Waar kip voor consumptie vinden?

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
nachtlampje
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2017 17:14
Land: Nederland
M/V: V

Waar kip voor consumptie vinden?

Berichtdoor nachtlampje » 28 feb 2018 17:48

Hoihoi!

Een vraag voor de zelfslachters of/en kopers; hoe hebben jullie een adres gevonden waar je je eigen 'blije' vlees kan kopen, zowel levend als al dood?

Ik ben al lange tijd op zoek naar een adres waar ik blije kip kan kopen (niet biologisch) die enigszins de ruimte heeft gehad en waarvan ik kan zeggen dat ik het prima vind als die kip op mijn bord ligt.

Zelf heb ik naar mijn idee niet de ruimte om vleeskippen te houden, anders was dat wel de uitkomst geworden.

Nu was ik bij 'Automatische vervanging URL.nl' uitgekomen, en die houden de standaard maat voor biologische kip aan, dus 10 kippen per M2.
Ik vind dat alsnog behoorlijk krap als je bedenkt dat ze er +/- 16 uur per dag in opgesloten zitten. Hoe gaat dat bij jullie, zelf-fokkers en -slachters?
Advies over plaatsen waar zelf kip te kopen is is ook zeer welkom!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Waar kip voor consumptie vinden?

Berichtdoor Trea » 28 feb 2018 19:00

je vergeet de buitenruimte:

Slachtkuikens
De snavel worden niet gekapt bij biologisch en scharrel. Scharrelkuikens worden ouder dan 8 weken, in de praktijk 9 weken, en biologische kippen worden meer dan 10 weken. Slachtkuikens in de bio-industrie leven ongeveer 6 weken. De kippen kunnen buiten komen in tegenstelling tot hun broers en zusters in de bio-industrie. Ze hebben 1m2 buiten (scharrel) of 4m2 (biologisch) tot hun beschikking. (De boer die de scharrelkippen levert aan OKvlees.nl geeft zijn kippen bijna 3m2, onder de kersenbomen..). Ook binnen in de stal hebben ze meer ruimte. Er zitten 13 (scharrel) of 10 (biologisch) kippen per m2. In de bio-industrie is het 19 per m2. Biologische slachtkuikens zijn een langzaam groeiend ras. Voor OKvlees.nl wordt hetzelfde ras gebruikt voor biologisch en scharrel. De bio-industrie gebruikt een snelgroeiend ras, een ras dat geopimaliseerd is op maximale groei in zo weinig mogelijk tijd.

van https://www.okvlees.nl/wij/biologisch-of-scharrel

nachtlampje
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2017 17:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Waar kip voor consumptie vinden?

Berichtdoor nachtlampje » 28 feb 2018 19:27

Trea, ik had de buitenruimte wel in het hoofd, maar daar lopen ze 8 uur per dag op, en nu met de ophokplicht helemaal niet.

De site van okvlees ziet er goed uit, maar is het daadwerkelijk zo dat de scharrelkippen 3m2 krijgen (ipv de minimaal gestelde 1 M2)?
Ik vind het altijd lastig om te bepalen wanneer iets mooie praat is en wanneer iets waar is.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Waar kip voor consumptie vinden?

Berichtdoor heusnoorn » 01 mar 2018 23:13

Ken je niemand die zelf vleeskuikens voor eigen gebruik vetmest in behoorlijke omstandigheden en die er tegen betaling 10 extra wil bijnemen voor jou? Dat is i.m.h.o. de makkelijkste manier.

nachtlampje
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2017 17:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Waar kip voor consumptie vinden?

Berichtdoor nachtlampje » 02 mar 2018 07:47

heusnoorn schreef:Ken je niemand die zelf vleeskuikens voor eigen gebruik vetmest in behoorlijke omstandigheden en die er tegen betaling 10 extra wil bijnemen voor jou? Dat is i.m.h.o. de makkelijkste manier.


Dat lijkt zoals je het nu zegt inderdaad het mooiste en makkelijkste. Ik ken helaas dus niemand die dat doet.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten