Zwanger konijn, wie kan mij raad geven

dokoobs
Land: Nederland
M/V: V

Zwanger konijn, wie kan mij raad geven

Berichtdoor dokoobs » 12 aug 2017 13:52

Hallo! Ik heb wat vragen. Mijn voedster en ram hebben een manier gevonden om bij elkaar te komen, en smorgens (een maand geleden ongeveer) zaten ze gezellig bij elkaar.. we kunnen allemaal wel raden wat zij snachts hebben gedaan.. :gulzig:

Nou heb ik geen ervaring met nestjes maar heb me al wel verdiept in het onderwerp.

Ik hoop dat er iemand is die wat vragen voor mij kan beantwoorden. Ze zit in een grote ren buiten, en is dan ook buiten, (denk ik) een nest aan het maken. Ze heeft een grote diepe kuil gegraven achterin de tuin, en houd deze ook nauwlettend in de gaten. Ze is er nog mee bezig dus ik denk niet dat ze al bevallen is, want ze graaft nog, maar ze gedraagt zich wel anders.. ze is heel rustig, en ligt veel of zit stil terwijl ze normaal veel rond loopt/rend, en zit alleen maar in de buurt van die kuil. En ze wast zich veel, ook van onder. En als ze loopt strekt ze veel uit of maakt dr ruggetje bol. Betekend dit iets? En kan het kwaad dat ze haar nest buiten maakt? Ze eet opzich niet meer dan normaal. Wel doet ze pinnig tegen de ram.

Trea
Land: Wonderland

Re: Zwanger konijn, wie kan mij raad geven

Berichtdoor Trea » 12 aug 2017 17:03

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er al piepkleine konijntjes zijn geboren.
De jonkies blijven een paar weken in het nest voor ze naar buiten komen.

danielb
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor danielb » 12 aug 2017 18:46

toch effe een belangrijke vraag.
zit de ram er nog altijd bij???

dokoobs

Berichtdoor dokoobs » 13 aug 2017 06:18

Nee er zit geen ram meer bij.

Maar ze lijkt nog wel bezig met het bouwen van het nest.. of is het normaal dat ze verder graaft als er al kleintjes in liggen?

Trea
Land: Wonderland

Berichtdoor Trea » 13 aug 2017 08:42

Dat van t graven weet ik niet zo.

Wat ik me wel kan herinneren (het is alweer 11 jaar geleden dat ik een konijn met jongen in een hol had):
Als het hol af is gaat ze hooi (heb je dat in het hok?.) naar het hol slepen. En ik weet ook nog wel dat de voedster donsharen uit haar buik ging trekken kort voor de geboorte. Om bovenop het hooi een een zacht en schoon laagje in het nestje te maken.

dokoobs

Berichtdoor dokoobs » 13 aug 2017 08:45

Ja ik heb behoorlijk veel hooi in dr hokje gedaan! Ik moet zeggen dat ze vandaag wel aanzienlijk actiever is dan gisteren.. maar ze blijft wel contstant bij dr hol in de buurt!

danielb
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor danielb » 13 aug 2017 23:06

ik denk dat je voorlopig niet veel meer kunt doen,dan afwachten.

Terug naar “Konijnen”