Kippengehakt maken van oude kippen

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor lnge » 19 sep 2017 20:07

Bij op de juiste manier barfen is het ook de bedoeling dat alles van het dier opgegeten wordt. Zo krijgt een hond alles precies in goede verhoudingen binnen. Zelfs de veren zijn goed. Barf zelf samenstellen is heel erg moeilijk. Vaak krijgen ze dan van het ene teveel en het ander te weinig. Wat met orgaanvlees uiteindelijk problemen gaat opleveren.
Je moet ook steeds afwisselen met diersoorten omdat een hond die in het wild zou leven ook steeds wat anders vangt.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor braser » 20 sep 2017 00:36

Is wel lekker kipvriendelijk deze discusie :crazyeyes:
Ben blij dat mijn ouwe kippetjes dit niet meemaken :duimop:
Vraag me af waarom je dan dieren neemt als ze niet oud mogen worden :oops:
Geef liever mijn jonge hond aan de leeuwen,
Maar helaas...er zijn geen Leeuwen :gluiplach:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor Kip La La » 20 sep 2017 07:17

Daarom is destijds de rubriek Kippen voor consumptie in het leven geroepen zodat er over dit soort zaken van gedachten kan worden gewisseld.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor danielb » 20 sep 2017 13:03

braser schreef:Is wel lekker kipvriendelijk deze discusie :crazyeyes:
Ben blij dat mijn ouwe kippetjes dit niet meemaken :duimop:
Vraag me af waarom je dan dieren neemt als ze niet oud mogen worden :oops:
Geef liever mijn jonge hond aan de leeuwen,
Maar helaas...er zijn geen Leeuwen :gluiplach:


braser,de topic starter is fokker (van een mogelijks nieuw ras) en hij kan moeilijk al de fokdieren gaan bijhouden.
ook bij andere mensen worden uitgelegde dieren of minder leggende dieren uiteindelijk als bijvoorbeeld soepkip gebruikt.

vincent1990
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 nov 2014 22:52
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Rotterdam

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor vincent1990 » 24 sep 2017 17:01

TAKI schreef:Iedereen die kippen houdt en ook eitjes eet, komt op een moment uit dat de dieren vrijwel uitgelegd zijn en er nieuwe komen. Wat doe je met de oude kippen?

Voor in de soep zijn ze prima. Met karkas en al er in en dan als ze gaar zijn de botjes er uit halen. Heerlijk. Maar daarmee heb ik aan een paar soepkippen per jaar genoeg.

Nu dacht ik om eens te proberen er kipgehakt van te maken. Dan is het immers al fijn van structuur. Heeft iemand dat al eens geprobeerd of weet iemand hier meer over?

Voor een liefhebber die met Westervoorter kippen wil beginnen heb ik nog wel gratis een paar goed leggende driejarige kippen.


Vaak zijn de kippen hier al uitgeselecteerd, voordat ze stoppen met leggen. Zij gaan dan naar liefhebbers of beginnende fokkers. Het hanenoverschot breng ik naar een handelaar (geen idee wat hij ermee doet).

Kipgehakt uit de supermarkt smaakt prima. Ik zou het gewoon eens proberen en kijken hoe het smaakt als het afkomstig is van oudere kippen.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor José » 24 sep 2017 22:20

Gehakt van oudere kippen heeft alleen maar voordelen. De smaak is veel intenser dan van jonge slachtkippen/plofkippen, die smakeloze meuk uit de supermarkt. En door het vlees tot gehakt te malen heb je van taaiheid geen last. Dus ik zou het zeker doen! Je kan er de lekkerste dingen mee maken. Subtiel kruiden en eet smakelijk!

debbykippetjes
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 okt 2014 12:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippengehakt maken van oude kippen

Berichtdoor debbykippetjes » 17 jan 2019 11:31

hoi allemaal, heeft er iemand al eens zo'n oude kip in een hogedrukpan gedaan? Licht zuurtje erbij (citroensapje of tomaat) en dan garen op de vleesstand, uurtje of vijf kwartier is genoeg, tegen die tijd vallen zelfs de botjes uitelkaar. Ik zeg maar zo, in zo'n pan krijg je je oude schoenzolen nog mals.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten