerd, ben ik dus blij met de nieuwe regel voor pluimvee...
Voor mij betekent het dat ik de mogelijkheid heb om op een verantwoorde manier met het onderwerp 'slacht' om te gaan, zonder dat ik de slacht ook zelf hoef uit te voeren.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor Trea » 18 jun 2017 11:49

Als je zelf kippen wil doden/slachten kun je het best errst in de leer gaan bij iemand die ervaring heeft om het op de juiste manier te doen. Voor de hobbyhouder met maar enkele kippen is de beste manier om de kippen eerst knock out te slaan om daarna pas hun kop af te slaan. Dan hebben ze volgens de regelgevers het minst te lijden.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Maar ik heb wel het akelige resultaat gezien van een kip die de kop werd aafgeslagen en daarna werd losgelaten. :huil:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor danielb » 18 jun 2017 13:27

verbod op onverdoofd slachten is vooral bedoelt op de rituele slachtingen die redelijk lang kunnen aanhouden.
het dier moet dus doodbloeden.
als een kip word onthoofd,dan is ook de nekwervel door en dus zowiezo geen gevoel meer int lichaam.
ook bij die slag is een dier niet meer bij bewustzijn hoor......
eerst een nek of kopslag doe je eigenlijk vooral uit veiligheid en om geen onnodige gevaarlijke en vervelende toestanden te kunnnen creeeren zowel voor jezelf als het dier.

het gevoel dat een mens krijgt voor hij onthoofd word is anders dan bij een kip,maar sommige mensen denken dat een kip evenveel weet als een mens ;)

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor peertje » 18 jun 2017 17:32

Nah... ik weet wel een beetje hoe het werkt... ene schoolvriendje vroeger zoon van poelier en de ander van de slager... dan hielpen we af en toe mee... varken eerst schietmasker overigens
Dat een kip niet hetzelfde besef voorafgaand aan onthoofding heeft als een mens dat geloof ik graag hoor...
Ik hoor ook mijn schoonvader achter het huis nog zeggen: "verdomme, wat is dat mes bot..." en het duurde een tijd voor de kippen stil waren...
Daarom... daarom vind ik de nieuwe regel goed

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor danielb » 30 jun 2017 01:44

maar de nieuwe regel in dit topic gaat eigenlijk niet over onverdoofd slachten,maar het kunnen aanbieden van geslachte dieren als particulier.

onverdoofd slachten (keel oversnijden en laten leegbloeden) is spijtig genoeg nog altijd niet verboden.
genaamd halal of koosjer en dus vooral gebruikt door moslims en joden.

(misschien verboden in 2019 in Belgie)

op zich is het woord onverdoofd slachten verkeerd gekozen,want tussen kop afhakken of laten leegbloeden zie ik dus wel een groot verschil.
kop afhakken is ook onverdoofd,maar het dier is meteen dood......
wel een groot verschil met laten leegbloeden he ;-)
groot pluimvee krijgt bij mij zowiezo voor zekerheid eerst een ferme tik.
maar gemakkelijke haantjes durf ik wel eens direkt kop afhakken.
maar........
ik geloof goed genoeg dat er op sommige plaatsen of bij sommige mensen het wel eens ferm mis gaat......
dus mogen eventueel ook wel regels opkomen of handige tools voor aangeboden worden.....

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe regel voor Pluimvee

Berichtdoor peertje » 30 jun 2017 09:01

In de link staat verderop ook aangegeven dat je je als houder met minder dan 250 dieren kan laten registreren via Avined om je kippen te LATEN slachten bij een erkend slachtbedrijf. Kost bovendien maar 40 euro per jaar zo'n registratie...
Ik ben het met je eens dat onverdoofd laten leegbloeden van een dier een inhumane manier van slachten is. Maar analoog aan de discussie bij de jacht en visserij snap ik dan eigenlijk niet goed waarom dat dan IN een slachthuis wel mag en ERBUITEN niet... alle geloofsbepalingen ten spijt: ook binnen geloof mag er best meer sprake zijn van enig voortschrijdend inzicht op dat vlak.
De link van Trea is overigens van de Nederlandse overheid en er staat met name genoemd dat de kop afhakken niet is toegestaan omdat de dood niet onmiddellijk intreedt... het lijf zal misschien meteen dood zijn, de kop dus niet...


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten