Houden van kleurdwergen

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Houden van kleurdwergen

Berichtdoor Jan Sch » 22 sep 2008 21:29

Ruben, ik denk dat je vriendin het wel weet.
Haar konijn is tenslotte 10 jaar geworden.

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: Houden van kleurdwergen

Berichtdoor karuna » 22 sep 2008 21:35

alleen van een tam konijn in een ren waar dat gaas op de grond ligt en waar het gras kan eten verwacht ik zulk gedrag niet!
De dame hier doet dat dus rustig wel. Ze eet geen gras maar was wel heel zorgvuldig bezig met graven en knagen. In 10 minuten was ze er doorheen en op stap. Ze is een standaaard NHD konijn dat ik heb gevonden op de dijk met honden uitlaten rond Hemelvaart. De opvang zat propvol vandaar dat ze hier nu nog zit ondanks dat ik zwaar allergisch ben voor konijnen. Ze moet en zal proberen ergens uit te komen. Ze geeft het pas op als het dagen niet lukt om te ontsnappen. :roll: Het mannetje is wat rustiger maar dat is een wegduwer. Die probeert de deurtjes vast te pakken en opzij te zetten.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Houden van kleurdwergen

Berichtdoor Ruben » 22 sep 2008 21:53

@ Lies: over industriële konijnenhouderij en tentoonstellingsfok ken ik wel iets op konijnenvlak, maar daar worden ze onder andere omstandigheden gehouden dan de manier waarop mijn vriendin (en ik ook) ze wil houden. Kan je maar beter eerst vragen stellen. Een gewaarschuwd man is er twee waard, moet je niet vragen wat een goed geïnformeerd man waard is ;)

OK, dan maak ik één slaapplaats en als ik zie dat het niet goed werkt, dan plaats ik er wel een schot tussen, kwestie dat ze wat privacy hebben ;)
Ik dacht echter van het op deze manier te doen voor het geval dat één van de twee voortijdig de geest geeft. Als je er een andere moet bij zetten, kan het zijn dat ze in't begin even lelijk tegen mekaar doen (lijkt me toch) en dan is't misschien handig als ieder in z'n kamer kan gaan slapen.

Het zou ook niet de bedoeling zijn om ze elke dag te vangen, wel dat ze elke avond uit zichzelf in hok gaan slapen en dat dan het deurtje dicht gaat als roofdierpreventie. Dat hapje biks had ik ook in gedachten.
Die afsluitbare bak zou ik doen voor't gemak (als je eens een weekend weg bent) en ook tegen muizen die anders met alle voeder gaan lopen. Die moeten dan maar bij de kippen komen mee-eten. Zo'n bak lijkt me ook gemakkelijker dan een kommetje dat ze omlopen (of je moet al zo'n grote lompe betonblok in het hok zetten), aangezien je dit kan vastmaken. Heeft zo'n bak nadelen waar ik niet dirct op kom?

Eten zullen ze toch in het hok moeten doen hoor, kwestie dat de korrel niet nat wordt van de regen. Keutelen mogen ze doen waar ze willen, maar aangezien zo'n beest altijd in't zelfde hoekje kakt, dacht ik dat het handig zou zijn om een soort wc te voorzien, kwestie van alleen maar die plaats uit te moeten kuisen (of toch frequenter dan de rest).

Bepaalde takken die niet zo goed zijn voor konijnen-ingewanden? Want het spijsverteringsstelsel is naar't schijnt een dikke miserie, als ik het seminarie over konijnenhouderij een beetje mag geloven.

@ Dotje:
't Is niet de bedoeling dat ze hier al mijn tuin- en keukenafval gaan verwerken, gewoon, als er bv wortelschelletjes zijn, dat die in de ruif kunnen ipv op de bodem van het hok. Worden ze minder onder de bodembedekking gelopen, gaat de boel niet schimmelen en stinken enzo.

Rantsoeneren is sowieso de bedoeling, krijg je dieren veel tammer mee. Hier krijgen de kippen ook twee keer per dag eten, gewoon om ze voldoende menselijk contact te geven. Die bak leek me gewoon handiger (zie boven), maar misschien dat jullie nog tegenargumenten hebben en me toch gewoon zo'n mottig grote betonnen voederbak aanbevelen?

25x25 geeft een diagonaal van 35cm. Een kleurdwerg van 800-1100 gram lijkt me daarop zelfs uitgestrekt te moeten passen.

@ Lies: steriliseren is hier geen optie, te duur en teveel miserie mee volgens mij qua postoperatieve verzorging.

Moet dat hok persé 30cm van de grond? Ik was van plan om het iets hoger te zetten, maar dan eerder om het hout langer te laten mee gaan. Een gewoon konijn slaapt toch ook niet op 30cm hoogte? ;)
Als een konijn nog geen konijn meer kan zijn, waar gaat het dan naar toe. De kippen slapen hier ook allemaal buiten, ook met sneeuwweer en vrieskou. Is er nog geen één van dood gegaan en anders is het in mijn ogen natuurlijke selectie. Konijnmans krijgt de kans om langzaam maar zeker zijn winterfrakske aan te trekken en een stevige laag bodembedekking, dus hij moet maar tegen de koude kunnen vind ik dan.

@ yolanda yvonne: ok, schaf ik mezelf aluminium L-profielen aan om de boel te beschermen.

@ Monique: misschien een leuk idee, maar niet voor mij. Als ik als fokker van rasdieren soms lees dat mensen "zielige diertjes" opvangen, terwijl je zelf met gezonde, levenslustige, vaak mooiere dieren blijft zitten... De konijnen zullen dus van een fokker komen, anders zou het maar hypocriet zijn.

Voor mij moeten het niet persé kleurdwergen zijn (zelf had ik liever iets met een bredere rug en flinkere billen, helaas...), maar mijn vriendin vindt de oortjes zo schattig en haar vorige was ook een dwergje, dus een dwerg it will be...

@ Lies: bedankt voor de tip van de twee uitgangen. Was sowieso van plan om iets dergelijks later (als we ergens definitiefs wonen) te maken, in een ren met ingegraven draad, zodat ze ook kunnen graven. Eens kijken of ik ook iets dergelijks hier kan forceren. In een huurhuis en huurtuin ga ik geen al te zotte kosten doen nl...

Ik had trouwens niet aan zo'n driehoekig ding gedacht, vind ik lelijk, onhandig en blijkbaar is het nog niet goed voor de beesten ook niet. Zal iets balkvormig worden dus, waarschijnlijk met ophefbare bovenkant, zodat je eventueel bij in de ren kan gaan zitten, mocht m'n vriendin daar behoefte aan hebben en ik tussen mijn kiekens zitten ;)

Een industrieel slachtkonijn wordt geslacht voor het zo'n kromme rug kan krijgen (tenzij reforme voedsters).

Qua draad zal het dus geen kippendraad, maar kuikendraad worden blijkbaar. Kan hij wel niet met z'n neus door, maar in de omgekeerde richting de marter dus ook niet...

@ Jan sch: ze weet wel hoe ze zo'n beest moet verzorgen, maar het diertje zat alleen. Eerst had ze een vriendje, maar da's dan gestorven en met diens opvolger klikte het niet zo. Ook had ze zo'n prefab hok uit de winkel (loopren wel zelf gemaakt, vergelijkbaar met een tunnelserre, maar dan met gaas), maar zoals gezegd vind ik die hokken niet praktisch genoeg, te duur voor wat het is en meestal ook lelijk bombastisch met allemaal hoekjes, kantjes, kleurtjes en franjes aan. Maar ervaring van meerdere mensen is altijd meer waard dan ervaring van één persoon.

Trouwens, ik denk dat ik zelf nog niet de helft doe van wat hier allemaal aangeraden wordt om te doen met kippen (yoghurt en ander gezever). Ik heb hier een kip lopen die al gemakkelijk 8 jaar oud is. Slaapt zomer en winter buiten, krijgt enkel wat graan en moet de rest maar bij mekaar scharrelen. Beest legt nog altijd heel goed, dus 't is niet omdat je "de boekjes" niet volgt, dat het beest niet lang blijft leven ;)

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Houden van kleurdwergen

Berichtdoor monique » 22 sep 2008 22:21

Ruben schreef:
@ Monique: misschien een leuk idee, maar niet voor mij. Als ik als fokker van rasdieren soms lees dat mensen "zielige diertjes" opvangen, terwijl je zelf met gezonde, levenslustige, vaak mooiere dieren blijft zitten... De konijnen zullen dus van een fokker komen, anders zou het maar hypocriet zijn.

Ik snap je punt, maar wil nog wat kwijt. Niet om je te overtuigen ofzo maar gewoon even om een dingetje recht te zetten ;) In de opvang zit vanalles, niet alleen maar 'zielige diertjes' er zitten ook vaak genoeg prachtige en mooie raskonijnen afkomstig van fokkers. Opvangen zijn er voor konijnen die gedumpt worden of waar afstand van gedaan wordt. Want ook al hebben ze een pracht van een raskonijn aangeschaft, legio mensen dumpen hun konijnen toch weer omdat het niet was wat ze er van verwachtte, of omdat kind er niet naar om keek, of omdat dat schattige dwergje verre van schattig was :mrgreen: of.....

Ikzelf heb een groot konijnen hok wat zelf gemaakt is door de vorige eigenaar, 2de hans op de kop kunnen tikken. Het is groot, hoog en practisch. Tis eigenlijk gewoon vierkant met een schot bij de ingang. In de winter kan ik voor het gaas een stuk plexiglas schuiven om voor evt beschutting te zorgen. Ik heb er een ren bij, waar het hok instaat en het deurtje is dag en nacht open, dus ze kunnen erin en eruit als nodig is. Dus naast hun hok, is de ren net zo goed hun woning.
Ik begrijp het roofdier probleem, dus dat zal bij jou dan niet zo kunnen als bij mij, maar misschien overdag wel?
In het hok hangt een ruif voor het hooi, en de waterfles hangt ook binnen, ivm het plexiglas in de winter, dan kan er geen fles op het gaas. Groenten voor ik gewoon in de ren.

Ik heb gewoon kippengaas op de grond gespannen en daarover gras gezaaid. Het gaas zit met een soort Haringen in de grond, en de randen heb ik vast gemaakt aan het gaas van de omheining. Werkt hier perfect, moet alleen de hoekjes goed vast maken, daar gaat Babs de dame van het stel nogweleens aan prutsen tot het los is (niks wat een stoeptegel niet kan oplossen ;) ) zie bijv viewtopic.php?f=21&t=17464&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=ren

In de ren heb ik een zandbak gemaakt, dmv een speciekuip met gaten onderin ivm regenwater, in te graven in de grond en te vullen met zand, een groot succes. Verder ligt er een buis, boomstam en dikke wilgentakken (lekker aan knagen)
Laatst gewijzigd door monique op 22 sep 2008 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Houden van kleurdwergen

Berichtdoor Lies » 22 sep 2008 22:30

Ze moet en zal proberen ergens uit te komen. Ze geeft het pas op als het dagen niet lukt om te ontsnappen


Okay. Maar je beschrijft een situatie die buiten het normale valt.
Ik denk aan walnut (bach) als ik je verhaal lees.
wijzig: arm dier trouwens! Echt sneu!!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Houden van kleurdwergen

Berichtdoor lnge » 22 sep 2008 22:56

dotje schreef:Tegen het knagen aan het hout, kan je ook zgn stucprofielen halen bij de bouwmarkt, die zijn veel goedkoper dan gewone hoekprofielen, en heel handig, er zitten gaatjes in zodat je ze makkelijk kan schroeven.

jolanda yvonne schreef:Knagen aan het hok is te voorkomen door er van die stucadoorsrandjes op te zetten. Werkt perfect, of op de plekken waar geknabbelt wordt zo'n goedje te spuiten/smeren wat bijv ook bij verenpikken bij vogels ingezet wordt. :-D

We bedoelen hetzelfde.
Mijn man brengt ze altijd voor mij mee van Pontmeier, een groothandel voor de bouw. Maar ook te koop bij de Gamma oid. Dit is nl veel goedkoper dan een gewoon aluminium profiel. Ik geloof dat het ong. een euro per meter kost.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Houden van kleurdwergen

Berichtdoor Lies » 22 sep 2008 23:01

Ruben schreef:


OK, dan maak ik één slaapplaats en als ik zie dat het niet goed werkt, dan plaats ik er wel een schot tussen, kwestie dat ze wat privacy hebben ;)
Ik dacht echter van het op deze manier te doen voor het geval dat één van de twee voortijdig de geest geeft. Als je er een andere moet bij zetten, kan het zijn dat ze in't begin even lelijk tegen mekaar doen (lijkt me toch) en dan is't misschien handig als ieder in z'n kamer kan gaan slapen.

*******Ja. Nou dit is in de praktijk niet haalbaar en lelijk doen ze dan zeker. Als er één overlijdt zul je voor een nieuwe partner moeten zorgen en de konijnen koppelen (zo heet dat). Maar koppelen op eigen terrein dat is gewoonweg niet mogelijk. Tegen die tijd moet je maar eens gerichte informatie zoeken maar dat duurt hopelijk nog heel lang!

Het zou ook niet de bedoeling zijn om ze elke dag te vangen, wel dat ze elke avond uit zichzelf in hok gaan slapen

*****Dat is toch heel jammer. Konijnen zijn actief tot wel 4, 5 uur 's nachts! Zie ze maar eens te verslaan, ik geef het je te doen. Ik ben een gigantisch nachtmens en ik heb er al moeite mee. Ze gaan in de ochtend als het licht fel wordt naar bed zogenaamd en slapen met open ogen (!) van minimaal 12.00h tot einde middag afhankelijk van het seizoen. In de uren van 18.00h tot 05.00h zijn ze van nature verschrikkelijk wakker. Dan zou je ze niet moeten opsluiten eigenlijk..

en dat dan het deurtje dicht gaat als roofdierpreventie.

*****Maak een ren aan het nachthok die roofdierproof is als vaste huisvesting en desnoods een mobiele ren extra voor het grasmaaien wat ze moeten gaan doen. Dan wel een mobiele ren met een beschutte plek waar ze even tijdelijk kunnen 'slapen' zou ik denken.

Die afsluitbare bak zou ik doen voor't gemak (als je eens een weekend weg bent) en ook tegen muizen die anders met alle voeder gaan lopen. Die moeten dan maar bij de kippen komen mee-eten. Zo'n bak lijkt me ook gemakkelijker dan een kommetje dat ze omlopen (of je moet al zo'n grote lompe betonblok in het hok zetten), aangezien je dit kan vastmaken. Heeft zo'n bak nadelen waar ik niet dirct op kom?

*****Je kunt gewoon een leuk bakje nemen. Konijnen moeten heel weinig biks! Dus je doet er wat in en het is in no-time op. Een konijn dat honger heeft en daarvan humeurig wordt gaat overigens met zo'n bakje gooien. Mijn Suzieschat deed dat om 2 uur s nachts wat mijn asobuurvrouw niet waardeerde. Maar zij dacht dat ik dan afwaste en ik liet haar graag in die waan. Zo'n betonblok daar wordt niet meegegooid. Zoooo jammer dat het niet lukt ;)


Eten zullen ze toch in het hok moeten doen hoor, kwestie dat de korrel niet nat wordt van de regen. Keutelen mogen ze doen waar ze willen, maar aangezien zo'n beest altijd in't zelfde hoekje kakt, dacht ik dat het handig zou zijn om een soort wc te voorzien, kwestie van alleen maar die plaats uit te moeten kuisen (of toch frequenter dan de rest).

*****Dat kan ook prima als je een wc neerzet op de door hun gekozen plek.


Bepaalde takken die niet zo goed zijn voor konijnen-ingewanden? Want het spijsverteringsstelsel is naar't schijnt een dikke miserie, als ik het seminarie over konijnenhouderij een beetje mag geloven.
******Welnee, geen miserie maar kwetsbaar. Vergelijk paarden. Een da zei ooit dat een konijn niets meer is dan een ingewikkeld darmstelsel met een mooi velletje er om heen. Och, het komt in de buurt hoewel je de psyche niet moet uitvlakken, wel waarderen..

Ik weet niet zo wat niet goed is. Wel goed zijn:
-appeltakken
-berketakken
-hazelaartakken-
Jonge (!) accaciatakken (het blad)
-Beukentakken
-wilgetakken (met mate!! ivm calcium, witte plas is overdosis ca)
Zie voor takken, boomvruchten en wilde planten konijnen.be!!!!

@ Dotje:
't Is niet de bedoeling dat ze hier al mijn tuin- en keukenafval gaan verwerken, gewoon, als er bv wortelschelletjes zijn, dat die in de ruif kunnen ipv op de bodem van het hok. Worden ze minder onder de bodembedekking gelopen, gaat de boel niet schimmelen en stinken enzo.

Uhm, dit is iets wat bijna niemand snapt maareh, variatie in de zin van om de paar dagen een bepaalde soort groen is heel fout kwa menu. Iedereen doet het en het gaat vaak goed maar het kan een gasaanval veroorzaken die dodelijk is. Echt waar. Konijnen horen elke dag hetzelfde te eten. Ze eten heel veel verschillende dingen van eikel tot wortel tot gras tot beukenblad maar wel elke dag mits het seizoen het toelaat natuurlijk. Menuwisselingen dus 2 dagenlang wortel en dan weer niet zijn gewoonweg niet goed.

Rantsoeneren is sowieso de bedoeling, krijg je dieren veel tammer mee. Hier krijgen de kippen ook twee keer per dag eten, gewoon om ze voldoende menselijk contact te geven.

*****Konijnen moeten altijd kunnen eten. Van niet eten gaan ze dood. Ze dienen altijd beschikking te hebben over hooi en water maar dat weet je vast wel. Ik vat het wellicht verkeerd op :P

Die bak leek me gewoon handiger (zie boven), maar misschien dat jullie nog tegenargumenten hebben en me toch gewoon zo'n mottig grote betonnen voederbak aanbevelen?

*****Gewoon een leuk bakkie. Als ze ermee gaan gooien kan je het alsnog veranderen. Ik moet die betonbakken ook niet. Je kunt best leuk serviesgoed vinden met een brede niet oppakbare rand en anderzijds, ik vind dat gegooi ook heel charmant en lief: "Hallo daar, Is er iets?????" Hihi.

25x25 geeft een diagonaal van 35cm. Een kleurdwerg van 800-1100 gram lijkt me daarop zelfs uitgestrekt te moeten passen.
*****Nou??? Ik zou dat nog maar eens nameten! Konijnen zijn erg lang van staart tot neus als ze gestrekt zijn. Bovendien liggen konijnen nooit diagonaal. Ze plooien zich vaak langs een afscheiding.


Moet dat hok persé 30cm van de grond? Ik was van plan om het iets hoger te zetten,

*****Hoger kan ook. Desnoods maak je een trapje voor ze.

konijn slaapt toch ook niet op 30cm hoogte? ;)
Als een konijn nog geen konijn meer kan zijn, waar gaat het dan naar toe.

*****Hoho! Een konijn hoort van nature 60 cm onder de grond (!) waar het niet vriest!!! Je zult nog wel zien dat konijnen overdag in de winter op een bolletje gaan zitten. Dan maken hun pootjes minimaal contact met de vriesgrond... Als je een konijn in een hok houdt moet je zorgen voor een droog en tochtvrij klimaat met veel stro als het vriest voor de warmte.


De kippen slapen hier ook allemaal buiten, ook met sneeuwweer en vrieskou. Is er nog geen één van dood gegaan en anders is het in mijn ogen natuurlijke selectie. Konijnmans krijgt de kans om langzaam maar zeker zijn winterfrakske aan te trekken en een stevige laag bodembedekking, dus hij moet maar tegen de koude kunnen vind ik dan.
****Zie boven.


Voor mij moeten het niet persé kleurdwergen zijn (zelf had ik liever iets met een bredere rug en flinkere billen, helaas...), maar mijn vriendin vindt de oortjes zo schattig en haar vorige was ook een dwergje, dus een dwerg it will be...

*****Belgische haas.. ;) ;)

Een industrieel slachtkonijn wordt geslacht voor het zo'n kromme rug kan krijgen (tenzij reforme voedsters).


*****Ik dacht toch echt dat ze met vergroeide rug worden geslacht.

@ Jan sch: ze weet wel hoe ze zo'n beest moet verzorgen, maar het diertje zat alleen. Eerst had ze een vriendje, maar da's dan gestorven en met diens opvolger klikte het niet zo.

*****Niet op de goede manier gekoppeld!

Trouwens, ik denk dat ik zelf nog niet de helft doe van wat hier allemaal aangeraden wordt om te doen met kippen (yoghurt en ander gezever). Ik heb hier een kip lopen die al gemakkelijk 8 jaar oud is. Slaapt zomer en winter buiten, krijgt enkel wat graan en moet de rest maar bij mekaar scharrelen. Beest legt nog altijd heel goed, dus 't is niet omdat je "de boekjes" niet volgt, dat het beest niet lang blijft leven ;)

*****Dat is een perfect leventje. Konijnen zijn toch kwetsbaarder dan kippen. Voornamelijk door het menu waar heel veel fouten mee worden gemaakt en verder door het fokken. De konijnen van vroeger waren echt veel meer solide dan die van tegenwoordig. Helaas!

Gebruikersavatar
Stippie
Berichten: 364
Lid geworden op: 10 apr 2007 22:04
Land:
M/V: V

Re: Houden van kleurdwergen

Berichtdoor Stippie » 22 sep 2008 23:10

Dag Ruben

Wij vonden één rammetje kleurdwerg en kochten een vrouwtje bij. Deze beek ook een ram. Beide zijn gecastreerd en zijn dikke vrienden, slapen languit tegen en op elkaar. Door de dag zie je ze ook meestal samen.
Het hok en ren is te vergelijken met dit van Karuna. De deur van het hok gaat 's ochtends open en dan lopen ze door heel de tuin, 's avonds terug hok en ren. Het achterste poortje van de kippen is gemaakt van paletten en dat vinden ze een heel smakelijk poortje, alhoewel er vlak naast toch een redelijk grote takkenwal staat. Nageltjes hebben we op deze manier nog nooit moeten knippen en er zijn in de tuin nog voldoende graafmogelijkheden voor hen.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Houden van kleurdwergen

Berichtdoor Ruben » 23 sep 2008 00:33

monique schreef:
Ruben schreef:@ Monique: misschien een leuk idee, maar niet voor mij. Als ik als fokker van rasdieren soms lees dat mensen "zielige diertjes" opvangen, terwijl je zelf met gezonde, levenslustige, vaak mooiere dieren blijft zitten... De konijnen zullen dus van een fokker komen, anders zou het maar hypocriet zijn.

Ik snap je punt, maar wil nog wat kwijt. Niet om je te overtuigen ofzo maar gewoon even om een dingetje recht te zetten ;) In de opvang zit vanalles, niet alleen maar 'zielige diertjes' er zitten ook vaak genoeg prachtige en mooie raskonijnen afkomstig van fokkers.

Maar als je naar daar gaat met een "sentimenteel persoon", dan kiezen ze uit een groepje in veel gevallen het konijntje dat het zieligste kijkt. Heb ik hier bij de kippen ook al meegemaakt, kunnen ze uit verschillende hennen kiezen, willen ze graag het kleinste hennetje (gezond, maar jonger) hebben, want da's toch zo zielig/schattig...
En er zijn idd ook fokkers die hun dieren daar gaan dumpen. Zou ik ook kunnen doen, al mijn uitgeselecteerde dieren naar de handelaar doen, ben je direct van de last vanaf... Maar ik neem mijn verantwoordelijkheid en eet ze op, heb je twee keer een goed gevoel van ;)

monique schreef:Ikzelf heb een groot konijnen hok wat zelf gemaakt is door de vorige eigenaar, 2de hans op de kop kunnen tikken. Het is groot, hoog en practisch. Tis eigenlijk gewoon vierkant met een schot bij de ingang. In de winter kan ik voor het gaas een stuk plexiglas schuiven om voor evt beschutting te zorgen. Ik heb er een ren bij, waar het hok instaat en het deurtje is dag en nacht open, dus ze kunnen erin en eruit als nodig is. Dus naast hun hok, is de ren net zo goed hun woning.
Ik begrijp het roofdier probleem, dus dat zal bij jou dan niet zo kunnen als bij mij, maar misschien overdag wel?
In het hok hangt een ruif voor het hooi, en de waterfles hangt ook binnen, ivm het plexiglas in de winter, dan kan er geen fles op het gaas. Groenten voor ik gewoon in de ren.

Da's dus hetgeen ik ook in gedachten had hoor :)
Enkel zou ik een bewegende ren maken, zodat ze om de zoveel dagen een ander stukje gras kunnen afgrazen. Op die manier wordt de stront wat beter verspreid, wat op zich goed is voor de bodem enzo...
Omdat het verplaatsbaar moet zijn, gaat de ren dus wel wat kleiner zijn dan die grote van jou en weliswaar overdekt, maar de bedoeling zou zijn om de dieren zo lang mogelijk vrij te laten rondlopen en enkel bij nacht op te sluiten. Het liefst van al zou ik de ren zo ontwerpen, dat de dieren dag en nacht vrij kunnen rondhuppen, zonder last van roofdieren, maar daarvoor moet ik me eerst nog wat verdiepen in de ethologie van die rooddieren...
Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat door mijn schuld de konijnen gepakt zijn... :?

monique schreef:Ik heb gewoon kippengaas op de grond gespannen en daarover gras gezaaid. Het gaas zit met een soort Haringen in de grond, en de randen heb ik vast gemaakt aan het gaas van de omheining.

In de ren heb ik een zandbak gemaakt, dmv een speciekuip met gaten onderin ivm regenwater, in te graven in de grond en te vullen met zand, een groot succes. Verder ligt er een buis, boomstam en dikke wilgentakken (lekker aan knagen)

Voila, dat is hetgeen ik ga doen als ik een definitieve woning heb. In een huurhuis vind ik het een beetje zot om al die graaf- en aanplantingswerken te doen. Zelf wou ik in/vlak naast mijn ren nog één of andere struik zetten, waar ze onder kunnen zitten, kwestie van het wat natuurlijker te laten overkomen...

Rest van de antwoorden zal voor morgen zijn..;

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Houden van kleurdwergen

Berichtdoor Lies » 23 sep 2008 00:54

Rest van de antwoorden zal voor morgen zijn..;


Slaapkop!!! :mrgreen:


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten